Książka jest kontynuacją podręcznika „Podstawy organizacji pracy pielęgniarskiej”. Została napisana z myślą o osobach zainteresowanych pracą w dziedzinie zarządzania opieką zdrowotną, a szczególnie podsystemem pielęgniarstwa. Zagadnienia podzielono na dwie części: wybrane problemy nauki o zarządzaniu oraz ekonomika i finanse w ochronie zdrowia.
Część I. Wybrane problemy nauki o zarządzaniu
Rozdział 1. Podsystem pielęgniarstwa
1.1. System ochrony zdrowia i podsystem pielęgniarstwa
1.2. Oddziaływanie wybranych koncepcji polityki zdrowotnej i zarządzania opieką na zmiany w podsystemie pielęgniarstwa
1.3. Misja, funkcje i cele podsystemu pielęgniarstwa
Rozdział 2. Zarządzanie – nauka i praktyka
2.1. Zarządzanie – zmiany w teorii i praktyce
2.2. Istota współczesnego zarządzania
2.3. Etyka zarządzania
Rozdział 3. Funkcje kierownicze
3.1. Definicja i istota kierowania zespołami pielęgniarskimi
3.2. Planowanie: definicje, istota, zasady, wymiary
3.3. Organizowanie
3.4. Motywowanie
3.5. Kontrolowanie – istota, proces, zadania i rodzaje
3.6. Kierowanie przez delegowanie uprawnień
Rozdział 4. Proces decyzyjny
4.1. Istota podejmowania decyzji, typy decyzji
4.2. Różne modele podejmowania decyzji
4.3. Metoda pozytywnej niepewności w podejmowaniu decyzji w okresie przekształceń systemu opieki zdrowotnej
4.4. Decentralizacja podejmowania decyzji kierowniczych. Delegowanie uprawnień decyzyjnych na pielęgniarskich stanowiskach pracy
4.5. Zalety i wady grupowego podejmowania decyzji
Rozdział 5. Style zarządzania
5.1. Ewolucja stylów zarządzania
5.2. Rodzaje stylów zarządzania
5.3. Uwarunkowania stylów zarządzania
5.4. Styl zarządzania a szczebel w hierarchii organizacyjnej podsystemu pielęgniarstwa
5.5. Znaczenie stylu zarządzania dla funkcjonowania organizacji
5.6. Styl kierowania a istota i cechy przywództwa współczesnego menedżera
Rozdział 6. Zarządzanie strategiczne
6.1. Proces zarządzania strategicznego
6.2. Budowa strategii
6.3. Wybrane metody analizy strategicznej
6.4. Alternatywne strategie dla systemu ochrony zdrowia i podsystemu pielęgniarstwa
6.5. Zarządzanie operacyjne. Wzajemne relacje i różnice między zarządzaniem strategicznym a operacyjnym
6.6. Specyfika zarządzania operacyjnego w opiece zdrowotnej i pielęgniarstwie
Rozdział 7. Marketing usług zdrowotnych
7.1. Istota marketingu świadczeń zdrowotnych
7.2. Analiza i badanie rynku
7.3. Cztery podstawowe etapy w rozwoju zarządzania organizacjami
7.4. Segmentacja rynku usług zdrowotnych
7.5. Marketing-mix dla świadczeń pielęgniarskich
Rozdział 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi
8.1. Znaczenie zasobów ludzkich w organizacji
8.2. Istota i cechy szczególne zasobów ludzkich w systemach zdrowotnych
8.3. Planowanie zasobów ludzkich w organizacji, zakres i etapy
Rozdział 9. Planowanie zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską
9.1. Potrzeby zdrowotne i zapotrzebowanie na opiekę a planowanie obsad pielęgniarskich
9.2. Weryfikacja i dostosowanie metod „Patient Classification System” do warunków organizacyjnych krajowych szpitali
9.3. Metody klasyfikacji pacjentów w planowaniu obsad pielęgniarskich i położniczych na oddziałach o różnym profilu
9.4. Planowanie kadr pielęgniarskich w podstawowej opiece zdrowotnej
Rozdział 10. Nabór i dobór pracowników
10.1. Nabór pracowników w zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacji
10.2. Dobór pracowników. Standardowy proces selekcji
10.3. Dobór kandydatów na pielęgniarskie stanowiska pracy
10.4. Utrzymanie zasobów ludzkich w organizacji
Rozdział 11. Adaptacja społeczno-zawodowa
11.1. Pojęcie adaptacji społecznej i zawodowej
11.2. Czynniki warunkujące adaptację społeczno-zawodową pielęgniarek
11.3. Ramowy program adaptacji społeczno-zawodowej pielęgniarek
11.4. Uwarunkowania kultury organizacji
11.5. Wpływ kultury organizacji na pracę zespołów pielęgniarskich
11.6. Kultura organizacji a kształtowanie wizerunku profesji pielęgniarek i położnych
Rozdział 12. Doskonalenie zawodowe
12.1. Znaczenie doskonalenia zawodowego dla rozwoju organizacji
12.2. System kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych
12.3. Organizacja doskonalenia zawodowego w zakładzie
12.4. Metody stosowane w zakładowym doskonaleniu zawodowym
12.5. Ocenianie, ewaluacja doskonalenia zawodowego
12.6. Ścieżka kariery zawodowej
Rozdział 13. System ocen pracowniczych
13.1. Elementy systemu oceniania
13.2. Rodzaje ocen
13.3. Sposoby oceniania
13.4. Czynniki zniekształcające wyniki oceny
13.5. Kryteria oceny pracy na pielęgniarskich stanowiskach wykonawczych i kierowniczych
Rozdział 14. Projektowanie pielęgniarskich stanowisk kierowniczych
14.1. Podstawowe podejścia koncepcyjne do problematyki stanowisk pracy
14.2. Zakres odpowiedzialności, obowiązków i uprawnień na pielęgniarskich stanowiskach kierowniczych
14.3. Zasady formułowania zadań na stanowiskach pracy
14.4. Proces komunikowania na stanowiskach pracy
Rozdział 15. Zarządzanie jakością
15.1. Jakość – pojęcia podstawowe
15.2. System zapewniania jakości
15.3. Geneza zarządzania jakością
15.4. Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM)
15.5. Współczesne podejście do jakości w ochronie zdrowia i pielęgniarstwie
15.6. Standardy w zarządzaniu opieką pielęgniarską
Rozdział 16. Doskonalenie organizacji, zmiana, konflikt
16.1. Wprowadzenie
16.2. Doskonalenie organizacji
16.3. Zmiana, rodzaje zmian
16.4. Źródła zmian
16.5. Podstawowe zasady przeprowadzania zmian
16.6. Proces zmian
16.7. Strategie wprowadzania zmian
16.8. Rzecznik zmiany
16.9. Kierowanie konfliktem
Rozdział 17. Usprawnianie pracy w ochronie zdrowia i podsystemie pielęgniarstwa
17.1. Metodyka postępowania organizatorskiego w rozwiązywaniu problemów i usprawnianiu pracy
17.2. Badanie metod
17.3. Techniki heurystyczne
17.4. Mierzenie i normowanie pracy
17.5. Wartościowanie pracy
Rozdział 18. Ergonomiczna analiza pracy
18.1. Ergonomia, podstawowe definicje, istota, zakres, podział
18.2. Metody pomiaru stopnia obciążenia pracą fizyczną
18.3. Analiza obciążenia psychicznego na pielęgniarskich stanowiskach
18.4. Obciążenie na pielęgniarskich stanowiskach wynikające z narażenia na czynniki środowiska pracy
18.5. Rytmy biologiczne i ich wpływ na aktywność fizyczną i umysłową
18.6. Zmęczenie, przerwy w pracy na różnych stanowiskach w podsystemie pielęgniarstwa
Część II ekonomika, finanse w ochronie zdrowia
Rozdział 19. Modele finansowania opieki zdrowotnej
19.1. Modele systemów zdrowotnych jako pochodna polityki zdrowotnej danego kraju
19.2. Ewolucja dotychczasowych modeli i zmiana sposobów ich finansowania
19.3. Współpłacenie pacjentów w ochronie zdrowia w krajach zachodnich i państwach Europy centralnej i wschodniej
19.4. Finansowanie opieki zdrowotnej w Polsce
Rozdział 20. Planowanie, budżetowanie, monitoring usług zdrowotnych
20.1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki zdrowia
20.2. Finanse publiczne
20.3. Założenia budżetu publicznego
20.4. Dochody i wydatki budżetowe
20.5. Rachunek kosztów w zakładach opieki zdrowotnej
20.6. Opracowanie budżetu dla wybranej jednostki organizacyjnej
20.7. Opracowanie budżetu na opiekę pielęgniarską w wybranej jednostce organizacyjnej 20.8. Nadzór nad realizacją budżetu
Rozdział 21. Wybrane analizy finansowe i ekonomiczne
21.1. Wady i zalety różnych form finansowania opieki zdrowotnej
21.2. Analiza ekonomiczna i analiza finansowa
Piśmiennictwo
Spis rycin
Spis tabel
Indeks
Spis treści
WstępCzęść I. Wybrane problemy nauki o zarządzaniu
Rozdział 1. Podsystem pielęgniarstwa
1.1. System ochrony zdrowia i podsystem pielęgniarstwa
1.2. Oddziaływanie wybranych koncepcji polityki zdrowotnej i zarządzania opieką na zmiany w podsystemie pielęgniarstwa
1.3. Misja, funkcje i cele podsystemu pielęgniarstwa
Rozdział 2. Zarządzanie – nauka i praktyka
2.1. Zarządzanie – zmiany w teorii i praktyce
2.2. Istota współczesnego zarządzania
2.3. Etyka zarządzania
Rozdział 3. Funkcje kierownicze
3.1. Definicja i istota kierowania zespołami pielęgniarskimi
3.2. Planowanie: definicje, istota, zasady, wymiary
3.3. Organizowanie
3.4. Motywowanie
3.5. Kontrolowanie – istota, proces, zadania i rodzaje
3.6. Kierowanie przez delegowanie uprawnień
Rozdział 4. Proces decyzyjny
4.1. Istota podejmowania decyzji, typy decyzji
4.2. Różne modele podejmowania decyzji
4.3. Metoda pozytywnej niepewności w podejmowaniu decyzji w okresie przekształceń systemu opieki zdrowotnej
4.4. Decentralizacja podejmowania decyzji kierowniczych. Delegowanie uprawnień decyzyjnych na pielęgniarskich stanowiskach pracy
4.5. Zalety i wady grupowego podejmowania decyzji
Rozdział 5. Style zarządzania
5.1. Ewolucja stylów zarządzania
5.2. Rodzaje stylów zarządzania
5.3. Uwarunkowania stylów zarządzania
5.4. Styl zarządzania a szczebel w hierarchii organizacyjnej podsystemu pielęgniarstwa
5.5. Znaczenie stylu zarządzania dla funkcjonowania organizacji
5.6. Styl kierowania a istota i cechy przywództwa współczesnego menedżera
Rozdział 6. Zarządzanie strategiczne
6.1. Proces zarządzania strategicznego
6.2. Budowa strategii
6.3. Wybrane metody analizy strategicznej
6.4. Alternatywne strategie dla systemu ochrony zdrowia i podsystemu pielęgniarstwa
6.5. Zarządzanie operacyjne. Wzajemne relacje i różnice między zarządzaniem strategicznym a operacyjnym
6.6. Specyfika zarządzania operacyjnego w opiece zdrowotnej i pielęgniarstwie
Rozdział 7. Marketing usług zdrowotnych
7.1. Istota marketingu świadczeń zdrowotnych
7.2. Analiza i badanie rynku
7.3. Cztery podstawowe etapy w rozwoju zarządzania organizacjami
7.4. Segmentacja rynku usług zdrowotnych
7.5. Marketing-mix dla świadczeń pielęgniarskich
Rozdział 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi
8.1. Znaczenie zasobów ludzkich w organizacji
8.2. Istota i cechy szczególne zasobów ludzkich w systemach zdrowotnych
8.3. Planowanie zasobów ludzkich w organizacji, zakres i etapy
Rozdział 9. Planowanie zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską
9.1. Potrzeby zdrowotne i zapotrzebowanie na opiekę a planowanie obsad pielęgniarskich
9.2. Weryfikacja i dostosowanie metod „Patient Classification System” do warunków organizacyjnych krajowych szpitali
9.3. Metody klasyfikacji pacjentów w planowaniu obsad pielęgniarskich i położniczych na oddziałach o różnym profilu
9.4. Planowanie kadr pielęgniarskich w podstawowej opiece zdrowotnej
Rozdział 10. Nabór i dobór pracowników
10.1. Nabór pracowników w zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacji
10.2. Dobór pracowników. Standardowy proces selekcji
10.3. Dobór kandydatów na pielęgniarskie stanowiska pracy
10.4. Utrzymanie zasobów ludzkich w organizacji
Rozdział 11. Adaptacja społeczno-zawodowa
11.1. Pojęcie adaptacji społecznej i zawodowej
11.2. Czynniki warunkujące adaptację społeczno-zawodową pielęgniarek
11.3. Ramowy program adaptacji społeczno-zawodowej pielęgniarek
11.4. Uwarunkowania kultury organizacji
11.5. Wpływ kultury organizacji na pracę zespołów pielęgniarskich
11.6. Kultura organizacji a kształtowanie wizerunku profesji pielęgniarek i położnych
Rozdział 12. Doskonalenie zawodowe
12.1. Znaczenie doskonalenia zawodowego dla rozwoju organizacji
12.2. System kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych
12.3. Organizacja doskonalenia zawodowego w zakładzie
12.4. Metody stosowane w zakładowym doskonaleniu zawodowym
12.5. Ocenianie, ewaluacja doskonalenia zawodowego
12.6. Ścieżka kariery zawodowej
Rozdział 13. System ocen pracowniczych
13.1. Elementy systemu oceniania
13.2. Rodzaje ocen
13.3. Sposoby oceniania
13.4. Czynniki zniekształcające wyniki oceny
13.5. Kryteria oceny pracy na pielęgniarskich stanowiskach wykonawczych i kierowniczych
Rozdział 14. Projektowanie pielęgniarskich stanowisk kierowniczych
14.1. Podstawowe podejścia koncepcyjne do problematyki stanowisk pracy
14.2. Zakres odpowiedzialności, obowiązków i uprawnień na pielęgniarskich stanowiskach kierowniczych
14.3. Zasady formułowania zadań na stanowiskach pracy
14.4. Proces komunikowania na stanowiskach pracy
Rozdział 15. Zarządzanie jakością
15.1. Jakość – pojęcia podstawowe
15.2. System zapewniania jakości
15.3. Geneza zarządzania jakością
15.4. Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM)
15.5. Współczesne podejście do jakości w ochronie zdrowia i pielęgniarstwie
15.6. Standardy w zarządzaniu opieką pielęgniarską
Rozdział 16. Doskonalenie organizacji, zmiana, konflikt
16.1. Wprowadzenie
16.2. Doskonalenie organizacji
16.3. Zmiana, rodzaje zmian
16.4. Źródła zmian
16.5. Podstawowe zasady przeprowadzania zmian
16.6. Proces zmian
16.7. Strategie wprowadzania zmian
16.8. Rzecznik zmiany
16.9. Kierowanie konfliktem
Rozdział 17. Usprawnianie pracy w ochronie zdrowia i podsystemie pielęgniarstwa
17.1. Metodyka postępowania organizatorskiego w rozwiązywaniu problemów i usprawnianiu pracy
17.2. Badanie metod
17.3. Techniki heurystyczne
17.4. Mierzenie i normowanie pracy
17.5. Wartościowanie pracy
Rozdział 18. Ergonomiczna analiza pracy
18.1. Ergonomia, podstawowe definicje, istota, zakres, podział
18.2. Metody pomiaru stopnia obciążenia pracą fizyczną
18.3. Analiza obciążenia psychicznego na pielęgniarskich stanowiskach
18.4. Obciążenie na pielęgniarskich stanowiskach wynikające z narażenia na czynniki środowiska pracy
18.5. Rytmy biologiczne i ich wpływ na aktywność fizyczną i umysłową
18.6. Zmęczenie, przerwy w pracy na różnych stanowiskach w podsystemie pielęgniarstwa
Część II ekonomika, finanse w ochronie zdrowia
Rozdział 19. Modele finansowania opieki zdrowotnej
19.1. Modele systemów zdrowotnych jako pochodna polityki zdrowotnej danego kraju
19.2. Ewolucja dotychczasowych modeli i zmiana sposobów ich finansowania
19.3. Współpłacenie pacjentów w ochronie zdrowia w krajach zachodnich i państwach Europy centralnej i wschodniej
19.4. Finansowanie opieki zdrowotnej w Polsce
Rozdział 20. Planowanie, budżetowanie, monitoring usług zdrowotnych
20.1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki zdrowia
20.2. Finanse publiczne
20.3. Założenia budżetu publicznego
20.4. Dochody i wydatki budżetowe
20.5. Rachunek kosztów w zakładach opieki zdrowotnej
20.6. Opracowanie budżetu dla wybranej jednostki organizacyjnej
20.7. Opracowanie budżetu na opiekę pielęgniarską w wybranej jednostce organizacyjnej 20.8. Nadzór nad realizacją budżetu
Rozdział 21. Wybrane analizy finansowe i ekonomiczne
21.1. Wady i zalety różnych form finansowania opieki zdrowotnej
21.2. Analiza ekonomiczna i analiza finansowa
Piśmiennictwo
Spis rycin
Spis tabel
Indeks
Książka
-
ISBN:
978-83-200-4594-9
-
Redaktor:
Ksykiewicz-Dorota Anna
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2014
-
Format:
16.5x23.5cm
-
Liczba stron:
576
-
Oprawa:
Miękka
Inne tytuły z tej serii:
Ekonomia i prawo w hotelarstwie Podręcznik Podstawy ekonomiczne i prawne w hotelarstwie
15,30
PLN
30,60 PLN
Oszczędzasz 15.30 PLN
Konkurencyjność produktów turystycznych
64,68
PLN
Kompendium wiedzy o marketingu
56,00
PLN
Zarządzanie projektami dla bystrzaków
31,90
PLN
Marketingowo o sporcie
29,90
PLN
Psychologia coachingu
52,20
PLN
Ekonomia dla bystrzaków
32,90
PLN
Marketing w turystyce i rekreacji
64,80
PLN
Ekonomika turystyki i rekreacji
64,80
PLN
Przedsiębiorczość akademicka
10,40
PLN
Marketing w turystyce PWE
19,90
PLN
46,00 PLN
Oszczędzasz 26.10 PLN
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...
Opieka przedkoncepcyjna
88,53
PLN
Antybiotykoterapia praktyczna
88,90
PLN
Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej
135,33
PLN
Fizjologia człowieka Jan Górski /PZWL
101,00
PLN