Rzeszów 2011, wydanie 1, format 145 x 205, objętość 124 str., oprawa miękka
Celem opracowania jest próba prezentacji specyfiki przedsiębiorczości akademickiej, przy czym przyjęto następujące cele szczegółowe: - wykazanie różnic pomiędzy tradycyjnie pojmowaną przedsiębiorczością a przedsiębiorczością akademicką,
- określenie miejsca przedsiębiorczości w systemie edukacji,
- określenie pól relacji oraz podobieństw i różnic pomiędzy przedsiębiorczością a przedsiębiorczością akademicką,
- określenie determinant przedsiębiorczości akademickiej,
- wskazanie, w jaki sposób uczelnie mogą wspierać przedsiębiorczość akademicką,
- określenie, jakie są pozytywne wzorce działań przedsiębiorczych na uczelni.
Praca stanowi próbę charakterystyki przedsiębiorczości akademickiej. Przedsiębiorczość akademicką zaprezentowano w odniesieniu do pojęcia przedsiębiorczości w ujęciu tradycyjnym. Przedstawiono wybrane aspekty ekonomiczne, a także z obszaru zarządzania, prawa i socjologii odnoszące się do podjętej tematyki. Podyktowane to było interdyscyplinarnością zagadnienia. Sam sposób analizy może być różnie interpretowany, jest on jednak konsekwencją wielokierunkowego postrzegania tego tematu.
Opracowanie nie ujmuje kompleksowo zagadnienia przedsiębiorczości akademickiej; skupiono się na wybranych obszarach tej problematyki. Przede wszystkim podjęto próbę spojrzenia na to zagadnienie przez pryzmat dostępnej wiedzy. Publikacja może stanowić przyczynek do dyskusji nad tą problematyką nie tylko w środowisku akademickim, ale również w otoczeniu uczelni. Może być także punktem wyjścia do badań empirycznych.
Spis treści
Wprowadzenie1. Przedsiębiorczość i przedsiębiorczość akademicka – interpretacja i istota pojęć
1.1. Przegląd definicji przedsiębiorczości
1.2. Przedsiębiorczość w kontekście systemu edukacji
1.3. Istota przedsiębiorczości akademickiej
2. Cechy i formy przedsiębiorczości akademickiej
2.1. Podobieństwa i różnice pomiędzy przedsiębiorczością konwencjonalną a akademicką
2.2. Formy prawno-organizacyjne funkcjonowania przedsiębiorczości akademickiej
2.3. Uwarunkowania przedsiębiorczości akademickiej
3. Stan i wybrane charakterystyki przedsiębiorczości akademickiej w Polsce
3.1. Efekty przedsiębiorczości akademickiej
3.2. Instytucjonalne formy PA
3.3. Przedsiębiorczość akademicka w opinii studentów
4. Możliwości rozwoju działań przedsiębiorczych
4.1. Rola przedsiębiorczości akademickiej w rozwijaniu postaw przedsiębiorczych
4.2. Komercjalizacja badań i ich finansowanie
4.3. Projekty jako przejaw działań przedsiębiorczych
Podsumowanie
Literatura
Książka
-
ISBN:
978-83-7338-709-6
-
Autor:
Katarzyna Szara, Agata Pierścieniak