Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Andrzej Ryk,
Waga produktu: 0.400 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
EAN: 9788375873344
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls

W poszukiwaniu podstaw pedagogiki humanistycznej Od fenomenologii Edmunda Husserla do pedagogiki fenomenologicznej

Kraków 2011, wydanie 1, format 160 x 235, objętość 258 str., oprawa miękka

Celem pracy jest próba skonstruowania podstaw pedagogiki humanistycznej w oparciu o analizę tzw. „rdzennej” fenomenologii Edmunda Husserla. Autor odsłania najpierw podstawowe cechy i założenia samej fenomenologii Husserla by następnie podążyć tropem jego kontynuatorów. W dalszej części pracy odsłania fenomenologiczne aspiracje w naukach społecznych. Efektem pracy jest podjęta próba aplikacji fenomenologii transcendentalnej do teorii i praktyki badawczej w pedagogice. Praca jawi się jako jedna z niewielu prac tego typu w pedagogice polskiej i wpisuje się w coraz szerzej reprezentowany motyw budowania pedagogiki w tzw. perspektywie podmiotowej.

Punktem wyjścia swojej rozprawy Andrzej Ryk czyni przekonanie, że: O ile fenomenologia nie jest obca dla profesjonalistów z dziedziny filozofii, o tyle nie jest już tak, jeśli chodzi na przykład o pedagogów. Powtarza to we wstępie dwukrotnie, przy czym niniejszy akapit jest tego najsilniejszym akcentem:

Dlaczego więc fenomenologia? Po pierwsze dlatego, że choć sam kierunek jest na scenie filozofii już ponad sto lat to ciągle jest mało znany i rozumiany – szczególnie w środowisku pedagogów. Zarówno teoretyków jak i praktyków. Po drugie wydaje się, że wciąż istnieje w polskiej pedagogice niedosyt opracowań, monografii czerpiących z dorobku filozofii jako takiej. Ta swoista „czarna dziura” - jak wiemy - jest z jednej strony wynikiem okresu ideologicznego „zamrożenia” pedagogicznego pluralizmu, z drugiej zaś strony, wyraża chyba wciąż zbyt niski stan kultury filozoficznej wśród pedagogów. Po trzecie fenomenologia jest jednym z kierunków reprezentujących tzw. przełom antypozytywistyczny w nauce i kulturze. Jej znaczenie jest dla współczesnego rozwoju rozumienia tożsamości wiedzy fundamentalne. Próba więc uchwycenia najważniejszych „przyczółków” myślenia fenomenologicznego wydaje się być ważna i istotna z punktu widzenia podnoszenia ogólnohumanistycznej kultury pedagogicznej. [...] z recenzji prof. zw. dr hab. Bogusława Śliwerskiego

Spis treści

Wstęp     

I. Fenomenologia transcendentalna Edmunda Husserla jako nauka pewna i ścisła    
1. Fenomenologia jako odpowiedź na zbłąkany racjonalizm pozytywizmu    
2. Fenomenologiczny genesis   
3. Husserlowski kartezjanizm    
4. Fenomenologia transcendentalna Edmunda Husserla    
5. Próba rekapitulacji – wydobycia najważniejszych wyznaczników fenomenologii transcendentalnej Edmunda Husserla    
6. Wybrane oceny transcendentalnej fenomenologii Edmunda Husserla    

II. Wokół myśli Edmunda Husserla – wybrane egzemplifikacje    
1. Diltheyowski świat życia    
2. Istota aktów wczucia Edyty Stein 
3. Hermeneutyka jestestwa Martina Heideggera 
4. Hermeneuta myśli Edmunda Husserla – Roman Ingarde
5. Fenomenologia Edmunda Husserla według Józefa Tischnera 
6. Maurice’a Merleau-Ponty’ego fenomenologia percepcji   
7. Hans-Georg Gadamer a Edmund Husserl 

III. Fenomenologiczne inspiracje w naukach społecznych   
1. Fenomenologiczne inspiracje w socjologii 
2. Fenomenologiczne inspiracje w psychologii według Amadeo Giorgiego i Clarka E. Moustakasa 
3. Fenomenologiczne inspiracje w pedagogice – wybrane ujęcia   

IV. Własne poszukiwania możliwości aplikacji fenomenologii transcendentalnej do teorii i praktyki badawczej w pedagogice 
1. Podstawowe założenie teoretyczne
2. Założenia metodologii badawczej w pedagogice fenomenologicznej   
3. Etapy badania przeprowadzonego w perspektywie fenomenologicznej   
4. Kierunki badań w perspektywie fenomenologii Edmunda Husserla   

Wnioski i zakończenie   
Bibliografia   
Spis tabel   
Spis schematów   

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-334-4

  • Autor: 

    Andrzej Ryk

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss