Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: , Bożena Muchacka, Mirosław Szymański
Waga produktu: 0.450 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
EAN: 9788373089389
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2008, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 340 str., oprawa miękka

Szkoła zawsze była i nadal jest jednym ze strażników tradycji i istniejących dóbr kultury. Wprowadza w świat wartości, przekazuje i popularyzuje osiągnięcia nauki, dostarcza coraz bardziej pogłębioną wiedzę, upowszechnia dorobek kultury. Jednocześnie pełni ważne funkcje wychowawcze. Realizując je, uczy wzorów zachowań, komunikacji społecznej, kształtowania relacji interpersonalnych i korzystania z mądrości życiowej uznanych autorytetów. W naszych czasach musi jednak sprostać również wielu nowym wyzwaniom, wynikającym z wszechobecnej gwałtownej zmiany.

Zbiór prezentowanych w niniejszej publikacji tekstów przybliża niektóre zagadnienia charakterystyczne dla sytuacji, w której funkcjonuje współczesna szkoła. Ukazuje wyzwania, z którymi się mierzy i którym powinna sprostać. Zarysowuje przemiany modelu współczesnej szkoły i mechanizmy, które mogą umożliwić jej wywiązanie się z narastających zadań.

Spis treści

Wstęp

I
Szkoła w zmieniającym się społeczeństwie

Mirosław J. Szymański
Funkcje edukacji szkolnej w zmieniającym się społeczeństwie

Zbigniew Nowak
Szkoła jako fabryka (szkic o standaryzacji ludzi i kultury)

Katarzyna Borawska-Kalbarczyk
Wyzwolenie czy wykluczenie?
Edukacyjne konteksty przemian współczesnego świata

Janusz Czerny
Pedagogika wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjnych

Eugenia Potulicka
Kadra w szkole jako organizacji uczącej się

Barbara Kędzierska
Społeczno-technologiczne uwarunkowania współczesnej edukacji

Ludmiła Nowacka
Współpraca szkół z zagranicą – programy i fundusze unijne


II
Obraz szkoły współczesnej

Józef Kuźma
Nauka o szkole – założenia koncepcyjne, aktualne refleksje
i sondaż opinii

Małgorzata Kunicka
Szkoła organizacją hierarchiczną czy organizacją sieciową?

Iwona Ocetkiewicz
Środowiskowe uwarunkowania procesów selekcyjnych w gimnazjach

Jolanta Machowska
Obraz szkoły przyszłości w edukacji wczesnoszkolnej

Magdalena Grochowalska
Przedszkole i szkoła jako środowisko wspierania rozwoju dziecka

Edyta Łopacka-Sęczyk
Przemiany zachodzące w szkole jako źródło stresu nauczycieli

Beata Sufa
Szkoła i nauczyciel w języku środowiskowym uczniów klas III–VI
szkoły podstawowej

Anna Zadęcka-Cekiera
Szkoła i nauczyciel w słownictwie uczniów szkoły podstawowej

Bożena Tołwińska
Dyrektorzy szkół w świetle badań empirycznych

Maria Groenwald
Między cnotą a grzechem. O egzaminacyjnym oszustwie

Ewa Jówko
Stosunki interpersonalne w szkole determinantem kultury
szkoły współczesnej i przyszłej


III
Kształcenie i wychowanie w szkole

Urszula Gruca-Miąsik
Potrzeba edukacji moralnej w działalności szkoły

Klaudia Błaszczyk
Funkcja wychowawcza we współczesnej szkole
w kontekście wszechstronnego rozwoju ucznia. Raport z badań

Teresa Borowska
Wzbogacanie zasobów emocjonalnych dzieci i młodzieży
jako ważne wyzwanie dla współczesnej szkoły.
Studium teoretyczno-empiryczne

Andrzej Ryk
Pedagogika spotkania jako propozycja wychowawcza
w zmieniającym się społeczeństwie

Janusz Morbitzer
Od technologii kształcenia do pedagogiki medialnej

Dagmar Marková
About reformulate of strategies and approaches
in the area of sexual education at schools

Jerzy Dyląg
Muzyka jako źródło kształcenia i wychowania,
czyli jedna z dziedzin edukacji przez sztukę

Joanna Bulska
Idea szkolnej edukacji zdrowotnej we współczesnym kształceniu
i wychowaniu

Anna Seredyńska
Katecheza w szkole w ocenie katechetów i byłych uczniów


Aldona Gąsienica-Szostak
Muzykoterapia w procesie edukacji w szkole przyszpitalnej

Marta Uberman
Wychowanie przez sztukę „edukacją głębszego poziomu”.
Współczesne myśli wychowania plastycznego

Edyta Skoczylas-Krotla
Językowy obraz świata przyrody w podręcznikach do II klasy
szkoły podstawowej

Lenka Haburajová-Ilavská
The conception of the state policy in association with children
and young people education in the future

Zbyněk Kubíček, Jitka Kropáčová
Užití pojmu kompetence v rámcových vzdělávacích programech
z hlediska zajištění kvality vzdělávání

Katarzyna Kmita
Instytucje opiekuńczo-wychowawcze w percepcji rodziców
żyjących w dostatku

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7308-938-9

  • Redaktor: 

    Bożena Muchacka, Mirosław Szymański

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss