Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Terasa Stefanowicz,Leonard Januszko,
Waga produktu: 0.200 kg
EAN: 8389067196
Wysyłka od: 9.00 PLN


Olsztyn 2005,  wyd. 1, format 145 x 205, objętość 58 str., oprawa miękka

Poradnik ten może być przydatny ludziom pracującym z małymi dziećmi z dużymi zaburzeniami ruchowymi, jak np.: pracownicy opieki środowiskowej, rodzice dzieci z zaburzeniami ruchowymi, studenci i młodzi pracownicy placówek rehabilitacyjnych. Ponieważ będzie on używany przez ludzi o różnym stopniu przygotowania, zawarte w nim są podstawowe informacje niezbędne do oceny aktualnego stanu dziecka, określenia jego potrzeb i układania IPU.

Spis treści

Jak korzystać z poradnika
1. Wprowadzenie
2. Jak zaczynać
3. Jak układać idywidualny programu usprawniania (IPU)
4. Wyjaśnienie terminów
4.1. Co to są zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego (OUN)?
4.2. Najczęściej używane pojęcia spotykane przy opisywaniu objawów klinicznych
5. Jakie problemy mogą mieć rodzice?
6. Co chcemy osiągnąć?
7. Co to jest plastyczność mózgu?

Aktywizacja dużej motoryki
1. Kontrola głowy
1.1. Czy dziecko jest w stanie obracać głowę na boki, leżąc na plecach, na brzuchu oraz siedząc?
1.2. Czy dziecko położone na brzuchu jest zdolne unieść głowę i patrze wokół siebie?
1.3. Dziecko leży na plecach. Podaj mu swoje ręce i delikatnie podciągni do pozycji siedzącej. Czy dziecko jest w stanie utrzymać głowi w jednej linii z tułowiem lekko podając ją do przodu?
2. Sięganie i chwyt
2.1. Czy dziecko może uchwycić przedmiot (zabawkę) i przez chwilę utrzymać go?
2.2. Gdy dziecko leży na plecach - czy sięga obu rękami do zabawki, czy robi to lewą ręką, prawą?
2.3. Czy dziecko leżąc na plecach jest w stanie unieść obie ręce do ust?
2.4. Czy leżąc na brzuchu, dziecko sięga do zabawek leżących przed nim?
2.5. Czy dziecko, będąc w pozycji siedzącej (na twoich kolanach lub odpowiednim siedzisku), łączy w trakcie zabawy ręce?
2.6. Czy dziecko może świadomie puścić przedmiot położony na jego dłoni?
3. Kontrola tułowia i pozycji siedzącej :
3.1. Czy posadzone dziecko opada lub stale pochyla się do przodu?
3.2. Czy posadzone dziecko, podparte z tyłu i boków, może utrzymać pozycję siedzącą?
3.3. Czy posadzone dziecko opada lub schyla się na któryś bok?
3.4. Dziecko umieszczamy w pozycji siedzącej i zachęcamy teraz do oglądania się i sięgania na boki. Czy jest w stanie to zrobić, skręcając się w pasie bez ruszenia siedzenia?
3.5. Czy dziecko położone na plecach jest w stanie samodzielnie osiągnąć pozycję siedzącą?
3.6. Czy dziecko jest w stanie bawić się w każdej pozycji siedzącej?
4. Pierwsze samodzielne ruchy
4.1. Czy dziecko położone płasko na plecach jest w stanie samodzielnie obrócić się na brzuch?
4.2. Czy dziecko położone płasko na brzuchu jest w stanie samodzielr obrócić się na plecy?
4.3. Czy dziecko położone na podłodze umie się turlać?
4.4. Czy dziecko położone na podłodze na brzuchu wykonuje naprzemienne ruchy i stara się pełzać?
4.5. Czy dziecko położone płasko na brzuchu stara się unieść do pozycji czworaczej i stara się czworakować?
5. Przygotowanie do chodzenia i chodzenie
5.1. Czy dziecko umieszczone przed jakimś meblem jest w stanie wstać?
5.2. Czy dziecko stojące przy meblu jest w stanie iść w bok?
5.3. Czy dziecko jest w stanie stać i iść samodzielnie?

Użyteczne informacje
1. Podstawowe etapy prawidłowego rozwoju ruchowego dziecka
2. Pielęgnacja dziecka z mpdz
2.1. Spanie
2.2. Przebieranie
2.3. Czystość
2.4. Karmienie
2.5. Podnoszenie i noszenie
2.6. Zabawa
3. Proponowane wyposażenie sali i podstawowe przybory
4. Bibliografia

Załączniki
1. Karta „A" - Wstępna ocena dziecka
2. Karta „B" - Rejestracja postępów dziecka
3. Karta „C" - Indywidualny plan usprawnienia
4. Karta rozwoju psychoruchowego

Książka

  • ISBN: 

    83-89067-19-6

  • Autor: 

    Terasa Stefanowicz,Leonard Januszko

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss