Kraków 2006, wydanie 1, format 145 x 205, objętość 188 str., oprawa miękka
Prezentowana książka wpisuje się w refleksję nad teoretycznymi podstawami współczesnej pedagogiki. Autorka stara się udzielić odpowiedzi na pytania o istotę wychowania, jego związek z praktyką pedagogiczną oraz jego podstawy filozoficzne i teoretyczne uzasadnienia.
Podstawowym celem było wskazanie takich działań funkcjonujących w rzeczywistości wychowawczej, które są przykładem manipulacji.
Pierwsza część pracy to rozważania dotyczące istoty manipulacji. Kolejna część książki zawiera opisy wybranych obszarów funkcjonowania manipulacji w przestrzeni społecznej. Są to: manipulacja jako forma nacisku, interpretacja ukrytego programu jako formy manipulacji , opis koegzystencji manipulacji i propagandy. Trzecia część pracy to interpretacja manipulacji w rzeczywistości wychowawczej. Rezultatem tych dociekań było wskazanie tekstów opisujących działania edukacyjne nacechowane zjawiskami manipulacyjnymi, zaliczonymi do wielkiej manipulacji.
Praca skierowana jest do studentów kierunków pedagogicznych, psychologii, socjologii, politologii, teoretyków i praktyków wychowania, dziennikarzy oraz osób zajmujących się komunikacją i analizą różnorodnych metod wywierania wpływu, pracowników i wolontariuszy organizacji zajmujących się walką z sektami.
Spis treści
WstępRozdział 1. Istota manipulacji
Manipulacja – dzieje pojęcia a jego znaczenie
Analiza definicji
Perspektywa leksykalna
Obszary znaczeniowe
Charakterystyka pojęcia „manipulacja”
Pojęcie manipulacji w perspektywie komunikacji perswazyjnej
Ustalenia semantyczne
Istota manipulacji jako działania zorientowanego na cel
Uprzedmiotowienie a instrumentalizacja
Antropologiczny i etyczny aspekt instrumentalności
Teorie manipulacji jako przedmiot badań
Nurt psychologiczny
Nurt społeczno-polityczny
Nurt lingwistyczny
Nurt pedagogiczny
Rozdział 2. Mechanizmy manipulacji
Psychologiczne klasyfikacje mechanizmów manipulacyjnych
Socjologiczne klasyfikacje manipulacji
jako metody sterowania społecznego
Klasyfikacja procedur manipulacyjnych w naukach o wychowaniu
Rozdział 3. Procesy manipulacji. Przegląd wybranych zagadnień
Manipulacja jako forma nacisku. Przymus czy przemoc
– analiza w perspektywie uprzedmiotowienia
Próba zdefiniowania pojęć „przymus” i „przemoc”
Czym jest przymus i jakie są jego rodzaje?
Pojęcie przemocy i jej rodzaje
Różnica między przemocą a przymusem
Ukryty program jako forma manipulacji
Manipulacja a propaganda. Koegzystencja zjawisk.
Próba uporządkowania pojęć
Rozumienie działania propagandowego
Jaką formą komunikowania jest propaganda?
Propaganda w komunikowaniu politycznym
Czy utożsamianie propagandy z manipulacją jest zasadne?
Manipulacja w perspektywie teorii systemów
Rozdział 4. Manipulacja w rzeczywistości wychowawczej
Wprowadzenie
Totalitarny model wychowania jako forma manipulacji
w perspektywie analiz politycznego nurtu
pedagogiki antyautorytarnej
Edukacja jako narzędzie wyzwolenia spod wpływów
manipulacyjnych – perspektywa pedagogiki emancypacyjnej
Emancypacyjny wymiar pedagogiki wyzwolenia
Teoria krytyczna jako horyzont
emancypacyjnego myślenia o wychowaniu
Nurt indywidualistyczno-anarchistyczny
pedagogiki wyzwolenia
Nurt polityczny pedagogiki emancypacyjnej
Wszelkie wychowanie jako nielegalna przemoc
– perspektywa pedagogiki negatywnej
Zakończenie
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-7308-600-5
-
Autor:
Alina Wróbel