-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Impuls
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Kraków 2012, wydanie 1, format 160 x 235, objętość 194 str., oprawa miękka
Współczesny człowiek żyje w warunkach nieustannych zmian, gdzie zwłaszcza środowisko informacyjne ulega wzrastającej złożoności. Coraz częstszym problemem jest zjawisko „cyfrowego podzielenia” – nienadążania części społeczeństwa za zmianami, jakie się w nim dokonują. Naczelnym zadaniem pedagogiki powinno być zatem określenie modelu pozwalającego na przygotowanie kolejnych pokoleń do udanego, społecznego współżycia. W rozważaniach nad tym zagadnieniem pomocna okazuje się teoria systemów, polegająca na analizowaniu struktury rzeczywistości w ujęciu hierarchicznym, tj. działaniu w bardzo złożonych strukturach poprzez ich sprowadzenie do struktur prostych. Zwracał na to uwagę Kartezjusz, uznając, że doskonała wiedza jest siecią ( systemem ogniw ) , a nie prostym ciągiem ( łańcuchem ) stwierdzeń.
„Głównym motywem tej książki jest przekonanie, że umiejętność myślenia systemowego to jedna z kluczowych cech współczesnego człowieka. Jeżeli trend zmian cywilizacyjnych utrzyma się w przyszłości, to własności te będą coraz bardziej potrzebne do funkcjonowania. Dlatego uważam, że niezbędne jest włączenie zdolności myślenia systemowego do struktury celów wychowania, i to nie tylko wychowania instytucjonalnego, ale przede wszystkim do przekazywania przez kulturę wzorca człowieka, rozwijającego się samodzielnie przez całe życie".
Materiały uzupełniające do książki dostępne są na stronie: bolek.ped.univ.szczecin.pl/stachura
Spis treści
WstępCzęść I
Systemowa struktura umysłu
jako podstawa planowania procesu kształcenia
Rozdział 1
Pojęcie systemu w świetle ogólnej teorii systemów
i jego zastosowanie w pedagogice
1.1. Pojęcie i struktura systemu
1.2. Rodzaje systemów
1.3. System teoretyczny a system konkretny
1.4. Zastosowanie teorii systemów w pedagogice
1.5. Człowiek jako system
1.6. Systemowe ujęcie procesu kształcenia
Rozdział 2
Pojęcie jako kategoria epistemologiczna, psychologiczna i dydaktyczna
2.1. Pojęcie jako kategoria epistemologiczna
2.2. Pojęcie jako komponent struktury umysłu
2.3. Pojęcie jako komponent treści kształcenia
Rozdział 3
System pojęć w umyśle człowieka i jego reprezentacja (ujęcie statyczne)
3.1. Relacje między pojęciami
3.2. Hierarchiczna struktura systemu pojęć
3.3. System pojęć a działanie
3.4. Zapis i prezentacja systemu pojęć. Znaczenie wizualizacji
Rozdział 4
Operacje umysłowe na systemie pojęć –
myślenie systemowe (ujęcie dynamiczne)
4.1. Pojęcie myślenia systemowego
4.2. Składniki myślenia systemowego: operacje na systemie pojęć
4.3. Myślenie dywergencyjne i twórcze a myślenie systemowe
Rozdział 5
Określanie celów kształcenia na statycznych i dynamicznych własnościach
systemu pojęć
5.1. Model procesu wychowania
5.2. Wychowanie jako proces komunikacji
Rozdział 6
Zasada systemowości rozwoju człowieka
6.1. Własności procesu naturalnego rozwoju człowieka
6.2. Refleksja nad systemem edukacyjnym w świetle własności
rozwoju człowieka
Część II
Konstrukcja usystematyzowanych zasobów treści
i ich wykorzystanie w procesie kształcenia
Rozdział 7
Systemowe rozumienie pojęć przez ucznia jako cel kształcenia
7.1. Cel kształcenia: możliwe sposoby definiowania
7.2. Klasyczne teorie konstruktywizmu dydaktycznego i ich krytyka
7.3. Uzupełnienie postulatów konstruktywizmu
7.4. Cel systematyzacji treści kształcenia
7.5. Pożądane własności usystematyzowanego zasobu
treści kształcenia
Rozdział 8
Treści kształcenia jako składnik warunków kształcenia
8.1. Systematyzacja treści kształcenia
8.2. Procedura systematyzacji treści kształcenia
8.3. Etapy systematyzacji treści
8.4. Składniki zasobu treści i ich właściwości
8.5. Zastosowanie usystematyzowanego zasobu treści w kształceniu
8.6. Prezentacja usystematyzowanej treści kształcenia
8.7. Wizualizacja struktury treści
8.8. Graf jako forma prezentacji struktury treści kształcenia
8.9. Konstruktywistyczne podejście do odbioru treści: hipertekst
8.10. Linearność przekazu a wielowymiarowość struktury treści
8.11. Budowa systemowego zasobu treści kształcenia
Rozdział 9
Warunki kształcenia związane z własnościami ucznia
9.1. Struktura posiadanego systemu pojęć i jej diagnozowanie
Rozdział 10
Sposób podawania usystematyzowanej treści kształcenia
Rozdział 11
Sposób diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć
11.1. Charakterystyka ilościowa działań studenta
z usystematyzowanym zasobem treści
11.2. Zmienne opisujące działania studentów
11.3. Działania na całym zasobie treści
11.4. Działania na blokach treści
11.5. Działania na modułach treści
11.6. Struktura procesu – relacje między własnościami
części procesu
11.7. Opis sposobu wykorzystania przez studenta
poszczególnych komponentów zasobu –
relacje wynikające ze struktury zasobu
Rozdział 12
Prawidłowości przebiegu procesu
przyswajania systemu pojęć
12.1. Ogólna charakterystyka pracy z usystematyzowanym zasobem
treści
12.2. Szczegółowa charakterystyka pracy z zasobem
i jego komponentami
Rozdział 13
Wnioski z diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć
13.1. Wnioski dotyczące wyników diagnozy
13.2. Wnioski dotyczące organizacji zajęć i badania
13.3. Wnioski dotyczące możliwości wykorzystania i kontynuacji
badania
Rozdział 14
Podsumowanie
14.1. Postulat projektu kształcenia systemowego
14.2. System treści kształcenia jako komponent ogólnego systemu
kształcenia
14.3. Zasada indywidualizacji w projektowaniu
systemu kształcenia
14.4. Zasada ciągłości rozwoju w projektowaniu
systemu kształcenia
14.5. Zasada systemowości rozwoju w projektowaniu
systemu kształcenia
14.6. Konkluzje
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-7850-066-7
-
Autor:
Artur Stachura