Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Artur Stachura,
Waga produktu: 0.320 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
EAN: 9788378500667
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: Impuls


Kraków 2012, wydanie 1, format 160 x 235, objętość 194 str., oprawa miękka

Współczesny człowiek żyje w warunkach nieustannych zmian, gdzie zwłaszcza środowisko informacyjne ulega wzrastającej złożoności. Coraz częstszym problemem jest zjawisko „cyfrowego podzielenia” – nienadążania części społeczeństwa za zmianami, jakie się w nim dokonują. Naczelnym zadaniem pedagogiki powinno być zatem określenie modelu pozwalającego na przygotowanie kolejnych pokoleń do udanego, społecznego współżycia. W rozważaniach nad tym zagadnieniem pomocna okazuje się teoria systemów, polegająca na analizowaniu struktury rzeczywistości w ujęciu hierarchicznym, tj. działaniu w bardzo złożonych strukturach poprzez ich sprowadzenie do struktur prostych. Zwracał na to uwagę Kartezjusz, uznając, że doskonała wiedza jest siecią ( systemem ogniw ) , a nie prostym ciągiem ( łańcuchem ) stwierdzeń.

„Głównym motywem tej książki jest przekonanie, że umiejętność myślenia systemowego to jedna z kluczowych cech współczesnego człowieka. Jeżeli trend zmian cywilizacyjnych utrzyma się w przyszłości, to własności te będą coraz bardziej potrzebne do funkcjonowania. Dlatego uważam, że niezbędne jest włączenie zdolności myślenia systemowego do struktury celów wychowania, i to nie tylko wychowania instytucjonalnego, ale przede wszystkim do przekazywania przez kulturę wzorca człowieka, rozwijającego się samodzielnie przez całe życie".

Materiały uzupełniające do książki dostępne są na stronie: bolek.ped.univ.szczecin.pl/stachura


Spis treści

Wstęp  

Część I
Systemowa struktura umysłu
jako podstawa planowania procesu kształcenia
Rozdział 1
Pojęcie systemu w świetle ogólnej teorii systemów
i jego zastosowanie w pedagogice  
1.1. Pojęcie i struktura systemu  
1.2. Rodzaje systemów     
1.3. System teoretyczny a system konkretny     
1.4. Zastosowanie teorii systemów w pedagogice     
1.5. Człowiek jako system     
1.6. Systemowe ujęcie procesu kształcenia     

Rozdział 2
Pojęcie jako kategoria epistemologiczna, psychologiczna i dydaktyczna     
2.1. Pojęcie jako kategoria epistemologiczna     
2.2. Pojęcie jako komponent struktury umysłu     
2.3. Pojęcie jako komponent treści kształcenia     

Rozdział 3
System pojęć w umyśle człowieka i jego reprezentacja (ujęcie statyczne)     
3.1. Relacje między pojęciami     
3.2. Hierarchiczna struktura systemu pojęć     
3.3. System pojęć a działanie     
3.4. Zapis i prezentacja systemu pojęć. Znaczenie wizualizacji     

Rozdział 4
Operacje umysłowe na systemie pojęć –
myślenie systemowe (ujęcie dynamiczne)         
4.1. Pojęcie myślenia systemowego         
4.2. Składniki myślenia systemowego: operacje na systemie pojęć         
4.3. Myślenie dywergencyjne i twórcze a myślenie systemowe         

Rozdział 5
Określanie celów kształcenia na statycznych i dynamicznych własnościach
systemu pojęć         
5.1. Model procesu wychowania         
5.2. Wychowanie jako proces komunikacji         

Rozdział 6
Zasada systemowości rozwoju człowieka         
6.1. Własności procesu naturalnego rozwoju człowieka         
6.2. Refleksja nad systemem edukacyjnym w świetle własności
rozwoju człowieka        

Część II
Konstrukcja usystematyzowanych zasobów treści
i ich wykorzystanie w procesie kształcenia
Rozdział 7
Systemowe rozumienie pojęć przez ucznia jako cel kształcenia         
7.1. Cel kształcenia: możliwe sposoby definiowania         
7.2. Klasyczne teorie konstruktywizmu dydaktycznego i ich krytyka         
7.3. Uzupełnienie postulatów konstruktywizmu         
7.4. Cel systematyzacji treści kształcenia         
7.5. Pożądane własności usystematyzowanego zasobu
treści kształcenia         

Rozdział 8
Treści kształcenia jako składnik warunków kształcenia         
8.1. Systematyzacja treści kształcenia         
8.2. Procedura systematyzacji treści kształcenia         
8.3. Etapy systematyzacji treści      
8.4. Składniki zasobu treści i ich właściwości     
8.5. Zastosowanie usystematyzowanego zasobu treści w kształceniu     
8.6. Prezentacja usystematyzowanej treści kształcenia    
8.7. Wizualizacja struktury treści  
8.8. Graf jako forma prezentacji struktury treści kształcenia     
8.9. Konstruktywistyczne podejście do odbioru treści: hipertekst     
8.10. Linearność przekazu a wielowymiarowość struktury treści     
8.11. Budowa systemowego zasobu treści kształcenia    

Rozdział 9
Warunki kształcenia związane z własnościami ucznia     
9.1. Struktura posiadanego systemu pojęć i jej diagnozowanie     

Rozdział 10
Sposób podawania usystematyzowanej treści kształcenia    

Rozdział 11
Sposób diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć     
11.1. Charakterystyka ilościowa działań studenta
z usystematyzowanym zasobem treści     
11.2. Zmienne opisujące działania studentów     
11.3. Działania na całym zasobie treści     
11.4. Działania na blokach treści     
11.5. Działania na modułach treści     
11.6. Struktura procesu – relacje między własnościami
części procesu     
11.7. Opis sposobu wykorzystania przez studenta
poszczególnych komponentów zasobu –
relacje wynikające ze struktury zasobu     

Rozdział 12
Prawidłowości przebiegu procesu
przyswajania systemu pojęć     
12.1. Ogólna charakterystyka pracy z usystematyzowanym zasobem
treści     
12.2. Szczegółowa charakterystyka pracy z zasobem
i jego komponentami     

Rozdział 13
Wnioski z diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć    
13.1. Wnioski dotyczące wyników diagnozy     
13.2. Wnioski dotyczące organizacji zajęć i badania     
13.3. Wnioski dotyczące możliwości wykorzystania i kontynuacji
badania     

Rozdział 14
Podsumowanie     
14.1. Postulat projektu kształcenia systemowego     
14.2. System treści kształcenia jako komponent ogólnego systemu
kształcenia     
14.3. Zasada indywidualizacji w projektowaniu
systemu kształcenia     
14.4. Zasada ciągłości rozwoju w projektowaniu
systemu kształcenia  
14.5. Zasada systemowości rozwoju w projektowaniu
systemu kształcenia  
14.6. Konkluzje     

Bibliografia     

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7850-066-7

  • Autor: 

    Artur Stachura

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss