Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: , Ewa Murawska
Waga produktu: 0.470 kg
EAN: 9788375874266
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2010, wyd. 1, format 160 x 230, objętość 282 str., oprawa miękka
Wielość podjętych w tej pracy wątków spaja wspólna intencja – próba (re)konstruowania rzeczywistego obrazu współczesnej szkoły i nauczyciela w świetle teorii i praktyki dydaktyczno-wychowawczej, uprawomocnienia głosu samych nauczycieli i poszukiwania dróg „rewitalizowania” nauczycielskiej profesji.
Mam nadzieję, że czytelnikami tej książki będą nie tylko nauczyciele akademiccy i studenci pedagogiki, lecz także sami nauczyciele, którym zależy na zrozumieniu procesów regulujących pracę szkoły i poszukiwaniu sposobów podnoszenia jej jakości oraz doskonaleniu własnego warsztatu pracy. Ewa Murawska (fragment Wstępu)
Oddawana w ręce Czytelników książka jest pokłosiem spotkania polskich i ukraińskich pedagogów, wymiany poglądów i wspólnego wysiłku włączenia się w nurt toczących się dyskusji nad współczesną edukacją i perspektywami jej rozwoju.  W obu wyodrębnionych jej częściach – tej dotyczącej polskiej szkoły i nauczyciela w świetle potrzeb, możliwości  i rozwiązań i drugiej, dotykającej dylematów szkoły i nauczyciela w Europie Wschodniej – dominują opracowania egzemplifikujące społeczny kontekst zawodu nauczyciela, przemiany jego roli i wyzwania w zakresie kompetencji i etycznych dylematów środowiska nauczycielskiego , wiele miejsca poświęcono zagadnieniom edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście zmieniających się oczekiwań społecznych, a także znaczenia edukacji medialnej, e – learningu, w pracy szkoły na różnych poziomach kształcenia i w pracy nauczyciela. Ukazano również z różnych perspektyw  praktyczne problemy szkolnej codzienności, w tym interesujące zagadnienie  możliwości i specyfiki uczenia się języka obcego przez dzieci z ryzyka dysleksji.  Wielu odbiorców powinny zainteresować teksty prezentujące sylwetki i dorobek wielkich pedagogów: A. S. Makarenki, W. A. Suchomlińskego, czy A. A. Zacharenki (J. Bida, L. Prokopenko, A. Kuzminski).

Spis treści

Wstęp
Introduction


Polska szkoła i nauczyciel w świetle potrzeb, możliwości i rozwiązań – wybrane konteksty

Lucyna Preuss-Kuchta
Iluzoryczność – (nie)kwestionowaną cechą edukacji szkolnej

Roma Kwiecińska, Jolanta Rybska-Klapa
Rola zawodowa nauczyciela – nowe zadania i kompetencje

Katarzyna Waszyńska, Agata Woźniak
Społeczny kontekst zawodu nauczyciela. Analiza zasobów i trudności

Hanna Krauze-Sikorska
Uczenie się języka obcego przez dzieci z ryzykiem dysleksji jako jedno ze współczesnych wyzwań edukacyjnych

Ewa Murawska
Dylematy oceniania pracy nauczyciela – od szlachetnej utopii do edukacyjnej mistyfikacji

Krzysztof Juszczak
Nauczyciel wobec wyzwań XXI wieku

Lucyna Maksymowicz
Założenia edukacji wczesnoszkolnej w kontekście zmieniających się oczekiwań współczesnego społeczeństwa

Kinga Kuszak
Kompetencja komunikacyjna dzieci – właściwości i potrzeba stymulowania

Iwona Konopnicka
Obraz nauczyciela w marzeniach dzieci w młodszym wieku szkolnym (komunikat z badań)

Mirosława Żurawska, Agnieszka Łukasik
ICT narzędziem pracy nauczyciela

Dorota Werbińska
Dylematy etyczne początkujących nauczycieli języka angielskiego

Tatiana Kłosińska
Wczesna edukacja medialna. Możliwości i ograniczenia

Ewa Kumik
Kształcenie uczniów w polskich szkołach muzycznych

Renata Kaczmarek
Refleksje edukacyjne

Joanna Krol-Mazurkiewicz
Życiowa stop-klatka. Drugoroczność

Bartosz Miodek
Rola i miejsce technologii informacyjnej w warsztacie pracy nauczyciela

Mateusz Nitka
E-wychowanie w e-learningu?


Szkoła i nauczyciel w Europie Wschodniej – dylematy teorii i praktyki

Jelena Bida, Ludmiła Prokopenko
Czołowe idee A.S. Makarenki, W.A. Suchomlińskiego, A.A. Zacharenki – nasza przeszłość, teraźniejszość, przyszłość

Anatolij Kuźmiński
Działalność A.A. Zacharenko – wzorzec zarządzania rozwojem szkoły w kontekście kształtowania duchowych wartości uczniów

Aleksiej Czebykin
Właściwości zawodowego image nauczyciela i warunki jego kształtowania

Swietłana Skworcowa
Kształtowanie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej

Irina Palszkowa
Kształtowanie kultury pedagogicznej jako element kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej

Galina Tarasenko, Bogdan Nesterowicz
Kształtowanie potencjału wychowawczego przyszłych nauczycieli na podstawie międzypokoleniowej transmisji wartości i wzorców kulturowych

Olga Komar
Gotowość studentów do zastosowania technologii interaktywnej w procesie edukacji
wczesnoszkolnej

Nelli Łysenko
Przedszkolne dzieciństwo w Ukrainie: etnopedagogiczny wymiar we współczesnej przestrzeni wielokulturowej

Kateryna Shestakova
Edukacja w szkole „etnicznej”: problemy i perspektywy (na przykładzie Czerniowiec, Ukraina)

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-426-6

  • Redaktor: 

    Ewa Murawska

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss