Kraków 2008, wyd. 1, format 165 x 235, objętość 150 str., oprawa miękka
Celem tej publikacji jest ukazanie kulturoterapii jako części procesu akulturacji osób dorosłych i ich habilitacji kulturowej, na co autorka zwraca uwagę w rozdziale poświęconym terapii przez narrację i pisanie twórcze. W niniejszej książce zostały omówione koncepcje i formy kulturoterapii realizowane przez pedagogów, andragogów, pedagogów specjalnych, oligofrenopedagogów, artystów przy udziale osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju. Autorka przedstawia w niej dziedziny kulturoterapii, a także terapii ekspresywnej dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną jako dominującą dysfunkcją. Założeniem było spojrzenie na terapię niepełnosprawnych przez pryzmat antropologii kultury, twórczości i pedagogiki. Autorka nie zamierzała ukazywać wszelkich możliwych odniesień terapii do naukowych tradycji psychologicznych i socjologicznych. Nacisk został położony na kulturową perspektywę terapii dorosłych z niepełnosprawnością i antropologiczny model niepełnosprawności obecny w andragogice i pedagogice specjalnej.
Spis treści
NiepełnosprawniWprowadzenie
Rozdział I
Terapia i zaburzenia rozwoju
Terapia w andragogice specjalnej
Terapia pedagogiczna
Andragogika specjalna
Terapia zajęciowa
Terapia wspierająca
Ergoterapia
Teoretyczne modele konceptualizowania niepełnosprawności
Model Studiów nad Potencjałem Człowieka
Model Studiów Publicznych
Model Studiów Kulturowych
Model Studiów Etycznych i Filozoficznych
Model Studiów Technologicznych
Kulturowy model niepełnosprawności
Niepełnosprawność jako kultura
Kultura jako przestrzeń konstruująca niepełnosprawność
Kulturotwórcze konteksty habilitacji osób dorosłych
z niepełnosprawnością
Akulturacja i poznawanie kultury osób z zaburzeniami rozwoju
Lingwistyczna ewolucja pojęcia „niepełnosprawność intelektualna”
Zaburzenia rozwoju
Rozdział II
Kulturoterapia
Antropologiczne i kulturowe wątki terapii osób z niepełnosprawnością
Kulturoterapia
Formy i dziedziny kulturoterapii
Terapia przez sztukę ekspresywną
Arteterapia
Choreoterapia
Dramaterapia
Muzykoterapia
Fototerapia
Filmoterapia
Tworzenie filmu jako terapia
Terapia przez pisanie twórcze
Pisanie dziennika jako terapia
Rozdział III
Terapia przez narrację i pisanie twórcze
Koncepcja terapii przez twórczość A. Wojciechowskiego
Terapia przez narrację i pisanie twórcze
Narracja i pisanie
Wpływ
Intymność
Interakcyjność
Indywidualny plan terapii
Zajęcia terapeutyczne
Hulk
Hugh
Hedda
Herbert
Codzienność terapeutyczna
Pedagogiczne uwikłanie
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-029-9
-
Autor:
Beata Borowska-Beszta