Przedmowa
Wszechstronnie rozumiany proces wychowania fizycznego dzieci i młodzieży wymaga wykorzystania coraz to atrakcyjniejszych form dydaktycznych. Postęp w rozwoju psychomotorycznym i fizycznym dzieci oraz młodzieży również wymusza zmiany w procesie ich kształcenia i wychowania do udziału w sporcie. W związku z tym uzasadniona jest potrzeba opracowania oryginalnych propozycji form i metod realizacji celów procesu nauczania i uczenia się dzieci i młodzieży, w omawianym przypadku, gry w piłkę nożną. Jest to czas przeznaczony na doskonalenie ich funkcjonalnych podstaw umiejętności w gry, by osiągnęły maksymalne możliwości w wieku dorosłym. Ich kształcenie traktować należy jako specyficzny etap sportu osób dorosłych
Treści zawarte w książce to kolejne przypomnienie, że zabawy i gry są wciąż nadzwyczaj przydatne, w szczególności w pracy z przyszłymi mistrzami. Proponowana metoda to kolejna próba przekonywania nauczających dzieci, że do mistrzostwa sportowego winny prowadzić środki treningowe o charakterze zabawy, a więc takie, które dostarczają radość trenującym niezależnie od uzyskiwanych wyników sportowych. Dalsze forsowanie treningu z nadmiernym wykorzystaniem formy ścisłej i znacznej intensywności ćwiczeń powoduje, że zajęcia są monotonne i często jest to główny powód przedwczesnego rezygnowania ze sportu, w tym także tych uzdolnionych, do konkretnej wielopodmiotowej gry. Natomiast zabawa i gra czynią trening radosnym, przyjemnym i ograniczają poczucie zmęczenia. Grze towarzyszą określone reguły, które nie ograniczają samodzielności zawodników a zapewniają uczenie się działań niezbędnych w grze dorosłych. Sprzyjają nauczaniu współdziałania i współpracy w przypadku obecności bramkarza. Uczą określonych zasad jak działać podczas atakowania i obrony. Jednak najważniejsze jest w nich to, że doskonalą takie cechy zawodników jak samodzielność działania, pewność siebie oraz umiejętność radzenia sobie ze zwycięstwem lub przegraną. Konieczność zachowania dyscypliny też nie jest przeszkodą w działaniach, którym towarzyszy zadowolenie, nieskrępowana psychomotoryczna i fizyczna aktywność ruchowa z piłką i bez piłki. W takich okolicznościach maksymalizuje się podmiotowość współćwiczących, co stwarza wyjątkową okazję do wykazania się osobistymi przymiotami. Opisane sytuacje od trenera - nauczyciela wymagają posiadania kompetencji społecznych, wśród których ważna jest akceptacja zawodników, podmiotowe ich traktowanie i okazywana sympatia. Zgromadzona wiedza o specyficznych cechach osobowych i umiejętnościach chłopców będzie bardzo przydatna w procesie dalszego ich kształcenia. W związku z powyższym warto zwrócić uwagę na treści zawarte w opracowaniu pt. „Gry i zabawy dla piłkarzy”. W każdym z ośmiu rozdziałów Autor wskazuje ważność różnorodności zintegrowanych oddziaływań dydaktyczno- wychowawczych stosowanych form zabaw i gier z piłką. Jest to bardzo interesujące i komplementarne opracowanie, w treściach którego nawiązuje się do nowych form metodycznych - „nauczania gry przez udział w grze.
Spis treści:
Przedmowa.
1. Forma zabawowa w szkoleniu młodych piłkarzy nożnych
2.Pojęcie zabawy i gry
3.Metodyka prowadzenia lekcji treningowej z zastosowaniem gier i zabaw
3.1. Zadania prowadzącego
3.2. Organizacja gry i zabawy
3.3.Podział gier i zabaw ruchowych
4.Gry i zabawy przygotowujące do zajęć treningowych
5.Gry i zabawy kształtujące sprawność fizyczną
5.1.Gry i zabawy z akcentem wytrzymałości
5.2.Gry i zabawy z akcentem szybkości
5.3.Gry i zabawy z akcentem siły
5.4.Gry i zabawy z akcentem koordynacji mchowej
6. Gry i zabawy stosowane w nauczaniu, uczeniu się i doskonaleniu specjalnych umiejętności ruchowych
6.1 .Gry i zabawy doskonalące poruszanie się i podania piłki
6.2. Gry i zabawy doskonalące strzały do bramki
6.3. Gry i zabawy doskonalące „grę głową”
6.4.Gry i zabawy doskonalące wyrzuty piłki z autu
7. Gry i zabawy przygotowujące do nauczania, uczenia i doskonalenia gryw piłkę nożną
7.1. Gry i zabawy „łączone”
7.2.Gry na jedną bramkę
7.3.Gry i zabawy na dwie i więcej bramek
8.Gry i zabawy oraz sporty uzupełniające
8.1. Futsal
8.2. Kwadrant piłkarski
8.3. Footrollery
8.4.Koszykówka nożna
8.5.Footbag
8.6.Minipilka nożna
9.Bibliografia
Przedmowa.......................................................................................................................................
1. Forma zabawowa w szkoleniu młodych piłkarzy nożnych..................................................................................................................................................... 6
2. Pojęcie zabawy i gry
3. Metodyka prowadzenia lekcji treningowej z zastosowaniem gier i zabaw 15
3.1. Zadania prowadzącego 15
3.2. Organizacja gry i zabawy 16
3.3. Podział gier i zabaw ruchowych 17
4. Gry i zabawy przygotowujące do zajęć treningowych................................................................................................................................................... 18
5. Gry i zabawy kształtujące sprawność fizyczną 32
5.1. Gry i.................................................................. zabawy z akcentem wytrzymałości 33
5.2. Gry i......................................................................... zabawy z akcentem szybkości 42
5.3. Gry i................................................................................. zabawy z akcentem siły 47
5.4. Gry i......................................................... zabawy z akcentem koordynacji mchowej 52
6. Gry i zabawy stosowane w nauczaniu, uczeniu się i doskonaleniu specjalnych umiejętności ruchowych
6.1 .Gry i zabawy doskonalące poruszanie się i podania piłki ................................................................ 59
6.2. Gry i zabawy doskonalące strzały do bramki 87
6.3. Gry i zabawy doskonalące „grę głową” 103
6.4. Gry i zabawy doskonalące wyrzuty piłki z autu 112
7. Gry i zabawy przygotowujące do nauczania, uczenia i doskonalenia gry
w piłkę nożną........................................................................................................................... 130
7.1. Gry i zabawy „łączone” 131
7.2. Gry na jedną bramkę 169
7.3. Gry i zabawy na dwie i więcej bramek 178
8. Gry i zabawy oraz sporty uzupełniające 203
8.1. Futsal 203
8.2. Kwadrant piłkarski 212
8.3. Footrollery 213
8.4. Koszykówka nożna 214
8.5. Footbag 215
8.6. Minipiłka nożna 218
Bibliografia 222Książka
-
ISBN:
978-83-65235-71-8
-
Autor:
Aleksander Stuła
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2017
-
Format:
160 x 230
-
Liczba stron:
227
-
Oprawa:
Miękka