Wrocław 2010, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 152 str., oprawa miękka
Książka porusza problem związków pomiędzy ekonomią, etyką i psychologią społeczną. W warunkach współczesnej transformacji ustrojowej etyka i psychologia biznesu formułują propozycje przezwyciężenia konfliktu pomiędzy standardowo pojmowaną ekonomią jako nauką „o dokonywaniu wyborów na podstawie kalkulacji prywatnych korzyści i kosztów" i etyką17 oraz psychologią - jako dziedzinami przeciwstawiającymi wartości humanistyczne -wartościom własności, posiadania jako niezbywalnego prawa ludzkiego.
W przeciwieństwie do podejścia, które działalność gospodarczą ujmuje głównie w kategoriach ekonomiczno-racjonalnych, tu zaprezentowano stanowisko domagające się traktowania człowieka i zespołów ludzkich zaangażowanych w procesie pracy jako rzeczywistych podmiotów. Takich, które pracę traktują jako powinność i obowiązek moralny oraz jako medium autokreacji. W procesie pracy, w której wykonuje się coś użytkowego, i w której realizuje się „użytkowość" symboliczna, uogólniona [Cackowski 2006], spełnia się relacja człowiek-czło-wiek. Relacja ta jest źródłem wszelkiej moralności.
Rozdział pierwszy dotyczy problemu pracy ludzkiej w jej dwupłaszczyznowym uwarunkowaniu -jako działalności wytwarzającej pożyteczne dla innych rzeczy oraz jako czynności o motywacji wznioślejszej, tj. jako sposobu życia, który czyni człowieka potrzebnym innym w wyjątkowy, szczególny sposób. Taki mianowicie, który organizuje życie społeczne nie tylko na podstawie zasad wolności otwartego rynku, ale także bazuje na dobrach moralnych, jakże różnych od ekonomicznych wartości kupna i sprzedaży. Taki właściwie jest punkt wyjścia do nakreślenia ethosu zawodowego grup pracowniczych zaangażowanych w działalność gospodarczą.
W drugim rozdziale podjęto rozważania dotyczące etycznych aspektów komunikowania się w małych grupach społecznych. Zawarto w nim praktyczne wskazówki przydatne w trudnych sytuacjach oraz zasady obowiązujące w procesie negocjacji wirtualnych. Szczególnie wiele uwagi poświęcono sztuce efektywnego słuchania oraz prowadzenia skutecznych negocjacji. Wskazano na typowe, najczęściej występujące przeszkody współdziałania oraz na asertywność jako pożądany styl komunikacji.
Rozdział trzeci zajmuje się pojęciem kultury organizacyjnej oraz moralnych aspektów sytuacji zarządzania ludzkimi zespołami. Charakteryzuje techniki kierowania, które opierają się na strachu, kompetencjach, charyzmie, perswazji, komunikacji. Podejmuje kwestię istoty działań ryzykownych.
W kolejnym rozdziale podjęto problem natury, intencji i skutków odpowiedzialności oraz wolności w działaniach gospodarczych. Omówiono (za J. Lipcem) typologię czasowych konsekwencji oraz przedstawiono Zasady Caux obowiązujące od 1986 roku w handlu międzynarodowym .
Konflikt wartości etycznych i gospodarczych nie jest jedynie konfliktem wartości jako takich, ale jest całym szeregiem konfliktów pomiędzy: (a) tym samym podmiotem z różnych okresów jego działalności; (b) różnymi podmiotami (w tym pomiędzy zbiorowościami, zespołami pracowniczymi); (c) jednostkami, zbiorowościami i wymogami życia jednostkowego oraz społecznego, rozumianego jako „uspołeczniony Inny".
Integralną częścią pracy Etyka i psychologia biznesu. Wybrane zagadnienia są teksty źródłowe. Ich autorzy to klasycy, którzy w sposób przekonujący uzasadnili potrzebę kierowania się w relacjach interpersonalnych wartościami etycznymi i dowiedli konieczność stosowania norm etycznych w działaniach gospodarczych.
Teksty te pisane są z różnych punktów widzenia, czego źródłem są przyjmowane przez twórców konkretne założenia polityczne, światopoglądowe i społeczne. Niektóre poglądy klasyków mogą być odbierane jako kontrowersyjne.
Autorka pracy nie podziela części z tych poglądów. Teksty te zamieszcza, ponieważ w nich, niczym w soczewce, skupiły się problemy dotyczące wzajemnego stosunku moralności i gospodarki. Podpisuje się zaś pod przesłaniem, m.Sn. jasno sformułowanym przez Floriana Znanieckiego i Jose Ortegę y Gasseta, że warto pokazywać, jakie znaczenie dla każdego z nas ma zwiększanie kompetencji auto kreacyjnych, oraz że warto podejmować trud kształtowania w procesie edukacji umysłów głębokich, twórczych, dociekliwych i samodzielnych. Słowem takich, jakich wymaga współczesność.
Spis treści
WPROWADZENIE1. WOBEC PRACY: TWÓRCZA PODMIOTOWOŚĆ CZŁOWIEKA
1.1. Wstęp
1.2. Najgłębsza natura człowieka. Osobowość
1.3. Etyczne problemy pracy
1.4. Ethos zawodowy pracownika firmy
2. KOMUNIKACJA SPOŁECZNA W BIZNESIE. ASPEKT ETYCZNY
2.1. Wstęp
2.2. Pojecie i funkcje komunikowani
2.3. Umiejętność aktywnego słuchania
2.4. Negocjacje - z perspektywy etycznej
2.5. Asertywność jako pożądany styl komunikacji
2.6. Konflikty i sposoby ich rozwiązywania
3. KULTURA ORGANIZACYJNA
3.1. Wstęp
3.2. Pojęcie kultury organizacyjnej
3.3. Sytuacyjno-kooperatywny styl kierowania
3.4. Sytuacja kierowania i jej moralne aspekty
3.5. Style kierowania grupą
4. WOLNOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ W DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
4.1. Wstęp
4.2. Odpowiedzialność. Intencje i skutki
ZAKOŃCZENIE
KLASYCY MYŚLI ETYCZNEJ I EKONOMICZNEJ
TEKSTY ŹRÓDŁOWE
BIBLIOGRAFIA
Książka
-
ISBN:
978-83-7717-025-0
-
Autor:
Krystyna Skurjat