Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: , Janina Kostkiewicz, Agnieszka Domagała-Kręcioch, Mirosław J. Szymański
Waga produktu: 0.480 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
EAN: 9788375878554
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls

Niniejszy, tom pracy zbiorowej Szkoła wyższa w toku zmian. Debata wokół ustawy z dnia 18 marca 2011 roku zawiera prace Autorów, którzy w swej refleksji naukowej i badaniach kierowali się troską o losy, skutki i konsekwencje – w dalszej i bliższej perspektywie – zmian w obrębie szkolnictwa wyższego w Polsce powodowanych nową ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455).
Zawarty w tomie dyskurs odbywa się tuż po pośpiesznym wprowadzeniu nowej ustawy i po podpisaniu jej przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego. Jaki jest zatem jego sens, jaki cel tego dyskursu, skoro decyzje zostały powzięte?
 1.      We współczesnej rzeczywistości reformowanie okazuje się procesem ciągłym, po obecnym etapie reform należy się spodziewać kolejnych – kontynuacji potwierdzających lub korygujących obrane kierunki i przyjęte rozwiązania. Dyskurs ten wskazuje na prawidłowości i nieprawidłowości strategii procesu zmian w szkolnictwie wyższym, na niektóre punkty newralgiczne reformowania szkolnictwa wyższego, źródła zagrożeń – może być zatem spożytkowany w przyszłości.
2.        Do nowej ustawy brakuje rozporządzeń wykonawczych – to na ich poziomie ustawa nabierze realnego wymiaru i w pełni odsłoni swoje oblicze. Rzecz jest tym istotniejsza, że poważna część środowisk akademickich jest wysoce krytycznie ustosunkowana do zmian, które niesie ta ustawa. Dyskurs ten może się zatem stać istotnym punktem odniesienia dla twórców rozporządzeń do owej ustawy.
 3.    Wobec opinii, że ustawa ta już na wejściu zawiera niefortunne zmiany – sens dyskursu jest postulatem nie zakończania prac, lecz prowadzenia wobec nich rozwiązań naprawczych, możliwych do zrealizowania w najbliższej przyszłości.
         Nowa ustawa odbierana jest na bazie doświadczeń, dobrych i złych, których obecne środowisko akademickie jest wielkim depozytariuszem. Jako uczestnik burzliwych zmian w szkolnictwie wyższym w Polsce z przełomu XX i XXI wieku ma ono ogromne doświadczenie, wiedzę i wyczucie sensu (lub jego braku) kolejnych posunięć reformatorskich. Jest to powód do dzielenia się uwagami i przemyśleniami reprezentantów środowisk poszczególnych uniwersytetów – to doświadczenie jest zbyt cenne, by mogło być odstawione do lamusa historii szkolnictwa wyższego.

Spis treści

Wstęp


Nowa ustawa z dnia 18 marca 2011 roku
w odbiorze środowiska akademickiego


Teresa Hejnicka-Bezwińska
Próba odczytania strategii procesu zmian w szkolnictwie wyższym
(przeprowadzonych w ostatnim dwudziestoleciu

Michel Henri Kowalewicz, Dawid Wieczorek
„Sapere aude!” albo „Pójdź, dziecię! ja cię uczyć każę!”
Szanse, ograniczenia i straty generalnych porządków
metodologiczno-ustawodawczych nauki polskiej
i kształcenia wyższego w Polsce na tle ogólnoeuropejskiej
kampanii racjonalizacji sektora wiedzy

Edward Malec
Jak nie należy reformować szkolnictwa wyższego –
krytyczny rozbiór ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym,
ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym
oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie
niektórych innych ustaw AD 2011

Wojciech Mitkowski
Awans naukowy w świetle zmian ustawowych

Eugenia Potulicka
Studia pedagogiczne w neoliberalnym programie edukacji

Agnieszka Dziedziczak-Foltyn
Plusy i minusy reformy szkolnictwa wyższego w Polsce –
próba analizy debaty publicznej

Aleksandra Berkowicz
Kilka uwag na temat oporu wobec zmian
w publicznych szkołach wyższych


Kształcenie w szkole wyższej
w warunkach zmian wynikających z nowej ustawy

Iwona Ocetkiewicz
Kształtowanie kompetencji studentów na tle
europejskich/krajowych ram kwalifikacji (E/KRK)
dla szkolnictwa wyższego w kontekście programu Erasmus

Ewa Pająk-Ważna
Między słowami – o kształceniu kompetencji
(między)kulturowych nauczycieli

Zofia Godzwon
Kryteria oceny uczelni i osiągnięć nauczycieli akademickich

Monika Maciejewska
Studia doktoranckie i ich absolwenci a rynek pracy –
perspektywy zmiany

Jacek Lewicki
Studia doktoranckie, doktoranci a reforma szkolnictwa wyższego

Justina Gilevskaja
Sprawozdanie z Czwartego Kongresu Polskich Społeczności Studenckich
w Wielkiej Brytanii, Cambridge, 18–20 marca 2011 roku
Informacje o Autorach

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-855-4

  • Redaktor: 

    Janina Kostkiewicz, Agnieszka Domagała-Kręcioch, Mirosław J. Szymański

  • Wydanie: 

    Miękka

  • Rok wydania: 

    2015

  • Format: 

    160x230 mm.

  • Liczba stron: 

    316

  • Oprawa: 

    Miękka

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss