Opole 2011, wydanie 1, format 170 x 240, objętość 152 str., oprawa miękka
W życiu społecznym człowiek jest taki, jakim postrzegają go inni ludzie z jego otoczenia. Dzieje się to w procesie atrybucji, czyli przypisywania innym osobom określonych cech. Postrzeganie dokonuje się zawsze przez pryzmat własnej osoby, ukształtowanej według preferowanych wartości, a zwłaszcza rozumienia dobra i zła. Pozwala to nadawać innym osobom adekwatne w ich odczuciu cechy i odpowiednio je wartościować. Atrybucja jest podstawowym źródłem w określaniu tożsamości społecznej pojedynczego człowieka lub całych grup. Obejmować ona może różne obszary funkcjonowania jednostki np. jej przynależności narodowej, społecznej, zawodowej, wyznaniowej lub innej, w zależności od celu jej postrzegania. Atrybucje takie odbywają się spontanicznie w różnych grupach społecznych, kiedy wyrażane są opinie o innych ludziach lub w sposób uporządkowany metodologicznie w formie badania naukowego.
W prezentowanym opracowaniu podjęta została próba naukowego rozpoznania cech tożsamości nauczycieli wychowania fizycznego w odbiorze nauczycieli innych przedmiotów nauczania w szkole. Przy czym nie trzymano się ustalonych metodologicznie schematów stosowanych w psychologii lub socjologii, lecz sięgnięto do naturalnych mechanizmów postrzegania innych ludzi, funkcjonujących w specyficznym środowisku nauczycielskim. W tym celu najpierw w badaniach wstępnych zapytano o silne i słabe strony osobowości nauczycieli wychowania fizycznego i ich umiejętności psychospołeczne, a potem na podstawie uzyskanych w badaniach informacji utworzono kwestionariusz ankiety do badań właściwych. Badaniami objętych zostało 600 nauczycieli z różnych typów szkół.
Praca ta składa się z sześciu części. W części pierwszej przedstawione zostały teoretyczne zagadnienia związane z procesem postrzegania i atrybucji cech innych ludzi w ustalaniu ich tożsamości społecznej. W części drugiej zaprezentowano metodologiczne założenia badań. Część trzecia zawiera analizę wyników badań i ukazuje pozytywne cechy osobowości nauczycieli, poziom ich przygotowania zawodowego oraz przypisywane im przywary. Dla określenia kontekstu badań omówione są w nim także takie zagadnienia jak rozumienie przez respondentów istoty i celów szkolnego wychowania fizycznego, jego specyfiki i poziomu zaangażowania pod względem własnej aktywności ruchowej. W części czwartej dokonano podsumowania wyników badań i sformułowano wnioski końcowe. Część piątą stanowi wykaz literatury. W części szóstej umieszczono aneksy: kwestionariusz ankiety i tabele wyników badań.
Jest to pierwsze opracowanie na temat tożsamości zawodowej nauczycieli wychowania fizycznego w percepcji nauczycieli innych przedmiotów nauczania w szkole, Ukazuje ono ich wizerunek oraz pozycję w środowisku szkolnym.
Spis treści
Wstęp1. TEORETYCZNE WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI BADAŃ
1.1. Postulowany wzorzec osobowości nauczyciela wychowania fizycznego
1.2. Psychologiczne i socjologiczne aspekty postrzegania innych ludzi
2. METODOLOGICZNE ZAŁOŻENIA BADAŃ
2.1. Przedmiot, cel, metoda, teren badań
2.2. Badania nad tożsamością nauczyciela wychowania fizycznego
3. WYNIKI BADAŃ
3.1. Cechy wyróżniające nauczycieli wychowania fizycznego w środowisku nauczycielskim
3.2. Pozytywne cechy charakteru przydatne we współdziałaniu w środowisku szkolnym
3.3. Niektóre przywary nauczycieli wychowania fizycznego
3.4. Postrzeganie wychowania fizycznego w szkole
3.5. Postrzeganie specyfiki pracy nauczyciela wychowania fizycznego i jego kompetencji
4. UOGÓLNIENIE WYNIKÓW BADAŃ I WNIOSKI KOŃCOWE
Streszczenie
Książka
-
ISBN:
978-83-62736-11-9
-
Autor:
Stanisław Szczepański