-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Impuls
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Kraków 2010, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 222 str., oprawa twarda
Przedstawiamy Czytelnikom książkę, będącą propozycją swoistej mapy paradygmatycznej. Ma ona charakter dezaktualizacji i aktualizacji kluczowych dla pedagogiki specjalnej zagadnień, a jej konstrukcja wyznacza autorską wizję rozwoju naukowego tej dyscypliny. Subiektywizm prezentowanego modelu związany jest głównie z wyborami, jakich autor musiał dokonać w książce. Ów problem podjął od podstaw, próbując ustalić czym jest paradygmat i jakim ulega zmianom, przy jednoczesnym uwzględnieniu odmienności znaczenia tego terminu w innych subdyscyplinach edukacji.
W prezentowanej publikacji autor odniósł się do dorobku wspomnianych subdyscyplin. Podjął zadanie określenia miejsca i istoty paradygmatu w naukach humanistycznych. Odwołał się do poglądów Thomasa S. Kuhna, będącego inicjatorem dyskusji paradygmatycznej, a także do prac Zbigniewa Kwiecińskiego, Bogusława Śliwerskiego, Lecha Witkowskiego, Teresy Hejnickiej-Bezwińskiej, Bogusława Milerskiego, Joanny Rutkowiak, Krzysztofa Rubachy.
Autor musiał dokonać wyborów również w analizach dotyczących pedagogiki specjalnej. Wynikało to z tego, iż paradygmaty naukowe nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości rehabilitacyjnej lub mają w niej inny zakres, są inaczej określane lub rozumiane. Amadeusz Krause podjął się pewnego uporządkowania teoretycznego tych kategorii.
Treść książki przedstawiona została w trzech częściach zawierających po cztery rozdziały. Autor w części I przedstawia tło przeobrażeń paradygmatycznych związanych z niepełnosprawnością, w części II rozważa o ryzyku i dylematach tworzenia paradygmatów w pedagogice specjalnej, w części III najbardziej obszerniej treściowo ukazuje przemiany paradygmatyczne w pedagogice specjalnej, aktualne (nowe) paradygmaty upowszechniane w tej nauce i ich społeczne konsekwencje.
Treść książki zamyka zakończenie w którym Autor stara się odpowiedzieć na pytanie: co zmieniają paradygmaty w pedagogice specjalnej?
Książka jest teoretyczną monografią współczesnych paradygmatów pedagogiki specjalnej.
[…] Duży walor książki stanowi ujmowanie paradygmatów pedagogiki specjalnej w kontekście zmian społecznych i ideologicznych, które były konsekwencją zmian, ogólnosystemowych w Polsce.
Książka zawiera syntetyczny obraz teorii i praktyki pedagogiki specjalnej w okresie przemian, ukazuje te jej aspekty, w których dokonały się humanistyczne przeobrażenia i te które są na te przeobrażenia oporne, pozorują je, stosują różnego rodzaju społeczne kamuflaże i tkwią nadal w okowach starych paradygmatów. Autor nadaje teoretycznym paradygmatom znaczącą role w określaniu tożsamości pedagogiki specjalnej i wyznaczaniu kierunków jej rozwoju. […] z recenzji Prof. nadzw. dr hab. Aleksandry Maciarz
Spis treści
Od autoraWprowadzenie 1
Pedagogika specjalna w procesie zmiany – od Historii szaleństwa
Michela Foucaulta do Końca człowieka Francisa Fukuyamy
• pytanie o potencjał transformacyjny pedagogiki specjalnej
• zmiany w europejskiej i polskiej pedagogice specjalnej
• od niechcianych szaleńców po eugenikę luksusu i postępu – ważne pytania na bliższą i dalszą przyszłość
Wprowadzenie 2
Ku paradygmatyczności dyscyplin naukowych
• wokół teorii Thomasa S. Kuhna – kłopot z paradygmatami w naukach społecznych
• konsensus paradygmatyczny
• paradygmaty w pedagogice
• uspołecznienie paradygmatu
• ryzyko fundamentalizmu paradygmatycznego
• po co pedagogice wielość paradygmatów?
Część 1
Tło przeobrażeń paradygmatycznych związanych z niepełnosprawnością
Rozdział 1
Rehabilitacja człowieka niepełnosprawnego
Rozdział 2
Szkoła w dynamicznej fazie przejścia – zaniechania i absurdy
Rozdział 3
Dziecko niepełnosprawne w integracji szkolnej
Rozdział 4
Wychowanie – pedagogika specjalna w odwrocie?
Część 2
Pedagogika specjalna i ryzyko paradygmatycznych uzgodnień
Rozdział 1
Terminologiczna reprezentacja paradygmatów pedagogiki specjalnej
Rozdział 2
Zdiagnozowana odmienność jako podłoże konstrukcyjne paradygmatu
Rozdział 3
Paradygmaty a uzgodnienia społeczne na temat niepełnosprawności
Rozdział 4
Ryzyko konstruowania wiedzy o osobach niepełnosprawnych w pedagogice specjalnej
Część 3
Paradygmaty pedagogiki specjalnej
Rozdział 1
Paradygmatyczne poszukiwania w pedagogice specjalnej
Rozdział 2
Paradygmatyczne dezaktualizacje – biologizm i rehabilitacja
Rozdział 3
Paradygmatyczny kłopot z integracją
Rozdział 4
Paradygmatyczne aktualizacje w pedagogice specjalnej
4.1. Paradygmat humanistyczny i jego pochodne
4.2. Paradygmat społeczny niepełnosprawności
4.3. Paradygmat normalizacji środowiska
4.4. Paradygmat emancypacyjny (podmiotowości i autonomii)
Zakończenie
Pedagogika specjalna w zmianie paradygmatycznej
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-379-5
-
Autor:
Amadeusz Krause