Gdańsk 2006, wyd 1, Format 205 x 295, objętość 390 str., oprawa twarda
Książka ta jest niezwykła pod wieloma względami. Przede wszystkim jest wyrazem ogromnego zaangażowania Autorów w praktyczne sprawy edukacji i jej naukowych badań. Jest pomyślana w taki sposób, że jednocześnie poznajemy pedagogikę w jej historycznym, porównawczym i syntetycznym wymiarze. Mamy bowiem możliwość zapoznania się z odmiennymi historycznie i kulturowo analizami zjawisk edukacyjnych i poznajemy subiektywne spojrzenia poszczególnych Autorów na omawiane zagadnienia, dzięki czemu uzyskujemy wielopłaszczyznowy i interdyscyplinarny obraz pedagogiki, którą moglibyśmy nazwać pedagogiką bez granic, pedagogiką otwartą na świat, ludzi i pasjonujące ich idee.
Publikacja składa się z trzech tomów. Pierwszy jest poświęcony podstawom nauk o wychowaniu, czyli historii wychowania, wprowadzeniu we współczesne rozważania, czym jest pedagogika i jakie są jej główne kierunki, oraz zagadnieniom modeli wychowania, wynikającym z przekonania, że wychowanie jest podstawą egzystencji człowieka. Tom wieńczą rozważania o charakterze aksjologicznym, uzupełniającym prezentację podstaw pedagogiki o kwestie etyczne.
Tom drugi ukazuje funkcje, jakie pedagogika pełni w stosunku do edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. Mamy zatem podstawy metodologii badań w zakresie pedagogiki, socjologiczne i porównawcze ukazanie stanu pedagogiki i edukacji w różnych krajach, ze szczególnym uwzględnieniem krajów Unii Europejskiej. Poznajemy też podstawy dydaktyki szkolnej w ciekawie zaprezentowanym modelu, psychologię kształcenia, która wspiera ową dydaktykę, dowiadujemy się, jaka jest rola współczesnego nauczyciela i jego tożsamość oraz w jakich warunkach prawnych przychodzi mu działać.
W tomie trzecim zostały przedstawione wybrane subdyscypliny pedagogiki, tworzące współczesny zrąb zagadnień dla nich najistotniejszy. W syntetycznych ujęciach tom zawiera charakterystyki pedagogiki społecznej i andragogiki, pedagogiki specjalnej i resocjalizacyjnej, pedagogiki pracy, opiekuńczej, medialnej i zdrowia. Całość zamyka wgląd w nauki o wychowaniu z perspektywy ich uwarunkowań społeczno-kulturowych, zorientowanych na kształcenie i wychowywanie kolejnych pokoleń dzieci i młodzieży w duchu porozumienia, współpracy i otwartości narodów .
Wszystkie teksty są osadzone w spójnej strukturze i opracowane w taki sposób, by można je było jak najlepiej wykorzystać na zajęciach z poszczególnych przedmiotów. Czytelnika w treść publikacji wprowadza słowo wstępne od redaktora naukowego Pedagogiki, profesora Bogusława Śliwerskiego. Każdy rozdział poza notami o Autorach i tekstem właściwym zawiera: moduły ''Zapamiętaj'', które służą lepszemu zapoznaniu się z najważniejszymi zagadnieniami, ''Konteksty'', poszerzające prezentowane treści, otwarte i inspirujące ''Ćwiczenia i projekty badawcze'', które studenci mogą wykorzystać do nauki własnej, a wykładowcy do sprawdzania przyswojenia materiału, oraz zalecaną literaturę. Każdy tom zaś jest opatrzony potrzebnymi indeksami i bibliografią książek istotnych dla omawianych zagadnień. Dzięki takiemu ułożeniu treści podręcznik jest dynamiczny i interaktywny.
Spis treści
Tom 3. SUBDYSCYPLINY PEDAGOGIKI13. Pedagogika społeczna
14. Andragogika
15. Pedagogika pracy
16. Pedagogika opiekuńcza
17. Pedagogika resocjalizacji
18. Pedagogika mediów
19. Pedagogika specjalna
20. Pedagogika zdrowia
Książka
-
ISBN:
83-7489-023-1
-
Autor:
Bogusław Śliwerski