Katowice 2011, wydanie 1, format 170 x 240, objętość 302 str., oprawa miękka
W prezentowanym tomie, zatytułowanym „Osobowość, kompetencje, powinności nauczyciela i wychowawcy" zostały opublikowane referaty uczestników konferencji pogrupowane w trzech rozdziałach: I, Osobowość i kompetencje nauczyciela, II. Zadania i powinności nauczyciela i wychowawcy, III. Nauczyciel wychowania fizycznego wobec wyzwań współczesności.
Rozdział „Osobowość i kompetencje nauczyciela" rozpoczyna praca prof. zw. dr hab. dr h.c. Kazimierza Denka, w której Autor podjął próbę ukazania istoty pożądanych cech osobowości nauczyciela wychowania fizycznego w szkole, poszukiwania jego tożsamości, właściwych ról i niezbędnych kompetencji oraz efektywnego modelu i ewaluacji jakości pracy. Stanisław Juszczyk przedstawił charakterystykę kompetencji współczesnego nauczyciela w ujęciu teorii konstruktywistycznych i kognitywistycznych oraz rolę technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie kształcenia nauczycieli. Zwrócił uwagę na jego cechy osobowościowe oraz umiejętności kształtowania u uczniów kompetencji w zakresie alfabetyzacji medialnej i cyfrowej, motywowania ich do nauki, rozwoju zainteresowań oraz wagę zachowań etycznych nauczyciela. Według Gabrieli Paprotnej wyobraźnia moralna jest istotnym komponentem nauczycielskiej osobowości a jej kształtowanie jest procesem całożyciowym polegającym na wychowaniu człowieka odpowiedzialnego, tolerancyjnego, świadomego swych myśli, przeżyć, działań i ich skutków oraz postępowania w pracy zawodowej zgodnie z uznanym systemem wartości.
Praca Janusza Morbitzera nt. „Nowe media, nowy uczeń, nowa szkoła" rozpoczyna rozdział II., zatytułowany: Zadania i powinności nauczyciela i wychowawcy. Autor formułuje tezę, że nowe media, a wśród nich Internet, telefon komórkowy, portale społecznościowe, czy Google kształtują nowy typ człowieka, a w szczególności dotyczy to młodzieży. Pod wpływem nasycenia współczesnej szkoły technologiami informacyjno-komunikacyjnymi powstaje nowy model szkoły, w której powinien znaleźć się odpowiednio przygotowany nauczyciel. O zmianie roli dyrektora i nauczyciela w kontekście rozwijania zdolności uczniów i potrzebie kreowania szkolnych liderów w zakresie wspierania zdolności i uzdolnień, pisze Beata Dyrda. Sugeruje odwołanie się do syntetycznego spojrzenia na wyniki badań nauczycieli uczniów zdolnych, charakteryzujących się specyficznymi prymatami osobowościowymi i nawiązującymi z uczniami relacje o innej jakości. Joanna Ogrodnik opisuje wyniki swych badań empirycznych dotyczących stwarzania w klasie szkolnej warunków sprzyjających rozwijaniu wśród uczniów motywacji do nauki. Dowodzi, że orientacja motywacji jest zdeterminowana otoczeniem edukacyjnym, inaczej oceniają ją uczniowie szkół społecznych i publicznych.
W rozdziale „Nauczyciel wychowania fizycznego wobec wyzwań współczesności" prezentowane są prace nauczycieli akademickich z Akademii Wychowania Fizycznego, którzy zajmują się problematyką nauczycieli wychowania fizycznego oraz upowszechnianą przez nich edukacją zdrowotną. Ten spójny pod względem tematycznym rozdział przedstawia wybrane głosy w dyskusji nad kompetencjami, zadaniami, funkcjami, oraz wizerunkami osobowości nauczyciela wychowania fizycznego.
Spis treści
I. OSOBOWOŚĆ I KOMPETENCJE NAUCZYCIELAKazimierz Denek
Nauczyciel, jego tożsamość, role i kompetencje
Stanisław Juszczyk
Współczesny nauczyciel -jego kompetencje zawodowe i etyczne. Ujęcie konstruktywistyczno - kognitywistyczne
Gabriela Paprotna
Wyobraźnia moralna istotnym komponentem nauczycielskiej osobowości
II. ZADANIA I POWINNOŚCI NAUCZYCIELA I WYCHOWAWCY
Janusz Morbitzer
Nowe media, nowy uczeń, nowa szkoła
Beata Dyrda
Nauczyciel w roli lidera wspierającego zdolności i talenty uczniów
Joanna Ogrodnik
Postrzeganie przez uczniów klimatu motywacyjnego szkoły i klasy
III. NAUCZYCIEL WYCHOWANIA FIZYCZNEGO WOBEC WYZWAŃ WSPÓŁCZESNOŚCI
Jerzy Nowocień, Jolanta Derbich
Dyrektorzy gimnazjów o przygotowaniu szkól do realizacji nowej podstawy programowe j- wychowanie fizyczne
Marcin Czechowski
Samoocena kompetencji nauczycieli wy chowania fizycznego do realizacji edukacji zdrowotnej według nowej podstawy programowej
Krzysztof Zuchora
Wychowanie nie „zamiast", ale „przed" dydaktykq
Jadwiga Robacha, Jolanta Kowalska
Obraz faktyczny a pożądany nauczyciela wychowania fizycznego w opinii uczniów wybranych gimnazjów województwa łódzkiego
Iwona Łukasik
Wybrane cechy osobowości studentów I roku kierunku wychowanie fizyczne a ich przydatność do zawodu
Lucyna Maksymowicz
Rola nauczyciela wychowania fizycznego w rehabilitacji dziecka przewlekle chorego
Agnieszka Zalewska-Meler
Relatywistyczne sensy zdrowia - o uniwersalną względność potencjału witalnego człowieka
Książka
-
ISBN:
978-83-60841-76-1
-
Redaktor:
Stanisław Juszczyk,Joanna Ogrodnik,Ewa Przybyła