Warszawa 2005, wyd. 1, format 140 x 200, objętość 290 str., oprawa miękka
Niniejszy tom zawiera referaty wygłoszone na polsko-niemieckiej konferencji, która odbyła się w dniach 23-26 maja 2005 rokuna zamku Vendgraben (pod Magdeburgiem). Było to już kolejne, dziewiąte spotkanie, omawiające różne problemy nurtujące pedagogów polskich i niemieckich. W czasie tego spotkania przedmiotem wymiany poglądów, oceny sytuacji w poszukiwaniu nowych rozwiązań omówiono 5 bloków tematycznych: - podstawowe kwestie dotyczące roli nauczyciela i kształcenia nauczycieli, - problemy związane z rola nauczyciela, - społeczno-pedagogiczne aspekty roli nauczyciela, - nauczyciel a transformacja społeczna, - nauczyciel w Europie. Szczegóły w polecanej książce.
Spis treści
Część IZamiast wprowadzenia
Czesław Kupisiewicz, Szkolnictwo polskie w dobie kryzysu ekonomicznego
Część II
Podstawowe kwestie dotyczące roli nauczyciela i kształcenia nauczycieli
Oskar Anweiler, Nauki uniwersyteckie i kształcenie nauczycieli
w Niemczech i w Polsce - uwagi historyczne
Wolfgang Homer, O profesjonalizacji nauczycieli - wstępne
wyjaśnienia pojęciowe
Ewa Bilińska-Suchanek i Małgorzata Jarecka-Żyluk,
Przygotowanie nauczyciela do dekonstrukcji kultury w edukacji.
Model kształtowania postawy krytycznej ucznia
Część III
Problemy związane z rolą nauczyciela
Mirosław S. Szymański, Kształcenie i doskonalenie zawodowe
nauczycieli w Polsce - nowe wyzwania
Mieczysław Łobocki, W trosce o skuteczne kształcenie
pedagogiczne nauczycieli
Hein Relter, Polityka oświatowa, rola nauczyciela i empiryczne badania nad szkołą. Koniec szczebla orientacji w Dolnej Saksonii
Część IV
Społeczno-pedagogiczne aspekty roli nauczyciela
Henryk Depta, Artysta jako nauczyciel, nauczyciel jako artysta
Marta Wiatr, Społeczna integracja ludzi z niepełnosprawnością - z perspektywy nauczyciela
Jerzy Halicki, Małgorzata Halicka, Rola nauczyciela w przygotowaniu do starości
Barbara Smolińska-Theiss, Dzieciństwo w kręgu rodziny, dzieciństwo w kręgu szkoły - wyzwania dla nauczyciela
Cześć V
Nauczyciel a transformacja społeczna
Hans Doberl, O transformacji roli nauczyciela we wschodnioniemieckich krajach związkowych
Inelta Nowosad, Pomiędzy dwoma światami. Nauczycielskie nastawienia wobec czasu edukacyjnej zmiany
Claudia Strumpfel, Retrospektywne spojrzenie nauczycieli z Niemiec wschodnich na „wychowanie socjalistyczne" w NRD.
Obiektywno-hermeneutyczne rekonstrukcje przypadków radzenia sobie z przemianami światopoglądowymi w szkole
Renę Borniert, Ernst Thalmann - wzór polityczno-ideologicznego wychowania i kształcenia w NRD
Część VI
Nauczyciel w Europie
Wolfgang Lippke, Aspekty aktualnej reformy szkolnictwa
w Hiszpanii i jej wpływ na nauczycieli
Jerzy Niemiec, Euronauczyciel - kształcenie i funkcjonowanie
Solvejg Jobst, Znaczenie kształtowania świadomości europejskiej w indywidualnym planie nauczania saksońskich, polskich i czeskich nauczycieli - zarys projektu badawczego
Książka
-
ISBN:
83-89501-48-1
-
Redaktor:
Wolfgang Horner,Mirosław Szymański