Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: , Wiesława Korzeniowska, Andrzej Murzyn, Urszula Szuścik
Waga produktu: 0.450 kg
EAN: 9788373089297
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls

Z zagadnień pedagogiki współbycia Studia, rozprawy i szkice – z okazji jubileuszu dziesięciolecia serii „Nauczyciele – Nauczycielom”

Kraków 2009,  wyd. 1, format 165 x 235, objętość 308 str., oprawa miękka


Pedagogika współbycia podkreśla znaczenie współpracy i życzliwej przestrzeni interpersonalnej, a odwołując się do zasad: osoba przed rzeczą, etyka przed techniką, być przed mieć, miłosierdzie przed sprawiedliwością – nawiązuje do upowszechnianej przez  Jana Pawła II cywilizacji miłości. W tejże pedagogice mieści się zarówno sztuka bycia nauczycielem, jak i uczniem oraz sztuka bycia człowiekiem w tych nie tak łatwych czasach.

Wszystkie teksty składające się na niniejszą publikację są, jak mówi jedna z Autorek, opowieścią o wychowaniu; opowieścią o wychowaniu do człowieczeństwa, opowieścią niosącą pierwiastek dobra, nadziei i wiary w człowieka. Tak zresztą można scharakteryzować całą serię „Nauczyciele – Nauczycielom” ukazującą się już dziesięć lat. Jej autorzy, współautorzy i czytelnicy jednogłośnie stwierdzają, że seria pomaga przywrócić prawo takim wartościom, jak odczuwanie, przeżywanie, tworzenie, uspołecznienie, miłość i życie.

Niniejszy tom, będący w pewnym sensie podsumowaniem dziesięciolecia serii

„Nauczyciele – Nauczycielom”, stanowi jednocześnie prezentację koncepcji pedagogiki współbycia, której zasadniczym założeniem jest sztuka bycia człowiekiem.

Spis treści

Część I
Seria „Nauczyciele – Nauczycielom”
w opinii współautorów i czytelników

Wiesława Korzeniowska, Andrzej Murzyn
Wstęp

Kazimierz Denek
Wartości w książkach pedagogicznych serii „Nauczyciele – Nauczycielom”

Beata Oelszlaeger
Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” jako inspiracja do kształcenia
studentów pedagogiki (kilka refleksji)

Antoni Gwizdak
Samowychowanie oraz samorządność jako elementy procesów edukacyjnych
w ujęciu autorów serii „Nauczyciele – Nauczycielom”

Małgorzata Znaj
Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” jako wypowiedź o przyjaźni i miłości
Wiesława Korzeniowska
Tradycja i współczesność w serii „Nauczyciele – Nauczycielom”

Alina Gorniok-Naglik
Obecność literatury w serii „Nauczyciele – Nauczycielom”

Ewa Kochanowska
Małe formy literackie i potoczne w serii
„Nauczyciele – Nauczycielom”

Lidia Wollman
Kreatywność jako działanie edukacyjne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom”

Jadwiga Uchyła-Zroski
Istota muzyki w świecie dziecka a wątki muzyczne
w serii „Nauczyciele – Nauczycielom”

Beata Wojtal
Wątki ludyczne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom”

Bernadeta Niesporek-Szamburska, Helena Synowiec
Wokół Dziecka. Seria „Nauczyciele – Nauczycielom”
w opinii studentek polonistyki

Część II
Wokół pedagogiki współbycia

Bronisława Dymara
Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Bliżej uczenia się – nauczania
kompleksowego i pedagogiki współbycia

Urszula Dębska
Dynamizm wartościowania drogą ku pełniejszemu współbyciu

Urszula Morszczyńska
Pedagogiczne dylematy aksjologicznej kwalifikacji czynu

Maria Z. Pulinowa
O potrzebie formowania się wspólnoty nauczycielskiej

Justyna Sikora
Przygotowanie przyszłych nauczycieli do twórczości w pełnieniu
ról zawodowych

Lucyna Skorecka
Odwaga bycia kreatywnym

Jadwiga Szymaniak
O kulturę kontaktów społecznych w szkole

Danuta Waloszek
Meandry ochrony dziecka i dzieciństwa

Agnieszka Olczak
Aktywność twórcza w przedszkolu szansą odkrywania przez dziecko
mechanizmów społecznych

Maria Szymańska
Dorośli i dzieci – świat zawarty w rysunkach przedszkolaków
(czyli o porozumiewaniu się przez sztukę)

Elżbieta Maria Minczakiewicz
„Teatr z łyżki” jako inspiracja pedagogii serca, umysłu i woli dzieci
o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach rozwoju

Elżbieta Napora
Rysunek jako źródło informacji o szansach i zagrożeniach rozwoju dziecka
ze strony środowiska rodzinnego

Anett a Soroka-Fedorczuk
Źródła informacji o osobach niepełnosprawnych z perspektywy dzieci
w wieku przedszkolnym

Urszula Szuścik
Dziecko i nauczyciel w działaniach artystycznych – głosy o plastyce i pięknie
Alicja Skibicka
Kto może ukształtować twórczego ucznia?

Helena Danel-Bobrzyk
Rola rodziny w kształtowaniu aktywnych postaw dziecka z udziałem muzyki

Maciej Kołodziejski
Środowiskowy kontekst rozwoju muzycznego dziecka
Implikacje gordonowskie

Radosław Tarczoń
Muzyka relaksacyjna w działaniu terapeuty muzycznego – z badań własnych

Adam Adamski
Rola tańca i rytmiki dla układu biologicznego człowieka w świetle nowego
paradygmatu psychologicznego

Małgorzata Bortliczek, Izabela Łuc
Nieoficjalne słownictwo uczniowskie wyrazem twórczej postawy językowej

Małgorzata Iwanowicz
Wychowanie językowo-stylistyczne w toku kształcenia polonistycznego
na poziomie starszych klas szkoły podstawowej

Adriana Adamska
Udział wymiaru ponadempirycznego w procesie wychowawczym

Danuta Kocurek
Młodzież w świecie małej ojczyzny – w świetle badań ankietowych

Wacław Korzeniowski
Dziecko w świecie cywilizacji technicznej

Izabela Gomołka-Walaszek
Różnice progresu rozwojowego bliźniąt

Bibliografia (wybór)

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7308-929-7

  • Redaktor: 

    Wiesława Korzeniowska, Andrzej Murzyn, Urszula Szuścik

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss