Obserwacja i ocena przydatności nowoczesnych środków treningowych, warunkujących w coraz większym stopniu wymagany, wysoki poziom zdolności motorycznych i umiejętności technicznych, pozwala zauważyć nowoczesne tendencje szkolenia piłkarskiego. Ich podstawą jest gromadzona latami wiedza teoretyczna i praktyczna. Akcentuje ona wyraźnie coraz większe znaczenie w nowoczesnym treningu piłkarzy nożnych koordynacji ruchowej, która jest fundamentem, na którym rozwija się i doskonali technika sportowa (Gagajewa 1973; Raczek, Mynarski 1992; Talaga 1996, 2006a; Starosta 2003; Ljach, Witkowski 2004; Wrzos 2006; Starosta, Stronczyński 2010). Hirtz (1989) określił koordynację ruchowąjako cechę fenomenalną, natomiast Starosta (1990a) nazwał jąsupercechą. Starosta (2006) w ogólnej i syntetycznej strukturze koordynacji ruchowej umieścił takie zdolności koordynacyjne, jak: szybka adekwatna reakcja, zachowanie równowagi, orientacja czasowa-przestrzenno, kinestetyczne różnicowanie ruchów, rytmizacja ruchów, łączenie ruchów, dostosowanie, współpraca, wyrazistość (ekspresja ruchów), rozluźnienie mięśni, symetryzacja ruchów. Zdolności te wpływają kompleksowo na rozwój „czucia ciała i ruchów”, a następnie specyficznego „czucia piłki”. W konsekwencji warunkują one uzyskanie mistrzowskiego opanowania techniki ruchów globalnych i lokalnych przez piłkarzy nożnych.
Ze wstępu.
Spis treści
Wstęp1.Pojęcie koordynacji ruchowej
2. Koordynacyjne zdolności motoryczne
2.1. Klasyfikacja koordynacyjnych zdolności motorycznych
2.2. Znaczenie koordynacyjnych zdolności motorycznych w grze
w piłkę nożną
2.3. Zmienność poziomu koordynacyjnych zdolności motorycznych
w ontogenezie
3. Czucie ciała
4. Czucie ruchu
5. Specyficzne wrażenia kinestetyczne
6. Dokładna technika jako funkcja oddziaływania kinestezji
7. Metodologiczne założenia badań własnych
7.1. Problem i cel badań
7.2. Pytania i hipotezy
7.3. Metody i procedura badań
7.3.1. Wprowadzenie
7.3.2. Badanie poziomu koordynacyjnych zdolności motorycznych....
7.3.3. Badanie poziomu kondycyjnych zdolności motorycznych
7.3.4. Badanie poziomu umiejętności technicznych
7.3.5. Rzetelność zastosowanych testów
7.3.6. Procedura badań
7.4. Charakterystyka treści i obciążeń treningowych
7.5. Badane osoby
7.6. Kierunki analiz statystycznych
8. Wyniki badań
8.1. Zmienność poziomu koordynacyjnych zdolności motorycznych w rocznym cyklu treningowym piłkarzy nożnych grupy eksperymen¬talnej i kontrolnej
8.2. Zmienność poziomu kondycyjnych zdolności motorycznych w rocz¬nym cyklu treningowym piłkarzy nożnych grupy eksperymentalnej
i kontrolnej
8.3. Zmienność poziomu umiejętności technicznych w rocznym cyklu tre-ningowym piłkarzy nożnych grupy eksperymentalnej i kontrolnej
8.4. Zmiany poziomu zdolności motorycznych i umiejętności technicz¬nych w rocznym cyklu treningowym w zależności od stosowanego programu szkolenia
9.Dyskusja
10. Wnioski
Piśmiennictwo
Aneks
Summary
Książka
-
ISBN:
978-83-61414-81-0
-
Autor:
Stronczyński Włodzimierz
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2013
-
Format:
170 x 235
-
Liczba stron:
251
-
Oprawa:
Miękka