Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: 10113
Waga produktu: 0.400 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
Wysyłka od: 11.90 PLN
Opracowanie, które oddajemy do rąk Czytelników, przeznaczone jest dla studentów pedagogiki wszystkich specjalności, zainteresowanych pedagogiką zdrowia i edukacją zdrowotną, mających w programie przedmiot Edukacja zdrowotna i pragnących uzupełnić, rozszerzyć swoją wiedzę teoretyczną i metodyczną, oraz dla nauczycieli akademickich, prowadzących ćwiczenia z tego przedmiotu i poszukujących nowych inspiracji do zajęć.
Naszym zamierzeniem było pokazanie fragmentów ważnych i zarazem intere-sujących treści teoretycznych oraz przykładów możliwych rozwiązań praktycznych, realizujących silny związek między teorią a praktyką edukacji zdrowotnej w szkole wyższej, integrację nie tylko treści zdrowotnych z metodycznymi, ale też ogólno humanistycznymi - w sytuacji swoistego „uwolnienia” zdrowia od zainteresowania władzy, co implikuje konieczność ponoszenia odpowiedzialności osobistej za własne wybory zdrowotne.
Znając bogatą, interdyscyplinarną literaturę przedmiotu, złożoną także z opracowań takich polskich autorów, jak m.in.: Julian Aleksandrowicz, Zygmunt Bauman, Piotr Blajet, Maciej Demel, Zygmunt Jaworski, Marian Kapica, Andrzej Krawański, Helena Radlińska, Cezary Stypułkowski, Ewa Syrek, Barbara Woyna- rowska, staramy się myśleć o edukacji zdrowotnej w szkole wyższej nie tylko jako o jednym z przedmiotów nauczania o wąskim profilu treściowym, ale całościowo, nawet jako o projekcie wychowawczym, promieniującym na inne dziedziny edukacji pedagogicznej, zgodnym z potrzebami współczesnej młodzieży i jej aktualnymi oraz przyszłymi aspiracjami i szansami zawodowymi. Zarówno bowiem zdrowie osobiste, jak i dostrzeganie zdrowotnych okoliczności procesów edukacji, warunkuje jakość oraz skuteczność kształcenia.
Dlatego też tytuł naszego opracowania nawiązuje do książki Bogusława Sli- werskiego Myśleć jak pedagogw której autor, odnosząc się bezpośrednio do kształcenia pedagogów, uważa, że: „kształcenie pedagogów powinno uwzględniać złożoność i zmienność sytuacji i warunków, wjakich będą oni wykonywali swoją pracę czy służbę społeczną. W związku z tym, że pedagoga cechuje tak ‘praktyczność’ jak i konieczność posiadania rzetelnej wiedzy teoretycznej, w jego kształceniu istotną rolę musi odgrywać umiejętne wyposażenie go w jak najszerszą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu nauk humanistycznych oraz odniesienie jej do praktycznych wymiarów przyszłych zadań społeczno-zawodowych. Konieczne jest delikatne włączenie w procesie kształcenia teorii naukowej w schematy poznawcze, które funkcjonują w przekonaniach osób rozpoczynających studia, tak aby skłoniło je to do krytycznej, osobistej refleksji nad własną tożsamością zawodową aspiracjami, wyobrażeniem potencjalnych następstw działań i możliwościami ich skutecznego realizowania.

Spis treści

WSTĘP
Część I. Myślenie o zdrowiu w aspekcie (do)wolności (Mirosław Kowalski)
Wprowadzenie
1. ZDROWIE - SENSY I KONTEKSTY PROBLEMOWE
1.1. Zdrowie - między edukacją a socjalizacją (analizy i refleksje)
Karta pracy nr 1
1.2. O świadomości zdrowotnej refleksji słów kilka
Karta pracy nr 2
1.3. Wokół (bez)sensu odpowiedzialności za zdrowie
Karta pracy nr 3
2.MYŚLENIE O ZDROWIU (I CIELE) - MIĘDZY AKCEPTACJĄ
A ODRZUCENIEM
2.1. Zdrowie - między zaufaniem a niepokojem. Horyzonty myślowe Ericha
Fromma i Carla Rogersa
Karta pracy nr 4
Karta pracy nr 5
2.2. Viktora Emila Frankla i Kazimierza Dąbrowskiego aksjologiczne wymiary
zdrowia (oraz ciała)
Karta pracy nr 6
Karta pracy nr 7
2.3. Człowiek - „przedmiotem” doznań? Krytyczna analiza socjałizacyjnej wizji
cielesno-zdrowotnej Zygmunta Baumana i Michela Foucaulta
Karta pracy nr 8
Karta pracy nr 9
Część II. Myśleć o zdrowiu: wokół dydaktyki edukacji zdrowotnej w szkole wyższej (Małgorzata Kaliszewska)
Wprowadzenie
1.WARSZTAT PRACY ZAWODOWEJ I NAUKOWEJ STUDENTA PEDAGOGIKI
1.1. Specyfika warsztatu studenta, przyszłego „wychowawcy zdrowia”
1.2. Komponent materialny warsztatu pedagoga - „wychowawcy zdrowia”
1.3. Komponent osobowościowy warsztatu studenta pedagogiki i pedagoga
1.4. Tożsamość osobowa studenta
1.5. Wybrane kompetencje przyszłych pedagogów
1.6. Umiejętności życiowe studentów
1.7. Warsztat czytelniczy i pisarski oraz język przyszłych pedagogów
1.8. Warsztat naukowy pedagoga - wychowawcy zdrowia
2. ŹRÓDŁA WIEDZY ORAZ INSPIRACJI PEDAGOGICZNEJ
Z ZAKRESU EDUKACJI ZDROWOTNEJ
2.1. Źródła naukowe i popularnonaukowe
2.2. Inspiracje pedagogiczne
Aneks do rozdz. 2: recenzje
3. STRATEGIA BADAŃ W DZIAŁANIU I JEJ ZASTOSOWANIA
W EDUKACJI ZDROWOTNEJ STUDENTÓW
3.1. Geneza i istota strategu badań w działaniu
3.2. Procedura badań w działaniu
3.3. Metody badań w działaniu
3.4. Badania w działaniu w procesie edukacji zdrowotnej studentów
4. WYBRANE ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ
5. FORMY EDUKACJI ZDROWOTNEJ W SZKOLE WYŻSZEJ
5.1. Organizacyjne formy zajęć
5.2. Wokół walorów turystyki
5.3. Dialogiczność spotkań
6. METODY I TECHNIKI EDUKACJI ZDROWOTNEJ STUDENTÓW
6.1. Specyfika metody plakatu
6.2. Idea i zastosowania studenckiej gazetki o zdrowiu
6.3. Praca z książką jako projekt własny studenta
7. ŚRODKI DYDAKTYCZNE W EDUKACJI ZDROWOTNEJ
7.1. Projektowanie środków dydaktycznych jako metoda aktywizacji studentów .
7.2. Karty pracy w edukacji zdrowotnej: przygotowanie i wykorzystanie
Karta pracy nr 10
Karta pracy nr 11
Karta pracy nr 12
7.3. Film w edukacji zdrowotnej
Karta pracy nr 13
Karta pracy nr 14
7.4. Komputer i Internet w pracy pedagoga - „wychowawcy zdrowia”
Karta pracy nr 15
Karta pracy nr 16
8. EWALUACJA PROGRAMU PRZEDMIOTU „EDUKACJA ZDROWOTNA” W SZKOLE WYŻSZEJ
9. PRZYKŁAD AUTORSKIEGO PROGRAMU PRZEDMIOTU „EDUKACJA ZDROWOTNA”
9.1. Ogólne cele kształcenia
9.2. Przewidywane rezultaty
9.3. Tematyka wykładów
9.4. Edukacja zdrowotna: tematyka ćwiczeń
9.5. Literatura podstawowa (w wy branych fragmentach)
Podsumowanie
BIBLIOGRAFIA

Książka

  • ISBN: 

    978-83-60837-58-0

  • Autor: 

    Małgorzata Kaliszewska, Mirosław Kowalski

  • Wydanie: 

    1

  • Rok wydania: 

    2011

  • Format: 

    170 x 240 mm

  • Liczba stron: 

    263

  • Oprawa: 

    Miękka

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss