Monografia jest poświęcona Melodic Intonation Therapy (MIT) – metodzie wspierającej terapię mowy u osób cierpiących na zaburzenia mowy spowodowane nieprawidłowościami w pracy ośrodkowego układu nerwowego. Skierowana jest do osób zainteresowanych oddziaływaniem muzyki na człowieka, jego rozwój poznawczy i emocjonalny, na rozwój funkcji językowych i komunikacyjnych, a także mechanizmami tego wpływu w kontekście użyteczności muzyki w terapii zaburzeń mowy i zaburzeń komunikacyjnych. Każdy z rozdziałów poprzedzony jest wprowadzeniem, które zawiera definicje oraz klasyfikacje dotyczące zagadnień poruszanych w publikacji. W pierwszym przedstawiono cele i założenia badań własnych oraz projektu, w którego ramach powstała monografia. W drugim zaprezentowano metodę oraz twierdzenia leżące u jej podstaw, a także historię jej powstania. W trzecim opisano oddziaływanie metody MIT z uwzględnieniem różnych perspektyw, tj. neuronaukowej, psychologicznej oraz językoznawczej, w tym aspektów psycholingwistycznych oraz językoznawstwa naturalnego. Dokonano analizy czynników leczących w MIT, biorąc pod uwagę różne aspekty muzyki oraz obserwacje własne, współpracowników i naukowców zajmujących się badaniem skuteczności metody oraz zakresu jej oddziaływania. W czwartym przedstawiono profile pacjentów, uwzględniając charakterystyki poszczególnych osób uczestniczących w projekcie, metodologię pracy badawczej, trudności oraz indywidualne potrzeby poszczególnych pacjentów. Omówiono także te obszary i zaburzenia mowy, które objęte były interwencją w projekcie. Ponadto zaprezentowano metodologię pracy oraz przebieg projektu badawczego, jak również opis wyników badań. W rozdziale piątym opisano przebieg projektu, a w ostatnim zamieszczono dyskusję na temat rezultatów badań, podsumowanie poczynionych analiz oraz wnioski. Rozdział ten zawiera także opis ograniczeń projektu i krótkie zestawienie badań, które powinny być przeprowadzone w przyszłości w celu uzyskania odpowiedzi na pytania dotyczące kwestii wciąż budzących kontrowersje. Książka zawiera materiały opublikowane bądź obecnie poddawane recenzji w redakcjach kilku czasopism naukowych.
Wprowadzenie
Przyczyny zaburzeń mowy i epidemiologia - próba uchwycenia
i zdefiniowania zjawiska
Zaburzenia mowy u dzieci
Rodzaje zaburzeń - przyczyny
Zaburzenia mowy u osób dorosłych
Udar
Rozdział 1. Cele i założenia pracy
Rozdział 2. Prezentacja metody - historia, założenia i opis
Wprowadzenie metody
Teoria i praktyka
Ogólny opis metody
Stosowanie metody
Materiały
Prezentacja przykładów
Oceny
Charakterystyka poziomów i kroków
Melodie Intonation Therapy
Historia powstania metody
Powstanie Melodie Intonation Therapy
Czasy współczesne
Rozdział 3. Jak działa Melodie Intonation Therapy?
Muzyka i język - dwa światy?
Śpiew z tekstem, czyli sposób na badanie związków muzyki i języka
Znaczenie neuronów lustrzanych w rozwoju i terapii mowy
Efekty stosowania Melodie Intonation Therapy
Oddziaływanie Melodie Intonation Therapy -perspektywa neuronaukowa
Oddziaływanie Melodie Intonation Therapy -perspektywa psychologiczna
Oddziaływanie Melodie Intonation Therapy -perspektywa językoznawcza
Szczegółowa analiza materiału zebranego od pacjentów
Ogólna analiza danych
Samogłoski
Spółgłoski
Kontur intonacyjny
Uwagi końcowe
Czynniki leczące w Melodie Intonation Therapy - podsumowanie
Rozdział 4. Charakterystyka pacjentów biorących udział w terapii
Charakterystyka pacjenta w Melodie Intonation Therapy
Sytuacja pacjenta z zaburzeniami mowy w Polsce
Osoby dorosłe
Uczestnicy projektu w warunkach polskich
Rola środowiska w terapii mowy pacjentów
z afazją poudarową
Dorośli po udarze - różne przypadki oraz rola środowiska
Aspekty etyczne pracy z osobami z afazją poudarową
oraz problemami w rozwoju mowy
Sytuacja dzieci z zaburzeniami mowy
Funkcja zaangażowania rodziny w wykrywaniu
nieprawidłowości w rozwoju mowy oraz terapii mowy dzieci
Selektywny mutyzm
Melodie Intonation Therapy a selektywny mutyzm
Opis przypadku osoby cierpiącej na selektywny mutyzm
Dyskusja i podsumowanie
Specyficzne zaburzenia językowe (SLI)
Przypadek nastolatka cierpiącego
na specyficzne zaburzenia językowe
Wyniki
Dyskusja i wnioski
Rozdział 5. Opis i przebieg projektu
Zadania zaplanowane i zrealizowane w ramach projektu
Przebieg projektu
Wyniki testu neuropsychologicznego
Rozdział 6. Dyskusja, podsumowanie analiz i wnioski końcowe
Bibliografia
Spis tabel i grafik
Spis treści
StreszczenieWprowadzenie
Przyczyny zaburzeń mowy i epidemiologia - próba uchwycenia
i zdefiniowania zjawiska
Zaburzenia mowy u dzieci
Rodzaje zaburzeń - przyczyny
Zaburzenia mowy u osób dorosłych
Udar
Rozdział 1. Cele i założenia pracy
Rozdział 2. Prezentacja metody - historia, założenia i opis
Wprowadzenie metody
Teoria i praktyka
Ogólny opis metody
Stosowanie metody
Materiały
Prezentacja przykładów
Oceny
Charakterystyka poziomów i kroków
Melodie Intonation Therapy
Historia powstania metody
Powstanie Melodie Intonation Therapy
Czasy współczesne
Rozdział 3. Jak działa Melodie Intonation Therapy?
Muzyka i język - dwa światy?
Śpiew z tekstem, czyli sposób na badanie związków muzyki i języka
Znaczenie neuronów lustrzanych w rozwoju i terapii mowy
Efekty stosowania Melodie Intonation Therapy
Oddziaływanie Melodie Intonation Therapy -perspektywa neuronaukowa
Oddziaływanie Melodie Intonation Therapy -perspektywa psychologiczna
Oddziaływanie Melodie Intonation Therapy -perspektywa językoznawcza
Szczegółowa analiza materiału zebranego od pacjentów
Ogólna analiza danych
Samogłoski
Spółgłoski
Kontur intonacyjny
Uwagi końcowe
Czynniki leczące w Melodie Intonation Therapy - podsumowanie
Rozdział 4. Charakterystyka pacjentów biorących udział w terapii
Charakterystyka pacjenta w Melodie Intonation Therapy
Sytuacja pacjenta z zaburzeniami mowy w Polsce
Osoby dorosłe
Uczestnicy projektu w warunkach polskich
Rola środowiska w terapii mowy pacjentów
z afazją poudarową
Dorośli po udarze - różne przypadki oraz rola środowiska
Aspekty etyczne pracy z osobami z afazją poudarową
oraz problemami w rozwoju mowy
Sytuacja dzieci z zaburzeniami mowy
Funkcja zaangażowania rodziny w wykrywaniu
nieprawidłowości w rozwoju mowy oraz terapii mowy dzieci
Selektywny mutyzm
Melodie Intonation Therapy a selektywny mutyzm
Opis przypadku osoby cierpiącej na selektywny mutyzm
Dyskusja i podsumowanie
Specyficzne zaburzenia językowe (SLI)
Przypadek nastolatka cierpiącego
na specyficzne zaburzenia językowe
Wyniki
Dyskusja i wnioski
Rozdział 5. Opis i przebieg projektu
Zadania zaplanowane i zrealizowane w ramach projektu
Przebieg projektu
Wyniki testu neuropsychologicznego
Rozdział 6. Dyskusja, podsumowanie analiz i wnioski końcowe
Bibliografia
Spis tabel i grafik
Książka
-
ISBN:
978-83-7850-637-9
-
Autor:
Barbara Pastuszek- Lipińska
-
Redaktor:
Beata Bednarz
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2014
-
Format:
165 x 235 mm
-
Liczba stron:
142
-
Oprawa:
Miękka
Inne tytuły z tej serii:
ABC afazji
18,80
PLN
Zaburzenia artykulacji Teoria i praktyka
27,50
PLN
Akademia wzorowej wymowy SZ
10,90
PLN
Trzeszczowiersze
14,20
PLN
Wieże logopedyczne głoski szumiące
27,60
PLN
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...
Trening słuchowy Magdaleny Krawczun 1
39,90
PLN