Rzeszów 2013, wydanie 1, format 165 x 240, objętość 348 str., oprawa miękka
Problematyka zaburzeń mowy od zawsze jest ważna, a publikacja pokazuje, że powinni się nią zająć specjaliści różnych zawodów. Wymiana doświadczeń pomiędzy logopedami, pedagogami, psychologami pozwoli na lepszą organizację pomocy osobom z trudnościami w mówieniu. Dodatkowym atutem książki jest zgromadzenie w niej tekstów zarówno Autorów polskich, jak i słowackich, którzy prezentują metody oraz przekazują wskazówki do pracy terapeutycznej. prof. zw. dr hab. Anna Žilová
Recenzowaną pozycję oceniam bardzo wysoko, i to zarówno w aspekcie merytorycznym, jak i formalnym. Jestem głęboko przekonany, że ze względu na swą wyjątkową wartość powinna ona jak najszybciej ukazać się na rynku wydawniczym, gdzie z pewnością spotka się z entuzjastycznym przyjęciem i żywym zainteresowaniem ze strony wielu Czytelników, którzy na co dzień spotykają się w różnej formie z problematyką zaburzeń mowy. Mogą z niej w szczególności skorzystać studenci różnych kierunków, zwłaszcza pedagogiki, pracy socjalnej, resocjalizacji, logopedii itp. Sięgną też po nią z pewnością rodzice, nauczyciele oraz praktycy różnych specjalności, którzy na co dzień w rozmaitych poradniach czy zakładach spieszą z fachową pomocą ludziom dotkniętym zaburzeniami mowy.
Recenzowana pozycja była długo oczekiwana na rynku wydawniczym, dlatego jej szybkie pojawienie się na nim należy powitać z wielką radością. ks. prof. zw. dr hab. Marian Wolicki
Spis treści
WstępCzęść I. RÓŻNE OBLICZA ZABURZEŃ MOWY
Piotr Sobolewski
Patofizjologia mowy
Natalia Żurecka-Gil
Logopedia jako nauka o zaburzeniach mowy
ks. Jerzy Zamorski
Zaburzenia mowy w przypadkach zakłoceń rozwoju psychoruchowego
Helena Orieščíková
Mowa dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Magdalena Fatyga
„Trudna sztuka mowienia”, czyli zaburzenia mowy i ich konsekwencje u osob z uszkodzonym słuchem
Danuta Grzesiak-Witek
Poziom słuchu fonematycznego u osob z afazją semantyczną na podstawie badań
Dorota Kołodziej
Komunikowanie się z ludźmi starszymi w ramach relacji opiekuńczych i terapeutycznych
Slavomír Dolinský
Problem komunikacji w rodzinie
Piotr T. Nowakowski
Przypadki zaburzeń komunikacji językowej towarzyszące członkom grup kultowych
Anna Skokanová
Wielokulturowe elementy kształcenia uczniow romskich
Marzena Kogut
Stosunek studentow do osob z zaburzeniami mowy na podstawie badań przeprowadzonych w Wydziałach Zamiejscowych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Stalowej Woli
Część II: POMOC OSOBOM Z ZABURZENIAMI MOWY
Jagoda Cieszyńska
Symultaniczno-sekwencyjna terapia zaburzeń komunikacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym
Marta Oravcová
Dziecko a profilaktyczna opieka logopedyczna
Barbora Kováčová
Podnoszenie świadomości integracji w przedszkolach
Beáta Akimjaková
Kształcenie językowe i komunikacja z dzieckiem
Robert Pelewicz, Paweł Witek
Podstawy prawne funkcjonowania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w Polsce w kontekście pomocy osobom z zaburzeniami mowy
Katarzyna Gaczoł
Pomoc osobom z zaburzeniami mowy w ujęciu interdyscyplinarnym, ze szczegolnym uwzględnieniem ujęcia pedagogicznego
Magdalena Ewa Ruszel
Pomoc psychologiczna dzieciom i młodzieży z zaburzeniami mowy
Izabela Antos
Wspomaganie rozwoju językowego dzieci z SLI
Teresa Zbyrad
Formy pomocy niepełnosprawnym intelektualnie z zaburzeniami mowy realizowane w domach pomocy społecznej
Tadeusz Sakowicz
Specyficzna komunikacja werbalna przestępcow a logoterapia w pracy resocjalizacyjnej
Noty o autorach
Contents:
Introduction
Part I. DIFFERENT ASPECTS OF SPEECH DISORDERS
Piotr Sobolewski
Pathophysiology of speech
Natalia Żurecka-Gil
Speech therapy – study of speech disorders
ks. Jerzy Zamorski
Dysphaemia in cases of disturbances of mental and motor development
Helena Orieščíková
Speech of a child with mental disability
Magdalena Fatyga
„The art of speaking” – speech disorders and their consequences in people with hearing impairment
Danuta Grzesiak-Witek
The level of phonematic hearing of people with semantic aphasia, based on research
Dorota Kołodziej
Communication with elderly people considering tutelary and therapeutic relations
Slavomír Dolinský
The problem of communication in the family
Piotr T. Nowakowski
Cases of language disorders afflicting cult members
Anna Skokanová
Multicultural elements of education of Romani pupils
Marzena Kogut
Attitudes of students towards people with speech disorders on the basis of research conducted at the Stalowa Wola Departments of the John Paul II Catholic University in Lublin
Part II. ASSISTANCE TO PEOPLE WITH SPEECH DISORDERS
Jagoda Cieszyńska
Simultaneous and sequential therapy of linguistic communication disorders of pre-school children
Marta Oravcová
Child and preventive logopedic care
Barbora Kováčová
Development of integration avareness in pre-schools
Beáta Akimjaková
Language education and communication with a child
Robert Pelewicz, Paweł Witek
Legal grounds of psychological and pedagogical counselling centres in poland in the context of helping people with speech disorders
Katarzyna Gaczoł
Helping people with speech disorders in terms of interdisciplinary, with particular emphasis on educational approach
Magdalena Ewa Ruszel
Psychological help to children with speech disorders
Izabela Antos
Supporting the linguistic development of children with SLI
Teresa Zbyrad
The form of help handicapped with disorders of speech realized in houses of social help intellectually
Tadeusz Sakowicz
Verbal communication of prison inmates and the logotherapy in the rehabilitation
Footnotes
Książka
-
ISBN:
978-83-7338-875-8,978-83-257-0570-1
-
Redaktor:
Jagoda Cieszyńska, Piotr Sobolewski, Danuta Grzesiak-Witek