Szkolne wychowanie fizyczne w naszym kraju przeszło poważną ewolucję, od klasycznych systemów odtwórczych, opartych na gimnastyce niemieckiej lub szwedzkiej, do wielostronnej humanistycznej koncepcji kształcenia dla zdrowia i aktywnego udziału w kulturze fizycznej. W tym czasie zmieniało się także podejście uczniów do udziału w zajęciach szkolnych wychowania fizycznego. Może wydawać się dziwne, ale w dawniejszych szkołach, w lekcjach opartych na schematycznych ćwiczeniach cielesnych, prowadzonych nieraz przez tylko przeszkolonych instruktorów i odbywanych przeważnie w bardzo spartańskich warunkach, uczniowie niekiedy uczestniczyli chętniej niż obecna młodzież w zajęciach prowadzonych bardzo często w komfortowych warun-kach, przez magistrów wychowania fizycznego. Ta konstatacja stała się inspiracją do podjęcia badań nad powodami takiego stanu rzeczy, z punktu widzenia jakości przygotowania metodycznego współczesnych nauczycieli wychowania fizycznego. Wspomniane narzekania niektórych uczniów na jakość zajęć wychowania fizycznego wiążą się z pracą nauczycieli i ich wykształceniem. Dotyczą ich kompetencji ogólnopedagogicznych oraz specjalistycznych. W związku z tym przydałaby się jakaś zobiektywizowana odpowiedź na pytanie - jaki jest poziom przygotowania zawodowego nauczycieli wychowania fizycznego? W wymiarze nominalnym, poziom wykształcenia nauczycieli wychowania fizycznego w naszym kraju powinien być wysoki, gdyż pełne studia magisterskie trwają pięć lat. Program studiów jest bardzo bogaty w wiedzę pedagogiczną, biomedyczną, społeczną i specjalistyczną z zakresu teorii kultury fizycznej i sportu. Studenci kształcą swoje umiejętności ruchowe w różnych dziedzinach aktywności ruchowej przydatnych do przygotowania swoich przyszłych uczniów udziału w rekreacji ruchowej lub w sporcie. Odbywają praktyki pedagogiczne w różnych typach szkół. W związku z tym rodzi się pytanie, w jakim stopniu ten model kształcenia absolwenta sprawdza się w praktyce i jak kształtuje się jakość warsztatu metodycznego nauczycieli wychowania fi-zycznego w toku pracy zawodowej? Próbę odpowiedzi na te pytania zawarto w prezentowanym opracowaniu.
Praca ta zawiera wyniki badań przeprowadzonych na terenie województwa opolskiego i śląskiego wśród 375 nauczycieli wychowania fizycznego.
Ukazują one poziom samooceny kluczowych kompetencji metodycznych nauczycieli wychowania fizycznego i zmiany, jakie następowały w toku ich pracy pedagogicznej. Ze względu na wielość rozpoznawanych kompetencji i skalę wartościowania ich poziomu, badania te są poszerzeniem i uszczegółowieniem podejmowanych już badań pedeutologicznych nad zawodem nauczyciela wychowania fizycznego. Opracowanie to posiada wartość diagnostyczną przydatną do projektowania programów i metod kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego. Może ono być przydatne nauczycielom akademickim i studentom przy realizacji programu kształcenia z dydaktyki wychowania fizycznego, gdyż przedstawiono w nim opis i rangę wielu kompetencji zawodowych nauczyciela wychowania fizycznego oraz proces ich rozwoju w praktyce zawodowej. Dla nauczycieli wychowania fizycznego stanowi ono dobry punkt odniesienia do dokonania introspekcyjnej autooceny poziomu swojego warsztatu metodycznego. Zamieszczony w aneksie opracowania kwestionariusz ankiety może być wykorzystany do autoewaluacji i porównania uzyskanych tą drogą wyników z wynikami uzyskanymi w prezentowanych badaniach Mając na względzie edukacyjny wymiar tego opracowania, w tekście opracowania zamieszczony został zwięzły opis badanych elementów warsztatu metodycznego nauczyciela wychowania fizycznego, który dla czytelnika może być pomocnym w doko-naniu refleksyjnej oceny swojego warsztatu pedagogicznego. Taka autoanaliza może pomóc zainteresowanym nauczycielom lub studentom zweryfikować nabyte kompetencje zawodowe, dostrzec ich silne i słabsze strony, a w wyniku krytycznej analizy pozwoli bardziej racjonalnie określić obecny stan wiedzy o poziomie swoich kompetencji metodycznych lub wyzwoli potrzebę dalszego doskonalenia zawodowego lub rozwoju naukowego. Praca może być także wykorzystywana do krytycznej analizy programów kształcenia studentów na kierunku wychowanie fizyczne oraz do pracy w szkolnych lub międzyszkolnych zespołach samokształceniowych.
Praca składa się z dziewięciu rozdziałów. W dwóch pierwszych rozdziałach przedstawione zostały teoretyczne podstawy badanego problemu dotyczące kompetencji i sposobów ich oceniania. Szczególnie zwrócono uwagę na rolę samooceny w weryfikacji własnych dokonań. Rozdział trzeci zawiera metodologiczne założenia badań, a w rozdziale czwartym została dokonana prezentacja i analiza uzyskanych wyników. W rozdziale piątym dokonano podsumowania uzyskanych wyników i sformułowano wnioski końcowe. W następnych rozdziałach zawarto wykazy tabel rycin i literatury przedmiotu badań i aneks, w którym zamieszczono narzędzie badawcze.
1. Warsztat metodyczny nauczyciela wychowania fizycznego
1.1. Kompetencje: pojęcie, rodzaje kompetencji nauczycielskich, kompetencje nauczyciela wychowania fizycznego
1.2. Czynności nauczyciela
2. Samoocena, jako metoda diagnozowania poziomu kompetencji
3. Metodologiczne założenia badań
4. Wyniki badań
4.1. Charakterystyka badanych
4.2. Kompetencje ogólne
4.3. Kompetencje metodyczno-specjalistyczne
4.3.1. Kompetencje w zakresie planowania i przygotowywania zajęć
4.4. Kompetencje realizacyjne zajęć
4.4.1. Zdolności i kompetencje osobowościowe
4.4.2. Troska o swój wizerunek
4.5. Główne akcenty w realizacji celów operacyjnych
4.6. Stosowanie specyficznych metod kształcenia i wychowania fizycznego
4.6.1. Stosowanie metod odtwórczych
4.6.2. Stosowanie metod aktywizujących
4.6.3. Stosowanie metod twórczych
4.7. Stosowanie form intensyfikujących zajęcia ruchowe
4.8. Główne wyznaczniki skuteczności w realizacji zadań lekcji wf
5. Wnioski i podsumowanie
Streszczenia
Spis tabel
Spis rycin
Literatura
Aneksy
Praca ta zawiera wyniki badań przeprowadzonych na terenie województwa opolskiego i śląskiego wśród 375 nauczycieli wychowania fizycznego.
Ukazują one poziom samooceny kluczowych kompetencji metodycznych nauczycieli wychowania fizycznego i zmiany, jakie następowały w toku ich pracy pedagogicznej. Ze względu na wielość rozpoznawanych kompetencji i skalę wartościowania ich poziomu, badania te są poszerzeniem i uszczegółowieniem podejmowanych już badań pedeutologicznych nad zawodem nauczyciela wychowania fizycznego. Opracowanie to posiada wartość diagnostyczną przydatną do projektowania programów i metod kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego. Może ono być przydatne nauczycielom akademickim i studentom przy realizacji programu kształcenia z dydaktyki wychowania fizycznego, gdyż przedstawiono w nim opis i rangę wielu kompetencji zawodowych nauczyciela wychowania fizycznego oraz proces ich rozwoju w praktyce zawodowej. Dla nauczycieli wychowania fizycznego stanowi ono dobry punkt odniesienia do dokonania introspekcyjnej autooceny poziomu swojego warsztatu metodycznego. Zamieszczony w aneksie opracowania kwestionariusz ankiety może być wykorzystany do autoewaluacji i porównania uzyskanych tą drogą wyników z wynikami uzyskanymi w prezentowanych badaniach Mając na względzie edukacyjny wymiar tego opracowania, w tekście opracowania zamieszczony został zwięzły opis badanych elementów warsztatu metodycznego nauczyciela wychowania fizycznego, który dla czytelnika może być pomocnym w doko-naniu refleksyjnej oceny swojego warsztatu pedagogicznego. Taka autoanaliza może pomóc zainteresowanym nauczycielom lub studentom zweryfikować nabyte kompetencje zawodowe, dostrzec ich silne i słabsze strony, a w wyniku krytycznej analizy pozwoli bardziej racjonalnie określić obecny stan wiedzy o poziomie swoich kompetencji metodycznych lub wyzwoli potrzebę dalszego doskonalenia zawodowego lub rozwoju naukowego. Praca może być także wykorzystywana do krytycznej analizy programów kształcenia studentów na kierunku wychowanie fizyczne oraz do pracy w szkolnych lub międzyszkolnych zespołach samokształceniowych.
Praca składa się z dziewięciu rozdziałów. W dwóch pierwszych rozdziałach przedstawione zostały teoretyczne podstawy badanego problemu dotyczące kompetencji i sposobów ich oceniania. Szczególnie zwrócono uwagę na rolę samooceny w weryfikacji własnych dokonań. Rozdział trzeci zawiera metodologiczne założenia badań, a w rozdziale czwartym została dokonana prezentacja i analiza uzyskanych wyników. W rozdziale piątym dokonano podsumowania uzyskanych wyników i sformułowano wnioski końcowe. W następnych rozdziałach zawarto wykazy tabel rycin i literatury przedmiotu badań i aneks, w którym zamieszczono narzędzie badawcze.
Spis treści
Wstęp1. Warsztat metodyczny nauczyciela wychowania fizycznego
1.1. Kompetencje: pojęcie, rodzaje kompetencji nauczycielskich, kompetencje nauczyciela wychowania fizycznego
1.2. Czynności nauczyciela
2. Samoocena, jako metoda diagnozowania poziomu kompetencji
3. Metodologiczne założenia badań
4. Wyniki badań
4.1. Charakterystyka badanych
4.2. Kompetencje ogólne
4.3. Kompetencje metodyczno-specjalistyczne
4.3.1. Kompetencje w zakresie planowania i przygotowywania zajęć
4.4. Kompetencje realizacyjne zajęć
4.4.1. Zdolności i kompetencje osobowościowe
4.4.2. Troska o swój wizerunek
4.5. Główne akcenty w realizacji celów operacyjnych
4.6. Stosowanie specyficznych metod kształcenia i wychowania fizycznego
4.6.1. Stosowanie metod odtwórczych
4.6.2. Stosowanie metod aktywizujących
4.6.3. Stosowanie metod twórczych
4.7. Stosowanie form intensyfikujących zajęcia ruchowe
4.8. Główne wyznaczniki skuteczności w realizacji zadań lekcji wf
5. Wnioski i podsumowanie
Streszczenia
Spis tabel
Spis rycin
Literatura
Aneksy
Książka
-
ISBN:
978-93-64056-61-1
-
Autor:
Stanisław Szczepański
-
Redaktor:
Mariusz Migała
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2014
-
Format:
165 x 235 mm
-
Liczba stron:
168
-
Oprawa:
Miękka
Inne tytuły z tej serii:
W trosce o wychowanie w szkole
36,75
PLN
Ku kulturowej koncepcji pedagogiki
28,00
PLN
Homo socjologicus w strukturze wartości
15,00
PLN
Szkoła w świecie współczesnym
30,00
PLN
Fenomen sekt
22,89
PLN
Aksjologia w kształceniu pedagogów
17,00
PLN
Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnej
32,13
PLN
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...