-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Uniwersytet Rzeszowski
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Rzeszów 2014, wydanie 1, format 165 x 230, objętość 186 str., oprawa twarda
Odpowiedzialność jest pojęciem interdyscyplinarnym, a refleksja nad nią ukazuje przede wszystkim wieloznaczność pojęcia i wieloaspektowość zjawiska. Analizie pojęcia odpowiedzialności i poczucia odpowiedzialności poświęcono rozdział pierwszy niniejszej publikacji. Przyjęto za zasadnicze rozważania Hansa Jonasa, które stały się ważne dla współczesnego nurtu filozofii odpowiedzialności. W podobnym tonie odpowiedzialność, świadomość i poczucie odpowiedzialności definiuje Franciszek Zawadzki, który sugeruje różnicowanie wskazanych tu pojęć, jak również wiąże poczucie odpowiedzialności z indywidualnymi predyspozycjami osoby, świadomość odpowiedzialności i samą odpowiedzialność z kolei ze stosunkami społecznymi. W kolejnych podrozdziałach rozdziału pierwszego staram się omówić związek i miejsce odpowiedzialności w systemie wartości współczesnego człowieka. Kontekst społeczny tego podrozdziału wynika z faktu, że świat wartości zdeterminowany jest kulturą, ta zaś wynika z natury społecznej. W podrozdziale trzecim skupiono uwagę na poczuciu odpowiedzialności rozumianej jako cecha człowieka, a więc także w perspektywie psychologii, głównie rozwoju człowieka.
W rozdziale drugim omówiono wybrane problemy związane z niepełnosprawnością człowieka, głównie wynikające z dysfunkcji sensorycznej - z uszkodzenia narządu słuchu. Osoby z wadą słuchu stanowią specyficzną grupę społeczną, silnie zintegrowaną „od środka”, a spoiwem wiążącym jest odmienny sposób komunikacji (por. Szczepankowski 1999; Kobosko 2009; Bartnikowska 2010) i nierzadko porażki w osiągnięciu odpowiedniej kompetencji komunikacyjnej, która warunkuje kształtowanie się kompetencji językowej. Najpoważniejszą konsekwencją uszkodzonego narządu słuchu są trudności w nabyciu kompetencji komunikacyjnej, spowodowane często niewłaściwymi postawami rodziców, którzy przestają komunikować się z niesłyszącym dzieckiem (Bouvet 1996; Prillwitz 1996). To z kolei powoduje znaczące niedostatki w opanowaniu języka.
Następne części pracy: rozdział trzeci i kolejne stanowią opis podjętych badań, analizę uzyskanych rezultatów oraz wnioski. Dla przejrzystości analiz każdy rozdział wieńczy podsumowanie.
Możliwości kształtowania się poczucia odpowiedzialności ukazano w aspekcie teorii wspólnych i swoistych cech młodzieży z wadą słuchu i słyszących.
Spis treści
WstępROZDZIAŁ I
Odpowiedzialność w ujęciu teoretycznym i jej pedagogiczne implikacje
1. Odpowiedzialność i poczucie odpowiedzialności w koncepcjach teoretycznych
2. Odpowiedzialność w procesie wychowania. Społeczny kontekst odpowiedzialności
3. Świadomość i poczucie odpowiedzialności jako zaleta człowieka. Odpowiedzialność
w kontekście indywidualnym
4. Poczucie odpowiedzialności człowieka i proces jego kształtowania w kontekście uzyskiwanego rozwoju i dojrzałości
ROZDZIAŁ II
Poczucie odpowiedzialności a niepełnosprawność człowieka
1. Niepełnosprawność osoby a możliwości bycia odpowiedzialnym
2. Kształtowanie się poczucia odpowiedzialności młodzieży z wadą słuchu w kontekście podjętych rozważań teoretycznych
ROZDZIAŁ III
Poczucie odpowiedzialności młodzieży w badaniach własnych
1. Założenia wprowadzające w problematykę podjętych empirii
2. Przedmiot i cele badań własnych
3. Problemy badawcze
4. Metody, techniki i narzędzia badawcze
5. Obszar i organizacja badań własnych. Charakterystyka badanych grup młodzieży
6. Uwagi o sposobie analizy i prezentacji uzyskanych wyników
ROZDZIAŁ IV
Odpowiedzialność, jej rozumienie i poczucie w świetle wyników badań własnych
1. Poczucie odpowiedzialności młodzieży z wadą słuchu
2. Poczucie odpowiedzialności młodzieży słyszącej
Podsumowanie. Podobieństwa i różnice w rozumieniu i poczuciu odpowiedzialności młodzieży z wadą słuchu i słyszącej
ROZDZIAŁ V
Wybrane czynniki osobowościowe i ich znaczenie w kształtowaniu się poczucia odpowiedzialności młodzieży
1. Umiejscawianie kontroli i jego związek z poziomem poczucia odpowiedzialności badanych
2. Samoocena a poziom poczucia odpowiedzialności badanej młodzieży
Podsumowanie. Poczucie kontroli i samoocena badanej młodzieży a ich poziom poczucia odpowiedzialności
ROZDZIAŁ VI
Poczucie odpowiedzialności w kontekście wybranych czynników edukacyjnych i rodzinnych
1. System kształcenia młodzieży z wadą słuchu i jego związek z poziomem poczucia odpowiedzialności badanych z niepełnosprawnością
2. Preferowany sposób komunikacji językowej a poziom poczucia odpowiedzialności młodzieży z wadą słuchu
3. System wartości badanej młodzieży a poziom poczucia odpowiedzialności
3.1. System wartości ostatecznych badanej młodzieży
3.2. System wartości instrumentalnych badanej młodzieży
3.3. Odpowiedzialność i jej miejsce w systemie wartości badanych
Podsumowanie. Podobieństwa i różnice w hierarchii wartości młodzieży i ich związek
z poczuciem odpowiedzialności badanych
4. Postawy rodzicielskie matek i ojców w percepcji młodzieży a poziom poczucia odpowiedzialności badanych
4.1. Postawy rodzicielskie matek w retrospektywnej ocenie badanych z wadą słuchu i słyszących
4.2. Postawy rodzicielskie ojców w retrospektywnej ocenie młodzieży z wadą słuchu i słyszącej
Podsumowanie. Postawy rodzicielskie w retrospektywnej ocenie badanych i ich związek z poziomem poczucia odpowiedzialności
ROZDZIAŁ VII
Wspólne i swoiste czynniki psychospołeczne mające związek z poczuciem odpowiedzialności młodzieży słyszącej i z uszkodzonym narządem słuchu. Uogólnienia końcowe
1. Wybrane czynniki psychospołeczne i ich związek z poczuciem odpowiedzialności młodzieży z wadą słuchu
2. Czynniki psychospołeczne mające związek z poczuciem odpowiedzialności młodzieży słyszącej
3. Wspólne i swoiste czynniki kształtowania się poczucia odpowiedzialności młodzieży
z wadą słuchu i słyszącej w świetle wyników badań własnych
ROZDZIAŁ VIII
Zadania wychowania do odpowiedzialności
1. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności jako droga w kierunku integracji psychospołecznej osób z niepełnosprawnością
2. Wychowanie do odpowiedzialności adolescentów
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel, wykresów i schematów
Summary
Książka
-
ISBN:
978-83-7338-967-0
-
Autor:
Małgorzata Zaborniak-Sobczak