Lublin 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 344 str., oprawa miękka
Książka prezentuje wyniki jedynych w Polsce interdyscyplinarnych badań nad odbiorem prozodii mowy i muzyki przez dzieci w wieku 5-7 lat oraz nad kształtowaniem się kompetencji prozodycznych badanych grup wiekowych. Dotychczas, pomimo istnienia licznych sugestii dotyczących powiązań słuchu prozodycznego i muzycznego, nie określono ich specyfiki. Książka wnosi nowe ustalenia do refleksji nad rozwojem mowy i percepcji słuchowej dziecka. Może się z pewnością przydać wszystkim tym, którzy pracują nad rozwojem mowy dziecka oraz prowadzą terapię zaburzeń mowy.
Spis treści
WstępRozdział pierwszy. Badania nad prozodią mowy
1.1. Prozodia mowy
1.1.1 .Definicje prozodii
1.1.2. Jednostki prozodyczne
1.2. Intonacja
1.2.1. Definicje intonacji
1.2.2. Jednostki intonacyjne
1.2.2.1. Opis intonacji w kategorii konturów
1.2.2.2. Opis intonacji w kategorii poziomów
1.2.3. Modele intonacji
1.2.4. Znaczenie intonacji
1.2.4.1. Biologiczne uwarunkowania intonacji
1.2.4.2. Semantyka jednostek intonacyjnych
1.3. Akcent
1.3.1. Definicje akcentu
1.3.2. Jednostki akcentowe
1.4. Funkcje prozodii mowy
1.4.1. Prozodia lingwistyczna i emocjonalna
1.4.2. Funkcje intonacji
1.4.3. Funkcje akcentu
Rozdział drugi. Muzyka jako punkt odniesienia dla badań nad prozodią mowy
2.1. Język a muzyka
2.2. Zdolności muzyczne
2.2.1. Definicje zdolności muzycznych
2.2.2. Testy zdolności muzycznych
2.3. Rozwój muzyczny
Rozdział trzeci. Percepcja mowy a percepcja muzyki
3.1. Ogólne zasady dotyczące percepcji słuchowej
3.2. Percepcja poszczególnych cech dźwięku - aspekty psychoakustyczne
3.2.1. Wysokość
3.2.2. Głośność
3.2.3. Długość
3.2.4. Barwa
3.3. Specyfika percepcji mowy
3.3.1. Percepcja częstotliwości, amplitudy, iloczasu oraz struktury widma w mowie
3.3.2. Mechanizmy czasowe w percepcji mowy
3.3.3. Słuch prozodyczny
3.3.4. Rozwój kompetencji fonetyczno-fonologicznej
3.3.4.1. Rozwój percepcji prozodii
3.3.5. Organizacja mózgowa procesów prozodycznych
3.4. Percepcja muzyki - wybrane aspekty
3.4.1. Percepcja wysokości dźwięku i melodii
3.4.2. Percepcja struktur czasowych
3.4.3. Organizacja mózgowa percepcji muzyki
3.5. Badania nad związkami percepcji prozodii mowy i muzyki
3.6. Rozwój świadomości językowej i muzycznej
Rozdział czwarty. Testy percepcji prozodii mowy i percepcji muzyki. Metodologia badań. Grupy badawcze
4.1. Charakterystyka badanych grup
4.1.1. Grupa eksperymentalna
4.1.2. Grupa kontrolna
4.2. Opis narzędzia badawczego
4.2.1. Przyjęte w pracy definicje zjawisk prozodycznych
4.2.2. Charakterystyka użytych w testach sygnałów muzycznych
4.3. Procedura badania
4.4. Opis materiału testowego
4.4.1. Testy percepcji melodii i intonacji
4.4.1.1. Test percepcji melodii instrumentalnych
4.4.1.2. Test percepcji intonacji
4.4.1.3. Test percepcji melodii w śpiewie
4.4.2. Testy percepcji rytmu i akcentu
4.4.2.1. Test percepcji rytmu
4.4.2.2. Test percepcji akcentu w rytmie
4.4.2.3. Test percepcji akcentu w melodii
4.4.2.4. Test percepcji akcentu w zdaniu
4.4.3. Test percepcji prozodii emocjonalnej
Rozdział piąty. Rozwój percepcji prozodii mowy i percepcji muzyki w badanych grupach wiekowych
5.1. Wyniki testów percepcji melodii i intonacji
5.1.1. Wyniki testu percepcji melodii instrumentalnych
5.1.1.1. Różnicowanie melodii
5.1.1.2. Określanie kierunku przebiegu melodii
5.1.1.3. Podsumowanie wyników testu percepcji melodii instrumentalnych
5.1.1.3.1. Zadania różnicowania melodii
5.1.1.3.2. Zadania określania kierunku przebiegu melodii
5.1.2. Wyniki testu percepcji intonacji
5.1.2.1. Różnicowanie struktur intonacyjnych
5.1.2.2. Określanie kierunku przebiegu intonacji
5.1.2.3. Podsumowanie wyników testu percepcji intonacji
5.1.2.3.1. Zadania różnicowania struktur intonacyjnych
5.1.2.3.2. Zadania określania kierunku przebiegu intonacji
5.1.3. Wyniki testu percepcji melodii w śpiewie
5.1.3.1. Różnicowanie melodii
5.1.3.2. Określanie kierunku przebiegu melodii
5.1.3.3. Podsumowanie wyników testu percepcji melodii w śpiewie
5.1.3.3.1. Zadania różnicowania melodii
5.1.3.3.2. Zadania określania kierunku przebiegu melodii
5.1.4. Porównanie wyników testów percepcji melodii i intonacji
5.2. Wyniki testów percepcji rytmu i akcentu
5.2.1. Wyniki testu percepcji rytmu
5.2.2. Wyniki testu percepcji akcentu w rytmie
5.2.2.1. Różnicowanie miejsca akcentu w rytmie
5.2.2.2. Określanie miejsca akcentu
5.2.2.3. Podsumowanie wyników testu percepcji akcentu w rytmie
5.2.3. Wyniki testu percepcji akcentu w melodii
5.2.3.1. Różnicowanie miejsca akcentu
5.2.3.2. Określanie miejsca akcentu
5.2.3.3. Podsumowanie wyników testu percepcji akcentu w melodii
5.2.3.4. Porównanie wyników testów percepcji akcentu w melodii i w rytmie
5.2.4. Wyniki testu percepcji akcentu w zdaniu
5.2.4.1. Podsumowanie wyników testu percepcji akcentu w zdaniu.
5.2.5. Porównanie wyników testów percepcji akcentu w mowie i w muzyce
5.3. Wyniki testu percepcji prozodii emocjonalnej
5.4. Porównanie wyników testów prozodycznych
Zakończenie
Bibliografía
Spis tabel
Spis rycin
Książka
-
ISBN:
978-83-7784-237-9
-
Autor:
Wysocka Marta
Inne tytuły z tej serii:
Szkoła w świecie współczesnym
30,00
PLN
Aksjologia w kształceniu pedagogów
17,00
PLN
Homo socjologicus w strukturze wartości
15,00
PLN
Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnej
32,13
PLN
W trosce o wychowanie w szkole
36,75
PLN
Ku kulturowej koncepcji pedagogiki
28,00
PLN
Fenomen sekt
22,89
PLN