Kraków 2011, wyd. 1, format 165 x 235, objętość 282 str., oprawa miękka
Pedagogika jest nauką zarówno teoretyczną, jak i praktyczną. Poszukiwanie i analizowanie związków pedagogiki ogólnej z teorią i praktyką dydaktyczną pozostaje wciąż aktualnym i nadal niewystarczająco zbadanym zagadnieniem we współczesnej literaturze ogólnopedagogicznej i dydaktycznej. Wydaje się, że obie podstawowe nauki pedagogiczne, którymi są pedagogika ogólna i dydaktyka ogólna, mogą być dla siebie bardziej użyteczne. Podejmowanie prób wiązania tych dyscyplin naukowych w teorii oraz praktyce edukacyjnej może przynosić korzyści poznawcze i praktyczne, z jednej strony skutkować wzbogaceniem wiedzy ogólnopedagogicznej i dydaktycznej, z drugiej natomiast dostarczać konkretnych rozwiązań badaczom pedagogicznym, pedagogom, nauczycielom i wychowawcom.
Inspiracją do stworzenia niniejszego tomu była chęć ukazania teoretycznych i praktycznych powiązań między pedagogiką ogólną a teorią i praktyką dydaktyczną zarówno w sferze możliwości, jak i praktycznych realizacji. Ze Wstępu
Spis treści
Wstęp.Część I. Związki pedagogiki ogólnej z teorią i praktyką dydaktyczną - rozważania ogólne
Stanisław Pałka: Związki pedagogiki ogólnej z teorią i praktyką dydaktyczną
Urszula Morszczyńska: Normy dydaktyczne w świetle norm pedagogiki ogólnej
i wartości
Małgorzata Bereźnicka: Miejsce i rola wartości w pedagogice
Teresa Giza: Innowacyjność jako kategoria ogólnopedagogiczna i dydaktyczna
Ewa Szadzińska: Ogólnopedagogiczny kontekst badań nad praktyką procesu
kształcenia
Anna Sajdak: Wybrane teorie i praktyki dydaktyki szkoły wyższej. Inspiracje dla pedagogiki ogólnej
Katarzyna Bartosik: Kultura pedagogiczna a procesy kształcenia i wychowania
Jadwiga Kędzierska: O niektórych przyczynach trudności w upowszechnianiu
wiedzy pedagogicznej
Część II. Związki pedagogiki ogólnej z teorią i praktyką dydaktyczną - przykłady i propozycje
Marta Myszkowska-Litwa: Związki pedagogiki ogólnej z teorią i praktyką
kształcenia na przykładzie wychowania intelektualnego
Jolanta Bonar: Wychowanie do twórczości w ujęciu pedagogiki ogólnej
i w praktyce kształcenia wczesnoszkolnego
Irena Stańczak: Pedagogiczna idea podmiotowości i partnerstwa w praktyce
kształcenia wczesnoszkolnego
Sylwia Grzegorzewska: Dydaktyczne możliwości zastosowania pedagogicznej
idei indywidualizacji w edukacji wczesnoszkolnej
Agata Kiluk: Pedagogiczna idea innowacyjności w praktyce szkolnej
Marta Kowalczuk-Walędziak: Użyteczność wiedzy ogólnopedagogicznej
w działalności społeczno-zawodowej pedagogów
Bartłomiej Gołek: Miejsce wiedzy ogólnej i wiedzy z pedagogiki ogólnej
w systemie wiedzy nauczyciela
Danuta Skulicz: Ogólnopedagogiczne inspiracje konstruowania i badania
programów kształcenia w szkole wyższej
Agnieszka Włoch: Kształcenie i wychowanie teatralne młodzieży w procesie
edukacji kulturalnej - założenia ogólnopedagogiczne a praktyka szkolna
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-233-3079-0
-
Redaktor:
Myszkowska-Litwa Marta