Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: , Maria Chodkowska, Aleksandra Mach
Waga produktu: 0.350 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
EAN: 9788373386273
Wysyłka od: 9.00 PLN

Rzeszów 2011, wyd. 1, format 170 x 240, objętość 292 str., oprawa miękka
Książka ta powstała jako rezultat dwudniowych obrad polsko-slowackiego sympozjum naukowego, które zgromadziło teoretyków i badaczy z obydwu tych państw unijnych posiadających na swoich obrzeżach regiony charakteryzujące się bardzo wysokimi wskaźnikami ubóstwa ekonomicznego, bezrobocia, a niskimi - skolaryzacji i płac przy słabo rozwiniętej infrastrukturze gospodarczej. Na Słowacji jest to przede wszystkim obszar pólnocno-wschodni kraju, zaś w Polsce regiony zagrożone marginalizacją to tereny zlokalizowane na wschód od Wisły, w południowej części kraju, obejmujące wschodnią Galicję i Wyżynę Lubelską.
Sympozjum odbywało się w Rzeszowie w dniach 29-30 kwietnia 2009 roku i gościło ponad 60 uczestników reprezentujących najważniejsze ośrodki nauko-wo-dydaktyczne z tych terenów zajmujące się pedagogiką i innymi naukami społecznymi. Ze strony polskiej były to Uniwersytet Rzeszowski, Katolicki Uniwersytet Lubelski i Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, a ze strony słowackiej - Uniwersytet Prcszowski. Niektóre z nurtów tego sympozjum przedstawiamy do szerszej dyskusji poprzez edycję niniejszej książki.
Teksty zawarte w tym tomie łączy przede wszystkim cci, którym jest szukanie sposobów optymalizacji wsparcia edukacyjnego dla różnych grup mieszkańców Euroregionu Karpackiego, aby wyrównywać ich szansę na pełny, harmonijny rozwój. Podstawowym warunkiem efektywności takich eksploracji są diagnozy dotyczące przyczyn występujących opóźnień i trudności oraz ograniczenia szans w różnych obszarach rozwoju ekonomiczno-społecznego. Ograniczenia te są konsekwencją różnego rodzaju nierówności społecznych dotyczących zarówno makro struktur, małych grup, jak i poszczególnych jednostek.
Nierówności społeczne są nieuchronnie związane z życiem zbiorowym. Pojawiły się z chwilą, kiedy człowiek zdołał pozyskać więcej dóbr, niż potrzebował do konsumpcji. Ich gromadzenie dawało przewagę przekładającą się na możliwości wpływu na innych, dominację, panowanie. Na przestrzeni dziejów zmieniały się sposoby dystrybucji nadwyżek dóbr, metody ich przejmowania oraz wykorzystywania, ale zawsze dominacja posiadających (dobra materialne, wykształcenie, pozycję, władzę) charakteryzowała wszelkie struktury społeczne, nawet takie, które w swej ideologii głosiły zasady pełnej demokracji i egalitaryzacji. [...] Ze wstępu

Spis treści

Wprowadzenie – Maria Chodkowska, Aleksandra Mach,

CZĘŚĆ I: W POSZUKIWANIU SPOSOBÓW PRZECIWDZIAŁANIA PROBLEMOM MARGINALIZUJĄCYM SYTUACJĘ SPOŁECZNĄ JEDNOSTEK I GRUP:
Karol Poznański – Z doświadczeń historycznych pedagogicznego działania na rzecz wsparcia osób zagrożonych marginalizacją,
Maria Chodkowska – Pedagogika wobec wyzwań przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu,
Andrzej Radziewicz-Winnicki, Marek Walancik – Proces wyłaniania się pewnych marginalnych grup społecznych, jak i przeistaczanie się niektórych jednostek na obszary ekskluzji,
Vladimír Frk – Rodina ako nenahraditelná inštitúcia v sociáľnom système organizácie (Rodzina jako podstawowa jednostka organizacyjna w społeczeństwie obywatelskim),
Ryszard Bera – Migracje zarobkowe młodych Polaków a ich zagrożenie marginalizacją w ojczyźnie,
Eduard Lukáč – Úloha univerzít pri predchádzaní marginálizácie osôb prostredníctvom saturácie edukačných potrieb (Rola edukacyjna uniwersytetów w zapobieganiu marginalizacji),

CZĘŚĆ II: WYBRANE KWESTIE MARGINALIZACJI W ŚWIETLE BADAŃ DIAGNOSTYCZNYCH:
Beáta Balogová – Výber vhodného sociálnodiagnostického prístupu v kontexte posúdenia životnej situácie klienta-rodiny. Možnosti súčasnej teórie a praxe. (Dobór właściwego postępowania socjalnodiagnostycznego w kontekście oceny sytuacji życiowej rodziny – klienta. Współczesne możliwości w teorii i praktyce),
Krystyna Barłóg – Edukacja osób zagrożonych społecznym wykluczeniem jako metoda i proces budowania gotowości do zmiany,
Ryszard Kalamarz – Przejawy marginalizacji w zakresie uczestnictwa w kulturze niektórych grup i środowisk osób dorosłych z terenu województwa podkarpackiego (w świetle badań diagnostycznych),
Franciszek Kozaczuk – Diagnozowanie w skali regionu potrzeb byłych więźniów, ich sytuacji egzystencjalnej, możliwości wsparcia społecznego jako elementu systemowych oddziaływań zapobiegających marginalizacji i wykluczeniu społecznemu,
Antoni Zając – Relacje pomiędzy kapitałem ludzkim a rozwojem gospodarczym,
Ewa Tłuczek-Tadla – Stan kompetencji obywatelskich młodych dorosłych – na przykładzie opinii studentów pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego,
Ewa Czerwińska-Jakimiuk – Perspektywy życiowe uczniów szkół średnich i ich szkolne determinanty,

CZĘŚĆ III: INSTYTUCJONALNE I ŚRODOWISKOWE WSPIERANIE JEDNOSTEK I GRUP ZAGROŻONYCH MARGINALIZACJĄ:
Ivana Pirohová – K problematike otvorenosti univerzit voči potrebám učiaceho sa regiónu (Uczelnie wyższe wsparciem dla rozwoju ekonomicznego regionu),
Janusz Miąso – Społeczeństwo informacyjne, medialne, sieciowe determinantem transformacji społecznych – potrzeba pedagogiki medialnej,
Ewa Markowska-Gos – Aktywizacja zawodowa a problem marginalizacji osób niepełnosprawnych powiatu przemyskiego,
Magdalena Wasylewicz – Punkty konsultacyjne jako jedna z form pomocy środowiskom zagrożonym marginalizacją,
Ewa Barnaś-Baran – Udział towarzystw dobroczynnych w przeciwdziałaniu marginalizacji ubogich dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych – aspekt historyczny,
Magdalena Pakuła – Przeciwdziałanie marginalizacji osób starszych poprzez edukacyjną ofertę uniwersytetów trzeciego wieku,
Beata Szluz – Znaczenie edukacji w przeciwdziałaniu marginalizacji społecznej osób bezdomnych,
Dorota Bis – Bezdomność jako powód marginalizacji i wykluczenia społecznego,
Ewa Sarzyńska – Rola doradztwa zawodowego w przeciwdziałaniu marginalizacji osób bezrobotnych,
Zbigniew Chodkowski – Wspieranie osób bezrobotnych poprzez ofertę pedagogicznych studiów podyplomowych,
Gizela Brutovská – Trh práce z pohľadu sociológie, ekonómie a ekonomickej sociológie (Rynek pracy w kontekście socjologii, ekonomii i socjologii gospodarczej),

CZĘŚĆ IV: ŚRODOWISKOWE UWARUNKOWANIA ZAGROŻENIA MARGINALIZACJĄ ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI KOBIET:
Andrzej Garbarz – Monitorowanie przemocy w rodzinie – „Niebieska Karta”,
Grzegorz Grzybek – Pedagogika socjalna a potrzeby społeczne rodziny,
Elżbieta Dolata – Dziejowy model edukacji kobiet – marginalizacja w procesie kształcenia,
Anna Śniegulska – Przeciw społecznemu wykluczeniu kobiet doświadczających przemocy w rodzinie,
Monika Parchomiuk – Stygmatyzacja a ryzyko marginalizacji osób niepełnosprawnych.

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7338-627-3

  • Redaktor: 

    Maria Chodkowska, Aleksandra Mach

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss