Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Weronika Juroszek,
Waga produktu: 0.200 kg
EAN: 9788375874280
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: Impuls


Emocjonalne i poznawcze konsekwencje deprecjonującej i faworyzującej autoprezentacji u młodzieży z wysokim i niskim lękiem społecznym

Kraków 2010, wyd. 1, format 160 x 235, objętość 138 str., oprawa miękka

Autoprezentacja jest aktualnie jednym z bardziej zastanawiających zjawisk społecznych i psychologicznych, o czym świadczą liczne poradniki, mówiące o tym, w jaki sposób korzystnie prezentować swoją osobę. Autoprezentacja jest zachowaniem społecznym podlegającym samokontroli i samoobserwacji, dlatego wywołuje emocje i procesy poznawcze z nią związane (Stojanowska 1998).

Prezentujemy Państwu książkę pt.: "Autoprezentacja młodzieży szkolnej", w której Autorka podchodzi do tematu autoprezentacji bardzo wnikliwie i szczegółowo.

Czy osoby z wysokim lękiem społecznym prezentują się bardziej negatywnie niż te z niskim poziomem lęku ? Do takich wniosków doszedł Arkin ze swoimi współpracownikami, na podstawie badań jakie przeprowadzili w 1980 r. Autorka te wnioski konfrontuje z kolejnymi badaniami i nową interpretacją. Wyniki są nie tylko ciekawe, ale także wartościowe pod kątem wykorzystania w pracy z młodzieżą.

Książka Weroniki Juroszek podejmuje się zadania rozwinięcia tematu lęku społecznego i jego wpływu na stopień jakości uczestnictwa społecznego. Celem badań było określenie znaczenia deprecjonującej i faworyzującej autoprezentacji dla zmian w poziomie lęku sytuacyjnego oraz metapercepcji u osób o różnym dyspozycyjnym lęku społecznym.

Prezentowana praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiono problem autoprezentacji w świetle teorii i badań, przeanalizowano podstawowe założenia dotyczące autoprezentacji, jej funkcje i style, rolę lęku społecznego w kierowaniu wrażeniem. Kolejne punkty poświęcono autoprezentacji faworyzującej (jako podstawowemu stylowi stosowanemu przez osoby z niskim lękiem społecznym) oraz autoprezentacji ochronnej (charakteryzującej osoby z wysokim lękiem społecznym). Rozdział ten kończy analiza znaczenia metapercepcji dla autoprezentacji.

Rozdział drugi zawiera omówienie badań własnych. W punkcie pierwszym sformułowano pytania i hipotezy dotyczące faworyzowania i deprecjonowania się w sytuacji powodzenia i niepowodzenia w sferze społecznej i intelektualnej przez młodzież szkolną z wysokim i niskim lękiem społecznym (badanie ankietowe). W punkcie drugim sformułowano hipotezy, opierając się na badaniach eksperymentalnych. Punkt trzeci traktuje o tym, jak dyspozycyjna koncentracja na różnych rodzajach „ja” wpływa na faworyzującą i deprecjonującą autoprezentację oraz jej emocjonalne oraz poznawcze konsekwencje – lęk sytuacyjny i metapercepcję.

W rozdziale trzecim przedstawiono metodologię badań własnych – omówiono metody, określając zmienne i ich operacjonalizację, przy czym zmienne niezależne oraz zależne zostały szczegółowo wyodrębnione. W pracy wykorzystano następujące metody: ankietę do pomiaru stylu autoprezentacji (skonstruowaną przez autorkę niniejszej publikacji), Skalę Koncentracji na Sobie, Inwentarz Stanu i Cechy Lęku oraz arkusz „Jak widzą mnie inni?”.

Rozdział czwarty zawiera wyniki przeprowadzonych badań. Na początku scharakteryzowano omawiane zmienne osobowościowe, takie jak: lęk społeczny, ja-publiczne, ja-prywatne, zmienne określone w badaniach ankietowych oraz eksperymentalnych (podrozdziały pierwszy i drugi). W podrozdziale trzecim przedstawiono wyniki dotyczące autoprezentacji osób o wysokim i niskim lęku społecznym w sytuacji powodzenia oraz niepowodzenia. Podrozdział czwarty to weryfikacja hipotez zakładających wpływ faworyzującej i deprecjonującej autoprezentacji w sytuacji powodzenia, jak również niepowodzenia na lęk sytuacyjny i metapercepcję u osób o różnym poziomie lęku społecznego. W podrozdziale piątym przeanalizowano zależności między dyspozycyjną koncentracją na różnych rodzajach „ja” i lękiem społecznym a autoprezentacją oraz jej konsekwencjami.

Pracę zamykają rozdział dotyczący interpretacji wyników, zakończenie i streszczenie pracy. 


Spis treści

Wstęp

I Autoprezentacja w świetle teorii i badań
1. Podstawowe założenia dotyczące autoprezentacji
2. Funkcje autoprezentacji
3. Style autoprezentacji
3.1. Atrakcyjność faworyzującego i deprecjonującego stylu autoprezentacji
3.2. Faworyzowanie i deprecjonowanie się za pomocą atrybucji przyczynowych
3.3. Style autoprezentacji u osób o różnej płci
4. Rola lęku społecznego w autoprezentacji
4.1. Autoprezentacyjna koncepcja lęku społecznego M. Leary’ego
4.2. Osobowościowe uwarunkowania lęku społecznego
4.2.1. Samoocena
4.2.2. Samoświadomość
4.3. Sytuacyjne uwarunkowania lęku społecznego
4.3.1. Nowość sytuacji
4.3.2. Oceny w relacjach interpersonalnych
4.4. Różnice między osobami z wysokim i niskim lękiem społecznym w wybranych sferach funkcjonowania psychospołecznego
4.4.1. Interpretowanie sytuacji powodzenia i niepowodzenia
4.4.2. Przekonania dotyczące własnej osoby
4.4.3. Metapercepcja (Ja odzwierciedlone) oraz dokonywanie atrybucji przyczynowych
4.4.4. Spostrzeganie wysokości oczekiwań otoczenia względem siebie
4.4.5. Rezultaty uzyskiwane w testach intelektualnych
4.4.6. Treści pamięci autobiograficznej, umiejętność wyrażania negatywnych emocji i wsparcie społeczne
4.4.7. Regulowanie poczucia własnej wartości
4.5. Funkcjonowanie społeczne osób z wysokim i niskim lękiem społecznym w okresie dorastania
5. Autoprezentacja faworyzująca jako podstawowy styl autoprezentacji osób z niskim lękiem społecznym
6. Autoprezentacja ochronna jako podstawowy styl autoprezentacji osób z wysokim lękiem społecznym
7. Znaczenie metapercepcji (Ja odzwierciedlonego) dla autoprezentacji

II Problematyka badań własnych
1. Faworyzowanie i deprecjonowanie się w sytuacji powodzenia i niepowodzenia w sferze społecznej i intelektualnej przez młodzież szkolną z niskim i wysokim poziomem lęku społecznego­ – sformułowanie pytań i hipotez do I ankietowej części badań
2. Wpływ faworyzującej i deprecjonującej autoprezentacji w sytuacji powodzenia i niepowodzenia na poziom lęku sytuacyjnego i metapercepcję (Ja odzwierciedlone) wśród młodzieży szkolnej o różnym poziomie lęku społecznego – sformułowanie pytań i hipotez do II eksperymentalnej części badań
3. Wpływ dyspozycyjnej koncentracji na różnych rodzajach „ja” na faworyzującą i deprecjonującą autoprezentację oraz jej emocjonalne i poznawcze konsekwencje: lęk sytuacyjny i metapercepcję (Ja odzwierciedlone)

III Metodologia badań własnych
1. Metody badań
1.1. Zmienne i ich operacjonalizacja
1.1.1. Badanie ankietowe
1.1.2. Badanie eksperymentalne
1.2. Charakterystyka badanej grupy
2. Narzędzia badawcze
2.1. Ankieta do pomiaru stylu autoprezentacji
2.2. Skala Koncentracji na Sobie
2.3. Inwentarz Stanu i Cechy Lęku
2.4. Arkusz „Jak widzą mnie inni?”
3. Przebieg badań

IV Wyniki
1. Charakterystyka zmiennych osobowościowych badanej młodzieży w I ankietowej części badań
1.1. Lęk społeczny
1.2. Ja-publiczne
1.3. Ja-prywatne
1.4. Podgrupy osób wyróżnione ze względu na zmienne osobowościowe: lęk społeczny, ja-publiczne, ja-prywatne
2. Charakterystyka zmiennych osobowościowych badanej młodzieży w II eksperymentalnej części badań
2.1. Lęk społeczny
2.2. Ja-publiczne
2.3. Podgrupy osób wyróżnione ze względu na zmienne
osobowościowe: lęk społeczny i ja-publiczne
3. Autoprezentacja osób o wysokim i niskim lęku społecznym w sytuacji powodzenia i niepowodzenia – weryfikacja hipotez badawczych na podstawie ankiety
4. Wpływ faworyzującej i deprecjonującej autoprezentacji w sytuacji powodzenia i niepowodzenia na lęk sytuacyjny i metapercepcję (Ja odzwierciedlone) u osób o różnym poziomie osobowościowego lęku społecznego – weryfikacja hipotez i odpowiedzi na pytania badawcze na podstawie eksperymentu
5. Zależności między dyspozycyjną koncentracją na różnych rodzajach „ja” i lękiem społecznym a autoprezentacją i jej konsekwencjami
5.1 Zależności między badanymi zmiennymi osobowościowymi a faworyzującą i deprecjonującą autoprezentacją (badanie ankietowe)
5.2. Wpływ lęku społecznego oraz ja-publicznego na emocjonalne i poznawcze konsekwencje faworyzującej i deprecjonującej autoprezentacji (badanie eksperymentalne)

V Interpretacja wyników

Zakończenie
Streszczenie
Bibliografia

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-428-0

  • Autor: 

    Weronika Juroszek

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...

aaa ssss