Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: , Jacek Piekarski, Danuta Urbaniak-Zając, Krzysztof J. Szmidt
Waga produktu: 0.550 kg
EAN: 9788375872903
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls


Kraków 2010, wyd. 1, format 140 x 200, objętość 272 str., oprawa twarda

Niniejsza publikacja jest trzecia już książką przygotowaną jako rezultat „Ogólnopolskiego seminarium metodologii pedagogiki”, które zbiera się co dwa lata podejmując ważne zagadnienia metodologiczne dyscypliny.

Specyfikę obecnej książki wyznacza chęć zmierzenia się z pytaniem o istotę wiedzy pedagogicznej oraz problemy związane z jej kształtowaniem w ramach istniejących orientacji metodologicznych, jak i w kontekście dostrzeganych uwarunkowań społeczno-kulturowych odzwierciedlających się w praktyce badawczej pedagogów.

Problematyka kształtowania i przekazu wiedzy w warunkach współczesnej praktyki akademickiej – stanowiąca wiodący temat seminarium – została oczywiście podjęta na wiele sposobów. Nie może to dziwić szczególnie w sytuacji dopuszczania do głosu różnorodnych stanowisk teoretycznych i metodologicznych, a taka właśnie idea łączy wszystkie dotychczasowe seminaria. Pomimo to wyraźnie zaznaczają się trzy grupy zagadnień wokół których koncentrowała się debata i które w związku z tym postanowiono uwzględnić w porządkowaniu jej przebiegu, a w konsekwencji także w strukturze tematycznej zaproponowanej w publikacji.

W jej części pierwszej, zatytułowanej „O wiedzy pedagogicznej”, zamieszczone zostały wypowiedzi traktujące o zagadnieniach tworzenia przekazywania i wykorzystania wiedzy w sposób najogólniejszy - odnoszące się do koncepcji wiedzy pedagogicznej właściwej całości dyscypliny, ukazujące właściwości tej wiedzy, jej uwarunkowania oraz dokonujące się w tej dziedzinie przeobrażenia...


Spis treści

Część pierwsza
O wiedzy pedagogicznej

Stanisław Palka
Wiedza w pedagogice i wiedza pedagogiczna

Marian Nowak
Treści i źródła badań pedagogicznych

Teresa Hejnicka-Bezwińska
Tworzenie – przekazywanie – wykorzystywanie wiedzy pedagogicznej
(w perspektywie poznawczej rozwoju nauk humanistycznych)

Krzysztof Rubacha
Prawidłowości i/lub kontekst jako kryteria tworzenia wiedzy pedagogicznej

Stanisław Dylak
Kształtowanie (się) pedagogicznej wiedzy nauczycielskiej – w procesie stawania się i bycia nauczycielem – epitafium


Część druga
Orientacje metodologiczne w tworzeniu wiedzy

Dariusz Kubinowski
Metodologia spod znaku x2 a humanistyczna tożsamość pedagogiki

Teresa Bauman
Poznawczy status danych jakościowych

Krystyna Ablewicz
Kilka metodologicznych problemów tworzenia i przekazu fenomenologicznej wiedzy o wychowaniu

Włodzimierz Prokopiuk
Hermeneutyka jako metodologia rozumienia i interpretacji wiedzy pedagogicznej

Mariola Chomczyńska-Rubacha
Konstruowanie wiedzy o rodzaju w edukacji


Część trzecia
Praktyka tworzenia wiedzy

Jacek Piekarski
Kryteria waloryzacji praktyki badawczej – między inhibicją metodologiczną a permisywnym tolerantyzmem

Krzysztof J. Szmidt
Geneza pytań problemowych w badaniach pedagogicznych: dziedziczenie, odkrycie, zredefiniowanie

Danuta Urbaniak-Zając
O stosowaniu hipotez w badaniach pedagogicznych

Beata Borowska-Beszta
Deskrypcje etnograficzne i konstruowanie wiedzy kulturowej w pedagogice


Część czwarta
Otwarcie dyskusji

Danuta Urbaniak-Zając
W nawiązaniu do wystąpień – dyskusja

Bibliografia

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-290-3

  • Redaktor: 

    Jacek Piekarski, Danuta Urbaniak-Zając, Krzysztof J. Szmidt

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss