Kraków 2010, wyd. 1, format 165 x 240, objętość 92 str., oprawa twarda
Książka Profesora Franciszka Bereźnickiego dotyczy metodologii badań naukowych i pisania prac dyplomowych z nauk społecznych. Pytanie o to, czy nauki społeczne są podobne, jakie cechy łączą te nauki w jedną kategorię, różnicując je zarazem, ale jednocześnie istnieje wiele cech łączących je. Powstaje dalsze pytanie, co uczynić, by studenci pedagogiki, socjologii, politologii i innych kierunków umieli prowadzić badania naukowe, aby chcieli je dobrze wykonywać i czy mają w naszych uczelniach warunki zapewniające wykorzystanie posiadanych przez nich umiejętności i chęci? Zadaniem książki Prof. F. Bereźnickiego nie jest udzielenie odpowiedzi na wyżej wymienione pytania. Autor koncentruje swoją uwagę na zjawisku przecinania się zakresów nauk społecznych na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz stosowanych w nich metod badań i pisania prac licencjackich i magisterskich.
Celem wydania przewodnika metodologicznego jest - pisze Autor - zebranie podstawowych informacji i przykładów związanych z pisaniem prac dyplomowych, aby tym samym ułatwić to zadanie studentom..., a także wyjaśnienie istoty charakteru, funkcji i zadań pracy dyplomowej, określenie roli seminarium i promotora, jak i strony formalnej i merytorycznej pracy. Prezentowane płaszczyzny przewodnika metodologicznego nie traktują problematyki w wąskim zakresie. Autor wszedł głębiej w rozmaite aspekty prezentowanych zagadnień.
Prezentowany poradnik metodologii nauk społecznych jasno określa cel, zakres rzeczowy i sposób ujęcia problematyki. Ukazuje podstawowe płaszczyzny rozważań, omawia przykłady i sposoby realizacji badań i pisania pracy. Poradnik Prof. Franciszka Bereźnickiego przekroczył ramy formalno-instytucjonalne poradnika tylko dla pedagogów czy socjologów. Prezentowany jest z perspektywy szeroko pojętej pedagogiki, dając początki nowego modelu wiedzy społecznej. Życzyć by sobie jedynie można, aby w naszej literaturze znalazło się więcej podobnych opracowań…
Z recenzji: Prof. zw. dr hab. Robert Woźniak
Spis treści
WstępI. Praca dyplomowa i jej charakter 1. Funkcje i zadania pracy dyplomowej
2. Kryteria oceny pracy dyplomowej
3. Seminarium dyplomowe
II. Studiowanie i notowanie literatury przedmiotu 1. Poszukiwanie i wybór literatury
2. Sposób notowania
III. Wstęp do metod i technik badań społecznych 1. Pojęcie metod i technik badawczych
2. Problem klasyfikacji metod badań naukowych
3. Przegląd wybranych metod badań społecznych
3.1. Eksperyment w naukach społecznych
3.2. Sondaż diagnostyczny
3.3. Badania terenowe
3.4. Metoda biograficzna
3.5. Inne metody badań społecznych
4. Podejście ilościowe i jakościowe w badaniach
IV. Realizacja i redakcja pracy dyplomowej 1. Struktura pracy dyplomowej i jej redagowanie
1.1. Układ pracy dyplomowej
1.2. Temat i tytuł pracy dyplomowej (strona tytułowa)
1.3. Spis treści
1.4. Wstęp
1.5. Przegląd krytyczny literatury
1.6. Metodologiczne podstawy badań własnych
1.6.1. Uzasadnienie wyboru tematu pracy i cele badań
1.6.2. Formułowanie problemów badawczych
1.6.3. Formułowanie hipotez badawczych
1.6.4. Wyłonienie i zdefiniowanie zmiennych
1.6.5. Dobór wskaźników do zmiennych
1.6.6. Wybór metod i technik do badań własnych
1.6.7. Wybór terenu badań i dobór próby
2. Przeprowadzenie badań własnych
3. Prezentacja i analiza wyników badań własnych
3.1. Uporządkowanie materiałów badawczych, ich analiza ilościowa i jakościowa
3.2. Opracowanie teoretyczne, redakcja całości
4. Zakończenie i wnioski
5. Bibliografia i aneks
6. Opracowanie przypisów według ustalonych zasad
7. Przygotowanie wydruku pracy
8. Uwagi końcowe
Podstawowa literatura
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-317-7
-
Autor:
Franciszek Bereźnicki