-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Impuls
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Kraków 2009, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 132 str., oprawa mięka
Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie wiedzy na temat zadań instytucji wsparcia dziecka i rodziny przede wszystkim na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa, ponieważ perspektywa pedagogiczna ich funkcjonowania jest osadzona w realiach wyznaczonych przez ustawodawcę. Zawarte w aktach prawnych wiadomości dotyczące poszczególnych instytucji mają przy tym charakter elementarny, natomiast ich znajomość wśród pedagogów nie wydaje się powszechna. Dlatego też do przygotowania niniejszej pracy posłużyły źródła prawa oraz możliwie szeroki zakres ogólnych publikacji pedagogicznych, w których opisano poszczególne instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Niezwykle przydatne okazały się encyklopedie i słowniki oraz opracowania podręcznikowe na temat subdyscyplin pedagogicznych. Cennym źródłem wiedzy były także prace poświęcone poszczególnym instytucjom. Z uwagi na to, że książka przedstawia zagadnienia podstawowe dotyczące tytułowej problematyki, nie sięgnięto do opracowań szczegółowych na temat poszczególnych podmiotów wsparcia dziecka i rodziny.
W pracy zamieszczono przypisy, które wskazują na opracowania istotne dla opisanego zagadnienia i są wskazówką dla osób, które pragnęłyby zgłębiać wiedzę dotyczącą instytucji wsparcia dziecka i rodziny, fragmenty zaś, w których nie wskazano źródła, pochodzą z aktów prawnych. Zastosowano przy tym możliwie pełne opisy wykorzystanych pozycji, zwłaszcza opracowań encyklopedycznych i słownikowych, w przypadku których wskazano nie tylko publikacje, lecz także poszczególne hasła i ich autorów. Znalazło to również odzwierciedlenie w bibliografii, w której w ten sposób uporządkowano poszczególne pozycje, a oprócz nich umieszczono także omówione w tekście akty prawne, ze wskazaniem miejsc ich promulgacji, oraz strony internetowe.
Opracowanie wydaje się nowatorskie, ponieważ w dotychczasowym piśmiennictwie pedagogicznym nie ma publikacji kompleksowo charakteryzującej podmioty wspierające dzieci i rodziny, a ponadto niektóre z tych instytucji funkcjonują od niedawna i nie doczekały się jeszcze naukowego zainteresowania. Wiele instytucji zmieniło swoje dotychczasowe nazwy, co uwzględniono w pracy, a co też ma walor poznawczy. Publikacja systematyzuje przy tym wiedzę z zakresu rożnych subdyscyplin pedagogiki, zwłaszcza społecznej, opiekuńczo-wychowawczej specjalnej i resocjalizacyjnej, co czyni ją pożyteczną dla szerokiego grona pedagogów i innych specjalistów zajmujących się problematyką dziecka i rodziny.
Można wyrazić nadzieję, że niniejsze opracowanie spełni oczekiwania Czytelników, którzy w celu poszerzenia pedagogicznej perspektywy zechcą się zapoznać z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi instytucji wspierających dzieci i rodziny. Być może książka okaże się też przydatna do pogłębionych analiz funkcjonowania poszczególnych instytucji albo wręcz do nich zainspiruje.
Istnienie i działalność tychże instytucji stanowią bowiem o praktycznym wymiarze pedagogiki.
Spis treści
WprowadzenieRozdział I
Instytucje oświatowo-wychowawcze
1. Żłobki
2. Przedszkola
3. Szkoły podstawowe
4. Gimnazja
5. Szkoły ponadgimnazjalne
6. Pedagodzy szkolni
7. Świetlice szkolne
8. Internaty
9. Bursy
10. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne
11. Ochotnicze Hufce Pracy
12. Placówki wychowania pozaszkolnego
13. Szkolne schroniska młodzieżowe
14. Domy wczasów dziecięcych
Rozdział II
Placówki kształcenia specjalnego
1. Szkoły specjalne
2. Młodzieżowe ośrodki wychowawcze
3. Młodzieżowe ośrodki socjoterapii
4. Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze
5. Specjalne ośrodki wychowawcze
6. Ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze
7. Warsztaty terapii zajęciowej
Rozdział III
Podmioty resocjalizacyjne
1. Rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne
2. Kuratorzy sądowi
3. Ośrodki kuratorskie
4. Policyjne izby dziecka
5. Schroniska dla nieletnich
6. Zakłady poprawcze
Rozdział IV
Instytucje opiekuńczo-wychowawcze
1. Rodziny adopcyjne
2. Rodziny zastępcze
3. Placówki opiekuńczo-wychowawcze
4. Oratoria
5. Ośrodki adopcyjno-opiekuńcze
Rozdział V
Instytucje pomocy społecznej
1. Ośrodki pomocy społecznej
2. Powiatowe centra pomocy rodzinie
3. Regionalne ośrodki polityki społecznej
4. Ośrodki interwencji kryzysowej
5. Domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży
6. Ośrodki wsparcia
7. Specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie
8. Mieszkania chronione
9. Rodzinne domy pomocy
10. Domy pomocy społecznej
Rozdział VI
Podmioty wielofunkcyjne
1. Sądy rodzinne
2. Rzecznik Praw Dziecka
Rozdział VII
Organizacje pozarządowe
1. Caritas
2. Polski Czerwony Krzyż
3. Polski Komitet Pomocy Społecznej
4. Towarzystwo Przyjaciół Dzieci
5. Komitet Ochrony Praw Dziecka
6. Monar
7. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
8. Polska Akcja Humanitarna
9. Fundacja „Dzieci Niczyje”
10. Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska linia”
Podsumowanie
Bibliografia
1. Akty prawne
2. Publikacje
3. Strony internetowe
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-118-0
-
Autor:
Beata Krajewska