Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Łockiewicz Marta,Bogdanowicz Katarzyna Maria,
Waga produktu: 0.320 kg
EAN: 9788378502876
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: Impuls


Kraków 2013, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 166 str., oprawa miękka

Książka Marty Łockiewicz i Katarzyny Bogdanowicz pt. Dysleksja u osób dorosłych to pierwsza w Polsce publikacja całościowo przedstawiająca problem specyficznych trudności w uczeniu się u osób dorosłych.

Pomimo wciąż rosnącego zainteresowania tematyką dysleksji rozwojowej, problem funkcjonowania dorosłych osób z tym zaburzeniem pozostaje nadal w kręgu zainteresowań wąskiej grupy badaczy. Książka przedstawia zagadnienie dysleksji z różnych perspektyw naukowych: psychologicznej, pedagogicznej i medycznej. Na szczególną uwagę zasługuje rozdział dotyczący mocnych stron dorosłych osób z dysleksją, ponieważ większość prac z zakresu psychologii klinicznej koncentruje się na deficytach, pomijając kwestie zdolności i talentów.

Publikacja Dysleksja u osób dorosłych ma nie tylko walory naukowe, lecz także praktyczne, ponieważ zawiera m.in. przegląd metod diagnostycznych stosowanych w Polsce i na świecie. Pozwoli wielu osobom z dysleksją lepiej zrozumieć swój problem, a nauczycielom inaczej spojrzeć na swoich studentów i uczniów.

Jej odbiorcami oprócz dorosłych osób z dysleksją, mogą być zarówno naukowcy, studenci psychologii i kierunków pedagogicznych, jak i przyszli nauczyciele kształcący młodzież oraz dorosłych na ponadgimnazjalnych etapach edukacji.

Spis treści

Wstęp     

Rozdział 1
Terminologia i definicje specyficznych zaburzeń czytania i pisania
1.1. Pojęcie specyficznych zaburzeń czytania i pisania –
problemy terminologiczne    
1.2. Pojęcie specyficznych zaburzeń czytania i pisania –
problemy definicyjne    
1.3. Współczesne definicje specyficznych zaburzeń czytania i pisania –
analiza porównawcza    
1.4. Próba własnego modelowego ujęcia specyficznych zaburzeń
czytania i pisania    

Rozdział 2
Przyczyny specyficznych zaburzeń czytania i pisania
na poziomie poznawczym i biologicznym
2.1. Poziom poznawczy – patomechanizm    
2.1.1. Trzy podstawowe nurty badań nad patomechanizmem
specyficznych zaburzeń czytania i pisania    
2.1.2. Badania psychofizjologiczne    
2.1.3. Hipoteza deficytu fonologicznego    
2.1.4. Hipoteza podwójnego deficytu    
2.1.5. Parcjalne zaburzenia podstawowych funkcji
percepcyjno-motorycznych    
2.1.6. Deficyt integracji percepcyjno-motorycznej    
2.2. Poziom biologiczny – etiologia    
2.2.1. Strukturalne i funkcjonalne zmiany w mózgu    
2.2.2. Specyficzne zaburzenia czytania i pisania a genetyka    
2.2.3. Hipoteza deficytu wielkokomórkowego     
2.2.4. Deficyt uczenia się proceduralnego    
2.2.5. Podsumowanie koncepcji dotyczących etiologii
specyficznych zaburzeń czytania i pisania    

Rozdział 3
Specyficzne zaburzenia czytania i pisania u osób dorosłych – deficyty
3.1. Pojęcie i modele komunikacji    
3.2. Czytanie i pisanie jako proces komunikowania się językowego    
3.3. Symptomy specyficznych zaburzeń czytania i pisania
u osób dorosłych    
3.3.1. Przegląd badań dotyczących deficytów poznawczych
dorosłych osób ze specyficznymi zaburzeniami
czytania i pisania    
3.3.2. Przegląd badań nad czytaniem i pisaniem u dorosłych osób
z dysleksją rozwojową    
3.3.3. Podsumowanie    
3.4. Metody diagnostyczne dla osób dorosłych    
3.5. Emocjonalno-motywacyjne konsekwencje specyficznych zaburzeń
czytania i pisania    

Rozdział 4
Specyficzne zaburzenia w czytaniu i pisaniu u osób dorosłych – mocne strony
4.1. Pojęcie, teorie i modele zdolności    
4.1.1. Wybitne zdolności    
4.1.2. Modele zdolności     
4.2. Zdolności: werbalne, wzrokowo-przestrzenne, twórczość,
motywacja osiągnięć    
4.2.1. Zdolności werbalne    
4.2.2. Zdolności wzrokowo-przestrzenne     
4.2.3. Różnice między płciami w zdolnościach werbalnych
i wzrokowo-przestrzennych    
4.2.4. Mózgowe reprezentacje różnych zdolności –
asymetria międzypółkulowa    
4.2.5. Związek wzrokowego przetwarzania informacji i twórczości    
4.2.6. Twórczość    
4.2.7. Motywacja osiągnięć    
4.3. Pojęcie stylów uczenia się    
4.3.1. Metapoznanie    
4.4. Mocne strony osób ze specyficznymi zaburzeniami czytania
i pisania w percepcji społecznej    
4.4.1. Zmiany w rozumieniu pojęcia „specyficzne zaburzenia
czytania i pisania”    
4.4.2. Szczególne zdolności osób ze specyficznymi zaburzeniami
czytania i pisania w percepcji społecznej   
4.4.3. Sławne osoby ze specyficznymi zaburzeniami
czytania i pisania   
4.4.4. Wiedza o zasobach psychologicznych dorosłych osób
ze specyficznymi zaburzeniami czytania i pisania
w świetle badań oraz doniesień jakościowych i ilościowych.
Ujęcie całościowe   
4.4.4.1. Ujmowanie specyficznych zaburzeń czytania
i pisania jako profilu szczególnych zdolności   
4.4.5. Styl uczenia się a specyficzne zaburzenia czytania i pisania  
4.4.6. Wiedza o zasobach psychologicznych dorosłych osób
ze specyficznymi zaburzeniami czytania i pisania
w świetle badań i doniesień jakościowych i ilościowych.
Wybrane zdolności   
4.4.6.1. Zdolności wzrokowo-przestrzenne a specyficzne
zaburzenia czytania i pisania   
4.4.6.2. Twórczość a specyficzne zaburzenia
czytania i pisania   
4.4.6.3. Osobowość, motywacja a specyficzne zaburzenia
czytania i pisania   
4.4.7. Badania mocnych stron osób ze specyficznymi zaburzeniami
czytania i pisania – podsumowanie 

Zakończenie 

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7850-287-6

  • Autor: 

    Łockiewicz Marta,Bogdanowicz Katarzyna Maria

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss