Załączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
Słowo AUTORA "W ostatnim ćwierczwieczu w sporcie wyczynowym nastapiło ogromne przyspieszenie. Wyrównał sie poziom przygotowania zawodników różnych krajów i walka o medale stała się wyjątkowo zacięta, a o zwycięstwie decydują wcześniej nie dostrzegane drobiazgi. Czy istnieją rezerwy umożliwiające osiąganie wysokich wyników sportowych bez zwiększania obciążeń treningowych? Tak. Odpowiedź na to pytanie udziela treść tej książki. Najpierw krótko o materiale i metodzie badań. W Waszych rękach znajduje się wyjątkowa książka, bo jej główną treść tworzą opinie 2088 wysoko zaawansowanych zawodników (od II klasy sportowej do mistrzowskiej międzynarodowej) i trenerów 29 dyscyplin sportu. W książce tej przedstawiamy część materialu badań. Opinie te zebrano z pomocą kwestionariusza zawierającego 20-27 pytań dotyczących czucia specyficznego dla każdej dyscypliny sportu, jego znaczenia i licznych uwarunkowań. Badaniom poddano zawodnikow kadry narodowej Polski 17 dyscyplin oraz 7 krajów arabskich i Europy Wschodniej. Wśród objętych badaniami była liczna grupa mistrzów Polski, Europy, świata i igrzysk olimpijskich. Wielu z nich uprawiało sport w czasie 5-20 lat, a więc mieli oni doświadczenie gromadzone przez długi okres czasu. Było to ich doświadczenie, ale też ich trenerów. Dlatego, opinie te traktować trzeba jako eksperckie o dużej wartości merytorycznej. Opinie indywidualne uogólniono, a więc uzyskały one status obiektywnych. Jest to nowość nie tylko w mojej twórczości naukowej, ale też w piśmiennictwie dotyczącym teorii wychowania fizycznego, sportu i nauczania ruchu."
Spis treści
Przedmowa
1. Antropokinezjologia - interdyscyplinarna nauka o ruchach i jej znaczeniu
dla rozwoju, komfortu życia i zdrowia człowieka (W. Starosta)
1. Ruch w życiu człowieka
2. Ruch i towarzyszące mu emocje
3. Kształtowanie się nauki kinezjologii i jej twórcy
4. Ruch w podręcznikach kinezjologii
5. Kinezjologia - nauka o wielu nazwach
6. Kinezjologia - odrodzenie we właściwym czasie?
7. Antropokinezjologia w programach uniwersytetów
8. Podsumowanie
9. Wnioski i uwagi końcowe
2. Znaczenie, przejawy, struktura i uwarunkowania kinestezji w sporcie i w wychowaniu fizycznym (W. Starosta)
1. Znaczenie kinestezji w sporcie
2. Człowiek a środowisko
3. Fizjologiczne podstawy kształtowania się wrażeń kinestetycznych
4. „Czucie dala" a „czucie ruchu"
5. Specyficzne przejawianie się „czucia ciała" i „czucia ruchu" w sporcie
6.wrażeniach kinestetycznych i kinestetycznym różnicowaniu ruchów (kinestezja)
7. Teoretyczne związki różnych przejawów kinestezji
8. Genetyczne czy środowiskowe uwarunkowanie zdolności kinestetycznych
9. Technika sportowa a wrażenia kinestetyczne
10. Rozwijanie zdolności do kinestetycznego kontrolowania wykonywanych ruchów
11. Kultura sensoryczna i jej znaczenie w nauczaniu czynności ruchowych
12. Rola wrażeń i spostrzeżeń w działalności ruchowej
13. Specyficzne spostrzeżenia w regulacji czynności ruchowych
14. Właściwości kinestetycznego przestrzennego różnicowania u zawodników
15. Podstawowa - własna informacja o ruchach
16. Wnioski i zalecenia metodyczne
3. Współzależność kształtu kręgosłupa, „czucia postawy", globalnej
koordynacji ruchowej i „schematu ciała"
3.1. Współzależność kształtu kręgosłupa i „czucia postawy"-konsekwencje dla rozwoju,
zdrowia i komfortu życia człowieka (W. Starosta)
Współczesna cywilizacja a kręgosłup człowieka
Budowa ciała a jego funkcja
Wpływ praworęczności na kształt kręgosłupa
Rozwój asymetrii kręgosłupa i ruchów u dziecka
Postawa ciała a kształt kręgosłupa
„Czucie postawy" i sposoby jego kształtowania
Sport - czynnik modyfikujący kształt kręgosłupa
Dyscyplina sportu a kształt kręgosłupa
Przystosowawcze modyfikacje postawy dziewcząt i kobiet w sporcie
Ćwiczenia profilaktyczne i korekcyjne w treningu
Symetryzacja ruchów — profilaktyka deformacji kręgosłupa
3.2. Globalna koordynacja ruchowa a „schemat ciała" u dzieci 8-13-letnich
(W. Starosta, A. Paszkiewicz)
Współzależność wyników stosowanych testów
Podsumowanie
Wnioski
Zalecenia metodyczne
4. Odmiany postawy łuczniczej, jej czucia, „czuciu tuku” oraz ich struktura i uwarunkowania w łucznictwie sportowym (W. Starosta)
1. Współczesne ujęcie relacji zdolności kondycyjnych i koordynacyjnych
2. Poziom koordynacji ruchowej w łucznictwie
3. Aktywna czy pasywna postawa łucznicza
4. Wyniki badań osób niepełnosprawnych uprawiających łucznictwo
5. Wyniki badań własnych poziomu zdolności zachowania równowagi w łucznictwie
6. Poziom zdolności zachowania równowagi w warunkach naturalnych
7. Znaczenie „czucia postawy łuczniczej" i jej uwarunkowania
Podsumowanie i dyskusja
Wnioski i zalecenia wynikające z badań zdolności zachowania równowagi
Wnioski i zalecenia metodyczne dotyczące „czucia postawy łuczniczej"
4.1. Pojęcie, składowe, zmienność i uwarunkowania „czucia luku" w opinii zawodników kadry narodowej Polski i olimpijskiej w łucznictwie (W. Starosta, R. Marcinkiewicz)
Podsumowanie
Wnioski
5. Wrażenia kinestetyczne i ich stronne zróżnicowanie w nauczaniu i doskonaleniu techniki sportowej
5.1. Rola wrażeń kinestetycznych w nauczaniu i doskonaleniu techniki sportowej
(W. Starosta)
1. Miejsce techniki sportowej w treningu
2. Czym jest technika sportowa i od jakich uwarunkowań zależy jej opanowanie
3. Technika sportowa a zdolności ruchowe
4. Współzależność zdolności kondycyjnych i koordynacyjnych
5. Wrażenia kinestetyczne, ich kształtowanie i uwarunkowania
6. Specyficzne przejawianie się „czucia ciała" i „czucia ruchu" w sporcie
7. Technika sportowa a wrażenia kinestetyczne
Wnioski i zalecenia metodyczne
5.2. Zmienność poziomu wrażeń kinestetycznych i zdolność rytmizacji ruchów w nauczaniu techniki sportowej dzieci i młodzieży
(W. Starosta, 1/V. Stronczyński)
1. Znaczenie wrażeń kinestetycznych w nauczaniu i doskonaleniu techniki sportowej...
2. Znaczenie techniki w sportach cyklicznych i acyklicznych
3. Technika a wrażenia kinestetyczne
4. Współzależność poziomu koordynacji ruchowej, techniki sportowej i wrażeń kinestetycznych
5. Etapy doskonalenia techniki i kształtowania wrażeń kinestetycznych
6. Kształtowanie techniki i wrażeń kinestetycznych
Podsumowanie
Zalecenia metodyczne
7. Zdolność rytmizacji ruchów w nauczaniu techniki gier sportowych
dzieci i młodzieży
7.1.Zdolność rytmizacji w nauczaniu i doskonaleniu techniki sportowej
7.2.Zdolność rytmizacji w etapach doskonalenia techniki gier sportowych
7.3.Zdolność rytmizacji ruchów w nauczaniu techniki gier sportowych
Zalecenia metodyczne
5.3.Uwarunkowania stronnego zróżnicowania dokładności ruchów u wysoko zaawansowanych zawodników uprawiających rozmaite dyscypliny sportowe (W. Starosta, K. Anioł-Strzyżewska)
1. Dokładność ruchów a uprawiana dyscyplina sportu
2. Dokładność ruchu a obciążenia fizyczne
3. Zdolność różnicowania amplitudy ruchu i napięcia mięśniowego w świetle symetrii.. Wnioski
6.„Czucie wody"N pływaniu, kajakarstwie, wioślarstwie w opinii zawodników i trenerów
6.1. Pojęcie „czucia wody", jego znaczenie, struktura, zmienność, kształtowanie
i uwarunkowania w opinii uprawiających różne sporty pływackie i ich trenerów (W. Starosta)
1. Pływanie uniwersalna dyscyplina sportu
2. Próba określenia „czucia wody" przez różnych autorów
3. Znaczenie „czucia wody" w pływaniu wyczynowym
4. W poszukiwaniu definicji pojęcia „czucia wody"
5. „Czucie wody" w ujęciu mistrza igrzysk olimpijskich
6. Genetyczne czy środowiskowe uwarunkowanie „czucia wody'1
7. Proponowana struktura pojęcia „czucie wody"
8. Uwagi o proponowanej strukturze „czucia wody"
9. Struktura i hierarchia elementów składowych „czucia wody"
10. Uwarunkowania i zmienność „czucia wody"
11.Kształtowanie „czucia wody"
12. Próba sprawdzenia elementów „czucia wody" w eksperymencie pedagogicznym (W. Starosta, M. Pluciński)
Wnioski
Podsumowanie
13.Czego można się nauczyć od wielkich mistrzów sztuki pływackiej? (W. Starosta)
System szkolenia pływaków w USA i jego wybitni przedstawiciele
Podsumowanie
Wnioski i zalecenia
6.2.Wybrane elementy „czucia wody" w opinii zawodników kadry narodowej Polski w wioślarstwie i kajakarstwie (W. Starosta, K. Aniot-Strzyżewska,
T. Pawlowa-Starosta, l/l/. Sroga)
Wyniki
Dyskusja
7. Przyczyny wahania poziomu wrażeń kinestetycznych i wyników sportowych
w skokach narciarskich u czołowych zawodników świata (W. Starosta)
1. Uwarunkowania wysokiego poziomu techniki sportowej
1.1. Forma i treść techniki sportowej
1.2. Specyficzne wrażenia kinestetyczne - różne odmiany czucia
1.3. Siła maksymalna a dokładność ruchów
2. Wyniki badań przestrzennej dokładności ruchów
3. Fenomen udanych startów zawodników po przerwie i ich uwarunkowania
4. Metody „odświeżania" wrażeń kinestetycznych
5. Nastawienie psychiczne
Podsumowanie
Wnioski i zalecenia metodyczne
O sędziowaniu w skokach narciarskich
8. „Czucie piłki" i „czucie boiska'', ich struktura, kształtowanie, uwarunkowania
w opinii siatkarzy różnego poziomu zaawansowania
8.1. Znaczenie „czuc/a piłki", jej struktura, uwarunkowania i kształtowanie w opinii siatkarzy różnego poziomu zaawansowania sportowego (W. Starosta, Ł. Lamcha,
A. Fenczyszczyn)
Wyniki
Dyskusja
Wnioski
8.2.Znaczenie,,czucia boiska", jego struktura, uwarunkowania i kształtowanie w opinii siatkarzy różnego poziomu zaawansowania sportowego
(W. Starosta, Ł. Lamcha, A. Fenczyszczyn)
Pojęcie i struktura „czucia boiska"
Wyniki badań
Dyskusja
Wnioski
8.3. Zmienność poziomu specyficznych wrażeń kinestetycznych przyczyną wahania formy
i wyników sportowych reprezentantów Polski w siatkówce? (W. Starosta)
O przyczynach niespodziewanych porażek reprezentacji Polski w siatkówce
1. Fenomen siatkarzy - wicemistrzów świata
2. „Złotka ożyły", ale nie na długo
3. Wytrzymałość koordynacyjna
4. Dobór i selekcja bez oceny poziomu koordynacji ruchowej?
5. Zwycięstwo najpierw rodzi się w umyśle
6. Przygotowanie psychologiczne w 2008 r. i do Igrzysk Olimpijskich w Pekinie
6.1. Przygotowanie psychologiczne
6.2. Nastawienie psychiczne
6.3. Wrażenia kinestetyczne
O przypuszczalnych przyczynach wahania poziomu techniki i wyników sportowych reprezentantów Polski w siatkówce w 2012 roku?
Nowy trener i nowe nadzieje reprezentantów Polski w siatkówce
Podsumowanie
9. „Czucie piłki" w wybranych zespołowych grach sportowych
9.1.Znaczenie „czucia piłki" i jego wpływ na wynik sportowy w opinii wysoko zaawansowanych koszykarzy (W. Starosta, M. Grabianowski)
Wyniki badań
Wnioski i zalecenia metodyczne
9.2. Pojęcie, struktura i uwarunkowania „czucia piłki" w opinii zaawansowanych piłkarzy
nożnych (W. Starosta)
Wyniki
Podsumowanie
Wnioski
9.3.„Czucie piłki" i jego wybrane uwarunkowania w opinii wysoko zaawansowanych
zawodników piłki wodnej (W. Starosta, K. Garbolewski)
Wyniki badań
Podsumowanie
Wnioski
9.4. Elementy składowe i uwarunkowania „czucia wody" i „czucia piłki" u zaawansowany! piłkarzy wodnych oraz pływaków (W. Starosta, A. Łopaciński)
1. Znaczenie koordynacji ruchowej w sporcie pływackim
2. Pojęcie „czucia wody" [„czucia piłki" w interpretacji różnych autorów
Wnioski i zalecenia
9.5. Znaczenie i kształtowanie „czucia ringo" i „czucie boiska" w polskiej grze sportowej dla każdego (W. Starosta, M. Wangryn)
1. „Czucie ringo"
2. „Czucie boiska"
3. Sprzęt pomocniczy
4. Boisko jako specyficzna tarcza
10. Struktura, uwarunkowania „czucia piłki" i „czucia kortu" w opinii wysoko zaawan wanych tenisistów i trenerów
10.1. Znaczenie, przejawianie i uwarunkowania „czucia piłki" w tenisie w opinii zawodników i trenerów (W. Starosta, P. Żurek, S. Wesołowska)
1. Specyfika gry w tenisa jako dyscypliny sportowej
2. Pojęcie, znaczenie, struktura i uwarunkowania „czucia piłki" w tenisie
w opinii trenerów
Wyniki
Podsumowanie
Wnioski
Zalecenia metodyczne
10.2. Znaczenie, przejawianie i uwarunkowania „czucia kortu" w tenisie w opinii
zawodników i trenerów (W. Starosta, P. Żurek, S. Wesołowska)
Wyniki
Podsumowanie
Wnioski
Zalecenia metodyczne
10.3. Próba obiektywnej oceny „czucia piłki" u zaawansowanych tenisistów
Polski i Niemiec (W. Starosta, R. Helbik)
Wyniki
1. Wyniki badań niemieckich tenisistów
2. Wyniki badań polskich tenisistów
Podsumowanie
Wnioski
10.4. Wybrani wielcy mistrzowie tenisa, ich kariery, osiągnięcia sportowe
i cechy wyróżniające (W. Starosta, P. Żurek)
Rafael Nadal Parera
Krótki życiorys, kariera sportowa i osiągnięcia A. Radwańskiej
O walorach tenisa ziemnego, wyjątkowej karierze sportowej i wyróżniającym
stylu gry A. Radwańskiej
Co o mistrzostwie sportowym A. Radwańskiej sądzą wybitni eksperci tenisa?
11. „Czucie piłki" w tenisie stołowym w opinii zawodników i trenerów
11.1. Pojęcie, struktura, znaczenie i uwarunkowania „czucia piłki" w tenisie stołowym w opinii wysoko zaawansowanych zawodników i trenerów
(W. Starosta, P. Żurek, B. Felbur)
Wyniki
Podsumowanie
Wnioski i zalecenia metodyczne
11.2. Struktura i uwarunkowania „czucia piłki" w opinii wysoko zaawansowanych
zawodników oraz trenerów tenisa stołowego (W. Starosta, B. Felbur)
Wyniki badań
Wnioski
11.3. Test sprawności specjalnej dla zaawansowanych zawodników tenisa stołowego
(W. Starosta, B. Felbur)
Wyniki
Wnioski
11.4. Czego uczy kariera sportowa wybitnego tenisisty, Andrzeja Grubby?
(W. Starosta, P. Żurek)
12. „Czucie sprzętu" i innych rodzajów czucia w lekkoatletyce
12.1. Struktura, uwarunkowania „czucia odbicia" oraz ich wpływ na wynik sportowy w skoku wzwyż w opinii zawodniczek i zawodników różnego poziomu zaawansowania (W. Starosta, K. Stepaniuk-Lićwinko)
Wyniki badań
Wnioski
Zalecenia metodyczne
12.2. Struktura i uwarunkowania „czucia tyczki" u lekkoatletów specjalizujących się
w skoku o tyczce (W. Starosta, Ł. Lamcha, J. Faściszewski)
„Czucie tyczki", a podstawowe zdolności koordynacyjne
Pojęcie „czucia tyczki"
Wyniki badań
Podsumowanie
Wnioski
Zalecenia metodyczne
12.3. Znaczenie, składowe „czucia oszczepu" i uwarunkowania jego kształtowania
w opinii zaawansowanych lekkoatletów (W. Starosta, T. Jonak)
Wyniki badań ankietowych
Eksperyment pedagogiczny
Dyskusja
Wnioski
Zalecenia metodyczne
12.4. Pojęcie, przejawianie się i uwarunkowania: „czucia dysku" w opinii wysoko
zaawansowanych dyskoboli (W. Starosta, T. Juszkiewicz, l/V. Jekimow)
Wyniki badań
Wnioski
13. „Czucie broni" i „czucie przeciwnika" w sportach walki
13.1. Struktura i uwarunkowania „czucia broni" u zawodników i zawodniczek różnych rodzajów szermierki (W. Starosta, K. Szymanek, T. Rynkiewicz)
Zdolność zachowania równowagi w szermierce
Znaczenie i składowe koordynacji ruchowej w szermierce
Specyficzne wrażenia kinestetyczne i ich znacznie w sporcie
„Czucie broni" i jego uwarunkowania u wysoko zaawansowanych szermierzy
Wyniki badań
Podsumowanie i dyskusja
Wnioski
Zalecenia metodyczne
13.2. „Czucieprzeciwnika" jego uwarunkowania u zawodników taekwondo z krajów
arabskich (W. Starosta, A. Blady, H. Kos)
Wyniki
Dyskusja
13.3. Struktura, uwarunkowania i kształtowanie „czucia przeciwnika" w opinii wysoko zaawansowanych zawodników wybranych sportów walki
(W. Starosta, T. Rynkiewicz)
Wyniki
Dyskusja
Wnioski
14. Specyficzne wrażenia kinestetyczne w wybranych dyscyplinach sportu
i rozmaitych odmianach aktywności człowieka
14.1. Pojęcie „czucia przyboru", jego składowe i uwarunkowania w opinii wysoko zaawansowanych zawodniczek gimnastyki artystycznej oraz ich trenerów
(W. Starosta, N. Sanżarowa, IV. Olefir, T. Pawlowa-Starosta)
Wyniki
1. Pojęcie „czucia przyboru" w opinii zawodniczek i trenerek
2. Uwarunkowania „czucia przyboru"
3. Elementy „czucia przyboru"
Podsumowanie
Wnioski
Zalecenia metodyczne
14.2. Pojęcie, struktura, uwarunkowania, kształtowanie i stronne zróżnicowanie „czucia partnera" w opinii zaawansowanych zawodników tańca sportowego
(W. Starosta, D. Fostiak)
Wyniki
1. Pojęcie „czucia partnera" w opinii zawodników tańca sportowego
2. Uwarunkowania „czucia partnera"
3. Dominująca kończyna a „czucie partnera"
4. Elementy „czucia ciała" i sposoby jego kształtowania
Wnioski
14.3. Poziom, struktura i uwarunkowania „czucia kuli" u zawodników petanąue
różnego poziomu zaawansowania (W. Starosta, Ł. Kudła)
Wyniki badań
Wnioski
14.4. Znaczenie, struktura i uwarunkowania „czucia wózka" u osób niepełnosprawnych
po urazach kręgosłupa (W. Starosta, J. Jakubów, P. Żurek)
Wyniki
Podsumowanie
Wnioski
Zalecenia metodyczne
14.5. Rytm ruchów, poziom koordynacji ruchowej, „czucie lodu" i ich związek z wynikie
sportowym łyżwiarzy uprawiających short track (W. Starosta, A. Bitiucki)
Wyniki badań
Podsumowanie
Wnioski
15.Relacja koordynacji ruchowej i wrażeń kinestetycznych - nowe metody
nauczania i doskonalenia techniki sportowej (W. Starosta)
1. Czym jest dokładność ruchów i jakie są jej podstawowe składniki?
2. O relacjach między trenerami a ich uczniami-zawodnikami
3. Zdolności koordynacyjne a wrażenia kinestetyczne
4. Metody „odświeżania" i „budzenia" wrażeń kinestetycznych
5. znaczeniu dodatkowych „informatorów" i „suflerów" w technice sportowej
6.Sposób wykorzystania metody dla korekcji postawy ciała
7. uwarunkowaniach efektywności metody
8. Symetryzacja techniki jako metoda ujawniania błędów i „odświeżania" wrażeń
9. Nowa metoda podwyższania wrażliwości kinestetycznej
Podsumowanie
Wnioski i zalecenia metodyczne
Piśmiennictwo
Indeks autorów
Informacja o Międzynarodowym Stowarzyszeniu Motoryki Sportowej