-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.TWP w Szczecinie
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Szczecin 2011, wydanie 1, format 145 x 205 , objętość 239 str., oprawa miękka
Reforma szkolna w Polsce i zachodzące przemiany szkoły wymagają od nauczycieli doskonalenia i unowocześniania procesu kształcenia zgodnie ze współczesnymi tendencjami, jakie się rysują w teoretycznych wskazaniach. Teoria kształcenia, jaką jest dydaktyka ogólna i jej różne odmiany i konkretyzacje, staje się ważną pomocą w pracy nauczyciela z uczniami. Powinna więc służyć ustawicznemu doskonaleniu i wzbogacaniu codziennej działalności dydaktycznej,
W niniejszej książce zawarłem wiedzę, która wynika z moich kilkudziesięcioletnich doświadczeń nauczycielskich i przemyśleń teoretycznych (cześć z nich ukazała się już w poprzednich publikacjach). Starałem się nawiązać do współczesnego stanu nauk pedagogicznych i wykorzystać ze współczesnej literatury przedmiotu i badań to, co jest najwartościowsze. Przygotowując tę publikację do druku, korzystałem z bogatego dorobku naukowego naszych czołowych dydaktyków, a głównie Kazimierza Denka, Czesława Kupisiewicza, Tadeusza Lewowickiego, Józefa Półturzyckiego, Stanisława Palki, Mariana Snieżyńskiego, Wincentego Okonia, Władysława Zaczyńskiego i wielu innych. Koncentrowałem się przede wszystkim na podobieństwach poglądów naukowych naszych dydaktyków, w mniejszym stopniu zależało mi na ukazaniu różnic.
Niniejsza publikacja jest konkretyzacją wcześniejszych [R Bereźnicki, 2001, 2007,2011]; kieruję ją przede wszystkim do kandydatów do zawodu nauczycielskiego. Podręcznik może być również przydatny młodym, już pracującym nauczycielom. Moim zamiarem jest przedstawienie podstawowej wiedzy dydaktycznej i najważniejszych umiejętności w pracy nauczyciela, pominąłem te mniej ważne, studenci nie mają bowiem czasu na zgłębienie wszystkiego.
Książka ma formę poradniku dydaktycznego, który ma na celu ułatwienie studentom nabycia niezbędnych kompetencji ułatwiających start zawodowy.
Pominąłem w niej takie umiejętności w pracy nauczyciela, które można jedynie opanować, łącząc wiedzę z dłuższa praktyka.
Z uwagi na rozległą problematykę studenci i nauczyciele winni rozszerzać swoją wiedzę, korzystając z dorobku naukowego cenionych dydaktyków i ich poglądów, a także innych wartościowych publikacji dydaktycznych.
W książce tej zwracam uwagę na elementy bezpośrednio przydatne w organizowaniu i kierowaniu procesem nauczania i uczenia się, a szczególnie na potrzebę wzbogacania i stosowania aktywizujących metod i środków dydaktycznych, na unowocześnianie lekcji, optymalizowanie sprawdzania i oceniania uczniów. Ważnym zagadnieniem jest także samodzielne uczenie się uczniów, stad wyeksponowałem problematykę metod uczenia się uczniów, które są podstawą aktywności poznawczej i samokształceniowej.
Poznanie teoretycznej, a częściowo praktycznej strony procesu kształcenia wchodzi w skład przygotowania kandydatów do zawodu nauczycielskiego. Jest to jednak przygotowanie tylko częściowe, jego uzupełnienie stanowi praktyka. Zadaniem niniejszego podręcznika jest prezentacja podstaw wiedzy teoretycznej i praktycznej, która powinna być uzupełniana i doskonalona w ciągu pracy nauczycielskiej.
Spis treści
Rozdział pierwszy PRZEDMIOT I ZADANIA DYDAKTYKI SZKOLNE!1. Dydaktyka ogólna a dydaktyka szkolna,.
2. Przedmiot i funkcje dydaktyki
3. Podstawowe pojęcia dydaktyczne
Uczenie się szkolne
Nauczanie w edukacji szkolnej
Kształcenie
4. Metody i techniki badań
Metody badań dydaktycznych
Techniki badań dydaktycznych
5. Związek nauczania z wychowaniem
Rozdział drugi
CELE KSZTAŁCENIA SZKOLNEGO
1. Wartości w edukacji szkolnej
2. Cele kształcenia ogólnego
3. Cele kształcenia zawodowego
4. Taksonomia celów kształcenia
5. Operacjonalizacja celów kształcenia
Rozdział trzeci
TREŚCI KSZTAŁCENIA SZKOLNEGO
1. Pojęcia program i treści
kształcenia szkolnego
Program kształcenia
Treści ksztafcenia
2. Kryteria doboru treści kształcenia
3. Teorie doboru treści kształcenia
4. Podręczniki szkolne ,
Rozdział czwarty PROCES KSZTAŁCENIA I SAMOKSZTAŁCENIA
1. Pojęcie proces kształcenia
2. Realizacja procesu kształcenia
Uświadamianie uczniom celów
i zadań kształcenia
Poznawanie nowych faktów
Nabywanie pojęć
Poznawanie prawidłowości
i systematyzowanie wiedzy
Przechodzenie
od teorii do praktyki
Wykonywanie zadań
praktyczno-wytwórczych
Sprawdzanie i ocena osiągnięć
3. Kształcenie wielostronne
4. Proces samokształcenia
Rozdział piąty
ZASADY KSZTAŁCENIA
1. Pojęcie i podział zasad kształcenia
2. Przegląd zasad kształcenia
Zasada świadomego i aktywnego
uczestnictwa uczniów
Zasada pogladowości
Zasada przystepności kształcenia
Zasada systematyczności
Zasada łączenia teorii z praktyka
Zasada trwałości wiedzy i umiejętności
Zasada indywidualizacji i zespołowośd
3. Realizacja zasad w procesie kształcenia, Rozdział szósty METODY KSZTAŁCENIA
1. Pojecie metody kształcenia (nauczania i uczenia się)
2. Podział metod nauczania
3. Przegląd metod nauczania
Metody nauczania podającego
Metody nauczania problemowego
Metody nauczania eksponującego
Metody nauczania praktycznego
4. Metody utrwalania materiału
Powtarzanie
Ćwiczenia
5. Kryteria doboru metod nauczania
6. Metody uczenia się
Metody recepcyjne
(uczenie .się przez przyswajanie)
Metody heurystyczne (uczenie się przez odkrywanie
i badanie)
Metody ekspresyjne
(uczenie się przez przeżywanie)
Metody ćwiczebne
(uczenie się przez działanie)
Rozdział siódmy
FORMY ORGANIZACYJNE
NAUCZANIA l UCZENIA SIĘ
1. Lekcja jako element
systemu klas owo-lekcyjne g o
2. Budowa i typy lekcji
3. Toki lekcyjne
Tok lekcji „podającej"
Tok lekcji problemowej
Tok lekcji ćwiczeniowej
Tok lekcji eksponującej
4. Nauka domowa uczniów
Pojecie nauka domowa, funkcje
Rodzaje zadań domowych i ich
różnicowani*
.Sposoby zadawania
Przeciążenie nauką domową
Organizacja nauki domowej
Sprawdzanie i ocena
nauki domowej
5. Dydaktyczne zajęcia pozalekcyjne
Zadania zajęć pozalekcyjnych
Rodzaje zajęć pozalekcyjnych
6. Wycieczki szkolne
7. l;ormy organizacyjne uczenia się
Praca jednostkowa
Praca zbiorowa
Praca grupowa
Rozdział ósmy
ŚRODKI ] MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
1. Pojecie i funkcje
środków dydaktycznych
2. Klasyfikacja środków kształcenia
(dydaktycznych)
Środki proste
Środki złożone
Środki wzrokowe
Środki słuchowe
Środki wzrokowo-słuchowe
(audiowizualne)
3. Rola komputera i Internetu
w kształceniu
4. Wskazówki metodyczne
Rozdział dziewiąty
PLANOWANIE
PRACY DYDAKTYCZNEJ
1. Pojecie planowania
2. Planowanie pracy dydaktycznej
przez nauczyciela
Roczny plan pracy
Okresowy plan pracy
Codzienny plan pracy
(konspekt zajęć)
3. Przygotowanie nauczyciela do lekcji
4. Kontrola wykonania planu
Rozdział dziesiąty SPRAWDZANIE I OCENIANIE W PRAKTYCE SZKOLNE}
1. Sprawdzanie w procesie kształcenia
Pojęcie, cele
i funkcje sprawdzania
Formy sprawdzania
Metody sprawdzania
Testy dydaktyczne
2. Ocenianie w procesie kształcenia
Pojęcie ocenianie
Przedmiot
i kryteria oceny szkolnej
Formy i metody oceniania
Nowy system oceniania
w zreformowanej szkole
Rozdział jedenasty NIEPOWODZENIA DYDAKTYCZNE
1. Niepowodzenia w nauce i ich rodzaje
2. Przyczyny niepowodzeń
w nauce szkolnej
Przyczyny
spolcczno-środowiskowe
Przyczyny hiopsychicznc
Przyczyny dydaktyczne
3. Przezwyciężanie
niepowodzeń dydaktycznych
Profilaktyka pedagogiczna
Diagnoza pedagogiczna
Terapia pedagogiczna
BIBLIOGRAFIA
Książka
-
ISBN:
978-83-87561-36-9
-
Autor:
Franiszek Bereźnicki