Już w 1978 r. UNESCO uznało wychowanie fizyczne za podstawowe prawo człowieka. Dzisiaj, nad rozpoznaniem znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego pracuje się w wielu najbardziej renomowanych uniwersytetach i uczelniach świata. W podręczniku akademickim Teoria wychowania fizycznego znacznie szerzej, aniżeli w opracowaniach wcześniejszych, dorobek ten starano się przybliżyć polskiemu czytelnikowi. Podręcznik powstawał z przekonaniem Autora, że w wychowaniu fizycznym tkwi także wielka szansa rozwijania postaw moralnych, wrażliwości estetycznej, życzliwości wobec innych ludzi, szacunku dla życia w prawdzie i w poczuciu dobra wspólnego. Teoria wychowania fizycznego została napisana przede wszystkim z myślą o studiujących na kierunku wychowanie fizyczne, ale podręcznik ten może stanowić również interesującą pomoc, „wykładnię światopoglądu" i płaszczyznę integracji ze studiującymi sport, fizjoterapię oraz turystykę i rekreację. Podręcznik został też przygotowany z myślą o doktorantach studiujących nauki o kulturze fizycznej, jak również może stanowić istotną płaszczyznę inspiracji i wymiany myśli dla związanych z tymi naukami nauczycieli akademickich różnych specjalności.
Spis treści
PRZEDMOWA. 7
Rozdział I
NA DRODZE OD FILOZOFICZNEJ REFLEKSJI KU TEORII
WYCHOWANIA FIZYCZNEGO . 13
1. Od czasów antycznych do systemów wychowania fizycznego – ewolucja
teoretycznej refleksji . 14
2. Początki badań naukowych i droga wychowania fizycznego na
Uniwersytety . 20
3. Od Eugeniusza Piaseckiego jako twórcy akademickiego kształcenia do
współczesnej teorii wychowania fizycznego w Polsce . 24
4. Zebrane główne treści i tezy rozdziału . 31
Pytania i problemy do dyskusji . 34
Rozdział II
TREŚCI I ZADANIA TEORII WYCHOWANIA FIZYCZNEGO. 35
1. Na tle sporu o istotę, cele i zakres nauk o kulturze fizycznej . 36
2. Różne koncepcje i ewolucja teorii wychowania fizycznego 38
3. Przedmiot badań, metody badawcze, aparatura pojęciowa oraz
płaszczyzny zainteresowań teorii wychowania fizycznego 41
4. Stosunek do innych dyscyplin, definicja i miejsce w systemie nauk
o kulturze fizycznej . 46
5. Zebrane główne treści i tezy rozdziału . 52
Pytania i problemy do dyskusji . 54
Rozdział III
KULTURA FIZYCZNA – JEJ TREŚĆ I STRUKTURA . 55
1. Kultura fizyczna – tradycja, trudna spuścizna oraz różnorodność ujęć
i koncepcji . 56
2. Wychowanie fizyczne jako dziedzina wychowania i fundament kultury
fizycznej 67
3. Sport: rodowód, trudności definicyjne oraz znaczenie w kulturze
i kulturze fizycznej . 84
4. Rekreacja fizyczna jako niezbędny element czasu wolnego i forma
uczestnictwa w kulturze fizycznej 90
5. Rehabilitacja ruchowa – jej zadania leczniczo-zdrowotne oraz związki
z kulturą fizyczną 92
6. Turystyka – jako swoisty fenomen współczesności i jej związki z kulturą
fizyczną . 95
4
7. Zebrane główne treści i tezy rozdziału . 98
Pytania i problemy do dyskusji . 101
Rozdział IV
O CELACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO . 103
1. O potrzebie i podstawach stanowienia celów wychowania fizycznego 104
2. Tradycyjne poglądy na cele wychowania fizycznego . 107
3. Współczesne koncepcje ujmowania celów wychowania fizycznego . 111
4. Zebrane główne treści i tezy rozdziału . 119
Pytania i problemy do dyskusji . 120
Rozdział V
PROCESY WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA FIZYCZNEGO
ORAZ ICH FUNKCJE I STRUKTURA 123
1. Procesy wychowania i kształcenia fizycznego a inne wpływy
o charakterze wychowawczym . 124
2. Tradycyjne (biotechniczne) i współczesne ujęcie funkcji wychowania
fizycznego . 128
3. Struktura procesów wychowania i kształcenia fizycznego . 133
4. Tworzenie naukowych podstaw realizacji procesów wychowania
i kształcenia fizycznego 138
5. Zebrane główne treści i tezy rozdziału . 144
Pytania i problemy do dyskusji . 146
Rozdział VI
PRAKSEOLOGICZNY CYKL RACJONALNEGO PRZEBIEGU
DZIAŁANIA A PROCES WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA
FIZYCZNEGO 149
1. O istocie i użyteczności prakseologii w wychowaniu fizycznym . 150
2. Składniki cyklu działania zorganizowanego w wychowaniu fizycznym 151
3. Ocena szkolna jako specyficzny element realizacji procesu wychowania
i kształcenia fizycznego 166
4. Zebrane główne treści i tezy rozdziału . 172
Pytania i problemy do dyskusji . 174
Rozdział VII
KSZTAŁTOWANIE DYSPOZYCJI KIERUNKOWYCH ORAZ
SPOŁECZNE CZYNNIKI WYCHOWANIA W KULTURZE
FIZYCZNEJ 177
1. Kształtowanie dyspozycji kierunkowych – jako podstawowe kryterium
efektywności wychowania fizycznego . 178
2. Warunki skutecznego kształtowania i zmiany postaw prosomatycznych
i prospołecznych w wychowaniu fizycznym 181
5
3. Społeczne czynniki wychowania w kulturze fizycznej. Rola szkoły,
rodziny, wspólnoty lokalnej, kolonii i obozów, młodzieżowych
domów kultury, środków masowego przekazu, klubów sportowych
oraz organizacyjne i instytucjonalne aspekty rozwoju rekreacji
fizycznej . 188
4. Działania wspierające na poziomie Unii Europejskiej i bariery
uczestnictwa w aktywności fizycznej . 201
5. Zebrane główne treści i tezy rozdziału . 204
Pytania i problemy do dyskusji . 206
Rozdział VIII
ZNACZENIE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ I JEJ MIEJSCE
W WYCHOWANIU FIZYCZNYM 207
1. Wychowanie fizyczne i jego sfera fizyczna 208
2. Korzyści wynikające z aktywności fizycznej dla rozwoju i zdrowia . 211
3. Niedostatki i nadmiar aktywności fizycznej oraz ich skutki . 218
4. Definicja, rodzaje i wskazania dotyczące poziomu aktywności
fizycznej 224
5. Aktywność fizyczna a szczególne potrzeby wychowania fizycznego 231
6. Zebrane główne treści i tezy rozdziału . 239
Pytania i problemy do dyskusji . 242
Rozdział IX
OSOBNICZE I POZAOSOBNICZE UWARUNKOWANIA
W PROCESACH WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA
FIZYCZNEGO . 243
1. Zróżnicowanie pod względem wieku . 246
2. Płeć jako element określający postępowanie wychowawcy fizycznego . 267
3. Konstytucja (psychofizyczny typ ustroju) jako warunek w procesie
wychowania i kształcenia fizycznego . 274
4. Stan zdrowia a postępowanie wychowawcy fizycznego 277
5. Zebrane główne treści i tezy rozdziału . 282
Pytania i problemy do dyskusji . 285
Rozdział X
WSPÓŁCZESNE TENDENCJE ORAZ PROPOZYCJE
MODERNIZACJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO 287
1. Na tle przemian cywilizacyjnych oraz nowych wyzwań w edukacji 288
2. Główne tezy krytyki tradycyjnego modelu i niepokoje o dalszy rozwój
wychowania fizycznego 291
3. Zasadnicze przesłanki nowoczesności 296
4. Polskie drogi do modernizacji wychowania fizycznego . 302
6
5. Współczesne kierunki rozwoju wychowania fizycznego w różnych
krajach 315
6. Zebrane główne treści i tezy rozdziału . 320
Pytania i problemy do dyskusji . 323
Rozdział XI
O PEDEUTOLOGII ORAZ DOBORZE NA STUDIA,
KSZTAŁCENIU I PRZYGOTOWANIU DO PRACY
W DZIEDZINIE KULTURY FIZYCZNEJ 325
1. Pedeutologia oraz nauczyciel jako jej integralny przedmiot analiz
i badań . 326
2. Nauczyciel wychowania fizycznego – dobór i specyfika zawodu 327
3. Role społeczne, warsztat pracy i przygotowanie do pracy nauczyciela
wychowania fizycznego oraz w innych obszarach kultury fizycznej . 329
4. Nauczyciel wychowania fizycznego, trener oraz specjalista rekreacji
jako żywy wzór kultury fizycznej . 336
5. Nauczyciel akademicki jako ważny element w przygotowaniu do
zawodu nauczyciela wychowania fizycznego 338
6. Zebrane główne treści i tezy rozdziału . 343
Pytania i problemy do dyskusji . 345
PIŚMIENNICTWO 347
WSKAZÓWKI BIBLIOGRAFICZNE 378
INDEKS OSÓB 385
INDEKS RZECZOWY . 389
Parametry
-
Tytuł:
Teoria wychowania fizycznego
-
ISBN:
9788364747267
-
Autor:
Wiesław Osiński
-
Rok wydania:
2022
-
Numer wydania:
2
-
Liczba stron:
409
-
Szerokość produktu:
16.5
-
Wysokość produktu:
23.5
-
Okładka:
miękka