Dokonująca się w Polsce rekonceptualizacja nauczania ukazuje nieadekwatność do obecnych wymagań społecznych dotychczasowego funkcjonowania szkoły jako instytucji edukacyjnej
oraz uwidacznia słabości systemu kształcenia nauczycieli. Sytuacja ta niesie określone implikacje w zakresie tworzenia aktualnych standardów nauczycielskich oraz podejmowania
działań nastawionych na właściwe przygotowanie przyszłych pedagogów. Na podstawie nowych paradygmatów oświaty zmienia się profil zawodowy nauczyciela związany z jego rolą
w procesie edukacji dzieci i młodzieży. Nauczyciel musi rozwiązywać wiele problemów wynikających z przemian społeczno-kulturowych i zmieniających się potrzeb wychowawczych...
... Część teoretyczna opracowania składa się z dwóch rozdziałów. Pierwszy poświęcony jest omówieniu kompetencji, wymagań i trudności związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Zawiera krytyczne spojrzenie na obowiązujące obecnie standardy kształcenia kadry pedagogicznej oraz przegląd badań dotyczących ich praktycznej realizacji w szkołach wyższych.
W rozdziale drugim skupiono się na psychospołecznych determinantach efektywności zawodowej nauczyciela, przedstawiono strukturę przyjętego modelu kompetencji
psychospołecznych oraz dokonano obszernej charakterystyki komponentów wchodzących w skład tychże kompetencji.
Omówiono ich specyfikę i uwarunkowania oraz ukazano znaczenie dla relacji nauczyciela z uczniami.
Rozdział trzeci dotyczy metodologicznych aspektów pracy i zawiera szczegółowe pytania badawcze, operacjonalizację zmiennych, opis zastosowanych narzędzi badawczych
i metod statystycznych oraz charakterystykę badanych osób. Rozdział czwarty poświęcony jest analizie i interpretacji uzyskanych wyników.
Całość zamyka dyskusja, wnioski oraz implikacje płynące z badań. Ukazanie znaczenia kompetencji psychospołecznych w pracy nauczyciela oraz możliwości ich badania i rozwijania
u kandydatów do tego zawodu było głównym zamierzeniem autorki, która ma nadzieję, że przedstawiona monografia będzie miała również znaczenie aplikacyjne, stanowiąc głos
w dyskusji dotyczącej kształcenia nauczycieli na miarę obecnych czasów.
Spis treści:
Wstęp 5
1. Współczesny nauczyciel - wymagania edukacyjne i społeczne oraz trudności realizacyjne 8
1.1. Kompetencje nauczyciela 8
1.2. Obciążenia wynikające z wykonywania zawodu nauczyciela 11
1.2.1. Główne przyczyny i obszary trudności w pracy pedagogicznej 11
1.2.2. Syndrom wypalenia zawodowego 14
1.3. Krytyczne spojrzenie na standardy i realia edukacji nauczycielskiej 17
Podsumowanie 20
2. Psychospołeczne determinanty efektywności zawodowej nauczyciela 22
2.1. Struktura oraz przyjęty model kompetencji psychospołecznych 22
2.2. Kompetencje emocjonalne 24
2.2.1. Umiejętności i dyspozycje emocjonalne - inteligencja emocjonalna 25
2.2.1.1. Świadomość własnych emocji 27
2.2.1.2. Skłonność do empatii 28
2.2.1.3. Rozpoznawanie emocji z ekspresji mimicznej 31
2.2.1.4. Znaczenie inteligencji emocjonalnej w zawodzie nauczyciela 33
2.3. Kompetencje społeczne 37
2.3.1. Umiejętności asertywne 37
2.3.1.1. Definiowanie asertywności i jej koncepcje teoretyczne 37 39
2.3.1.2. Uwarunkowania asertywności
2.3.1.3. Kształtowanie umiejętności asertywnych
2.3.1.4. Asertywny nauczyciel - asertywny uczeń
2.3.2. Umiejętność komunikacji interpersonalnej
2.3.2.1. Proces komunikowania się i style konwersacyjne
2.3.2.2. Trudności w porozumiewaniu się
2.3.2.3. Komunikowanie niewerbalne
2.3.2.4. Niektóre czynniki warunkujące sposób komunikowania się
2.3.2.5. Komunikacja w relacji nauczyciel-uczeń
2.3.3. Umiejętność rozwiązywania sytuacji konfliktowych
2.3.3.1. Rozumienie pojęcia konfliktu i jego przyczyny
2.3.3.2. Dynamika konfliktów interpersonalnych
2.3.3.3. Style zachowania w sytuacji konfliktu
2.3.3.4. Konflikty w środowisku szkolnym oraz ich rozwiązywanie przez nauczycieli 70
2.4. Kompetencje w zakresie kształtowania pozytywnego obrazu siebie 74
2.4.1. Umiejętność prawidłowej samooceny 74
2.4.1.1. Pojęcie samooceny i jej struktura 74
2.4.1.2. Czynniki determinujące samoocenę 76
2.4.1.3. Poziom samooceny a funkcjonowanie człowieka w sytuacjach społecznych i zadaniowych 79
2.4.1.4. Poczucie własnej wartości nauczyciela i jego rola w budowaniu prawidłowej samooceny uczniów 82
2.5. Kompetencje w radzeniu sobie w sytuacjach trudnych 84
2.5.1. Umiejętność radzenia sobie ze stresem 84
2.5.1.1. Koncepcje teoretyczne wyjaśniające zjawisko stresu 84
2.5.1.2. Uwarunkowania skuteczności radzenia sobie w sytuacjach stresu 88
2.5.1.3. Następstwa stresu 91
2.5.1.4. Stres w zawodzie nauczyciela, jego źródła i strategie zaradcze 92
Podsumowanie 96
3. Metodologia badań własnych 98
3.1. Uzasadnienie problematyki badawczej 98
3.2. Cel badań i pytania badawcze 99
3.3. Zmienne i ich operacjonalizacja 100
3.4. Opis zastosowanych narzędzi badawczych i metod statystycznych 101
3.4.1. Narzędzia badawcze 101
3.4.2. Metody statystyczne 109
3.5. Organizacja i przebieg badań 109
3.6. Charakterystyka badanej próby 110
4. Analiza wyników badań 115
4.1. Kompetencje psychospołeczne jako zasoby osobiste przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego 115
4.1.1. Inteligencja emocjonalna i skłonność do empatii 115
4.1.2. Efektywność zachowań w sytuacjach wymagających asertywności 121
4.1.3. Efektywność zachowań w sytuacjach ekspozycji społecznej oraz bliskiego kontaktu interpersonalnego 123
4.1.4. Preferowane sposoby rozwiązywania konfliktów 126
4.1.5. Radzenie sobie w sytuacjach stresu 129
4.1.6. Samoocena globalna oraz samoocena posiadanych predyspozycji do zawodu nauczyciela wychowania fizycznego 133
Podsumowanie 134
4.2. Zależności między elementami strukturalnymi kompetencji psychospołecznych 135
4.2.1. Inteligencja emocjonalna a empatia 135
4.2.2. Kompetencje emocjonalne a kompetencje społeczne 137
4.2.3. Kompetencje emocjonalne i społeczne a radzenie sobie ze stresem 139
4.2.4. Samoocena a kompetencje emocjonalne, społeczne i radzenie sobie ze stresem 140
Podsumowanie 142
5. Dyskusja i podsumowanie 144
5.1. Kompetencje psychospołeczne studentów a nastawienie do zawodu nauczyciela wychowania fizycznego 144
5.2. Kompetencje psychospołeczne - różnice międzypłciowe 148
5.3. Związki wewnątrz struktury kompetencji psychospołecznych 150
5.4. Wnioski oraz implikacje płynące z badań 154
5.5. Propozycja kształcenia kandydatów na nauczycieli w obszarze kompetencji psychospołecznych 157
Aneks 160
Bibliografia 163
Wykaz rycin i tabel 185
Summary 188
Książka
-
ISBN:
978-83-64354-27-4
-
Autor:
Anna Romanowska-Tołłoczko
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2018
-
Format:
165 x 235
-
Liczba stron:
190
-
Oprawa:
miękka
Inne tytuły z tej serii:
Auksologia a promocja zdrowia
27,90
PLN
Przepisy obowiązujące w dyscyplinach sportu inwalidów
14,30
PLN
16,50 PLN
Oszczędzasz 2.20 PLN
Słownik sportowy niemiecko-polski
73,20
PLN
Doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli wychowania fizycznego
11,76
PLN
16,80 PLN
Oszczędzasz 5.04 PLN
Bezpieczna wycieczka
15,70
PLN
Szkice do teorii wychowania kreatywnego
30,00
PLN
Teoria wychowania fizycznego
45,00
PLN
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...