Poznań 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 198 str., oprawa miękka
Przedstawione w tym opracowaniu wyniki badań oraz oryginalne rozwiązania i propozycje systemowe dotyczące ciągłości i etapizacji szkolenia są przejawem z jednej strony wyraźnie widocznej w nowoczesnym sporcie troski i dążenia do racjonalizacji postępowania opartego na współczesnym stanie wiedzy, z drugiej zaś strony - badania dotyczące konkretnych osób, zawodników i sytuacji informują o utrzymującej się tendencji do przyspieszonego trybu szkolenia, nastawionego na maksymalizację sportowych osiągnięć w niższych kategoriach wieku. Zaprezentowane materiały mogą zatem być impulsem do dalszej, pogłębionej dyskusji i podejmowania badań zmierzających do pozyskiwania nowych informacji, które mogłyby rozwiać istniejące wątpliwości oraz zunifikować poglądy i postawy przedstawicieli teorii i praktyki dotyczące etapizacji. Konieczna tu refleksja wiąże się z długim rejestrem koniecznych do uporządkowania kwestii - możliwych do ujęcia w postaci następujących pytań: czy istnieje spójna, wiarygodna i powszechnie akceptowana „teoria etapizacji"?, w jakim stopniu zbieżne są poglądy wyrażane w tej sprawie przez teoretyków i praktyków sportu?, na czym polega istota ewentualnych rozbieżności?, czy dostrzec można w powyższym kontekście błędy w edukacji trenerów sportu?, czy istnieją określone i akceptowane przez teorię i praktykę kryteria oceny tręnerów pracujących na różnych etapach szkolenia sportowego?, czy i jak dalece istniejący system współzawodnictwa sportowego wpływa na prawidłowy lub nieprawidłowy przebieg karier zawodniczych?, czy w praktyce sportu występują dające się opisać tendencje rozwoju karier sportowych?
Spis treści
R. Strzelczyk, K. Karpowicz (AWF Poznań)Kilka uwag o etapizacji procesu szkolenia sportowego
H. Sozanski, J. Adamczak, M. Siewierski (AWF Warszawa)
Etapizacja procesu szkolenia sportowego - teoria i rzeczywistość
K. Perkowski (AWF Warszawa)
Doskonalenie kompetencji zawodowych trenerów w strategii szkolenia
sportowego
J. Kosendiak (AWF Wrocław)
Cele i założenia treningu na etapie wstępnym a jego realizacja
M. Bronikowski, P. Lisowski, M. Witkowski (AWF Poznań)
Etapizacja szkolenia w treningu dzieci i młodzieży - a może warto
inaczej? Nowe propozycje rozwiązań organizacyjnych ,
K. Karpowicz, R. Strzelczyk, M. Karpowicz (AWF Poznań)
Struktura poziomu efektów motorycznych młodych sportowców
na etapie szkolenia ukierunkowanego
T. Rynkiewicz, W. Starosta (ZWKF w Gorzowie WIkp.)
Etapizacja szkolenia sportowego a dobór obciążeń treningowych
na przykładzie kajakarstwa
E. Bresińska, J. Janowski (AWF Poznań)
Analiza obciążeń treningowych w rocznym cyklu treningowym
2006/2007 kanadyjkarza, dwukrotnego Mistrza Świata w kategorii
juniorów
M. Śledź, R. Śliwowski, P. Łukaszcwski (KKS Lech Poznań, AWF Poznań)
Struktura organizacyjna szkolenia dzieci i młodzieży w KKS Lech
Poznań S.A
J. Kotlarski, R. Strzelczyk (AWF Poznań)
Zmienność profili wytrenowania motorycznego zawodników hokeja
na trawie na wybranych etapach szkolenia
J. Janowski, R. Strzelczyk (AWF Poznań)
Poziom zdolności tlenowych i beztlenowych wioślarzy na poziomie
młodzieżowym w świetle wyników osiągniętych na ergometrze
wioślarskim
M. Tomczak (AWF Poznań)
Kilka uwag na temat metodologicznego i statystycznego postępowania
w przewidywaniu wyników sportowych zawodników na różnych
etapach szkolenia
B. Wolwowicz (Wielkopolskie Stowarzyszenie Sportowe)
System sportu młodzieżowego - potrzeba modernizacji
Książka
-
ISBN:
978-83-61414-64-3
-
Redaktor:
Ryszard Strzelczyk,Krzysztof Karpowicz