Warszawa 2005, wydanie 1, format 150 x 210, objętość 152 str., oprawa twarda
W przedstawionej publikacji głos zabrali wybitni fachowcy dyscypliny, ale nie tylko trenerzy, także nauczyciele wychowania fizycznego, którzy z powodzeniem wprowadzają elementy rugby do swoich lekcji. Coraz większy zasięg, popularność różnego rodzaju rozgrywek, zawodów i innych propozycji dla dzieci zabaw z owalnąpiłką skłania do optymizmu. Mamy nadzieję, że „Rugby dla najmłodszych" zachęci, przybliży i pomoże. Każdy rozdział sta¬nowi pewną całość określonego zagadnienia.
Wrozdziale pierwszym Jacek Wierzbicki przybliżył historię gry, jej genezę i początki na świecie i w Polsce.
W rozdziale drugim Henryk Kuczko przedstawił tłumaczenie francuskiej publikacji na temat przepisów i zasad gry rugby dla dzieci. Warto zwrócić uwagę na praktyczne sentencje skierowane do prowadzących zajęcia.
W rozdziale trzecim Maciej Powała-Niedźwiecki zaproponował wiele gier i zabaw z użyciem piłki do rugby. Możliwości wykonania zadań psychomotorycznych na lekcjach wychowania fizycznego z zastosowaniem elementów rugby są bardzo duże, a gry i zabawy są doskonałym narzędziem do ich realizacji.
W rozdziale czwartym Rafał Fedorowicz omówił podstawowe elementy techniki indywidualnej, metodykę nauczania, technikę wykonania i najczęściej popełniane błędy.
Ten sam autor w rozdziale piątym wskazał na aspekty wychowawcze rugby, próbując obalić mity o zagrożeniach dla dzieci niesionych przez tą grę.
W rozdziale szóstym Stefan Stasiołek przybliżył zasady, walory i zalety odmiany gry rugby „siódemki". Łatwość przepisów, proste zasady to doskonała propozycja dla dzieci.
W rozdziałach ósmym i dziewiątym nauczyciele wychowania fizycznego Arkadiusz Karaś i Maciej Misiak zaproponowali założenia cyklu lekcji wprowadzających do uprawiania rugby w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej.
W rozdziale dziesiątym Maciej Powała-Niedźwiecki przedstawił przepisy gry w najmłodszych kategoriach wiekowych stosowanych w Polsce.
Spis treści
WstępI. Rys historyczny rugby na świecie i w Polsce Jacek Wierzbicki
1. Na świecie
2. W Polsce
II. Rugby dzieci i młodzieży do lat 15 we Francji -Henryk Kuczko
1. Dobro dzieci i ich edukacja
2. Przepisy i ich logika
3. Podstawowe przepisy
III. Gry i zabawy ruchowe z użyciem piłki do rugby Maciej Powała-Niedźwiecki
1. Gry i zabawy ruchowe w wychowaniu fizycznym
2. Przykładowe gry i zabawy ruchowe z piłką do rugby
IV. Podstawowe elementy techniki indywidualnej i metodyka ich nauczania - Rafał Fedorowicz
1. Chwyty, podania, bieg
2. Gra nogą
3. Szarża
4. Młyn
5. Aut
6. Maul
7. Ruck
V. Aspekty wychowawcze dyscypliny -Rafał Fedorowicz
VI. „Siódemki" propozycja dla młodzieży -Stefan Stasiołek
1. „Rugby 7" - krótki rys historyczny
2. „Rugby 7" w szkole podstawowej
3. Propozycja ogólnych przepisów i zasad gry w szkolne „rugby 7" dla klas I - V
4. Przykładowy konspekt lekcji wychowania fizycznego z elementami rugby
5. Plan szkolnego turnieju „siódemek"
6. Zakończenie
VII. Prezentacja założeń cyklu lekcji wprowadzających do uprawiania rugby w szkole podstawowej -Arkadiusz Karaś
1. Cykl 6 lekcji w pierwszym roku nauki (IV klasa) w celu nauki gry na przekopy
2. Cykl 6 lekcji w drugim roku nauki (V klasa) w celu nauki gry w „Paryżankę"
3. Cykl 6 lekcji w trzecim roku nauki (VI klasa) w celu nauki gry
VIII. Prezentacja założeń cyklu lekcji wprowadzających do uprawiania rugby - w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych (wiek 13 - 18 lat) - Maciej Misiak
IX. Przepisy gry w rugby w kategoriach do lat 15 - Maciej Powała-Niedźwiecki
Książka
-
ISBN:
83-87414-08-5
-
Redaktor:
Maciej Powała-Niedźwiecki