Ze wstępu:
„Słyszeć to zapomnieć, widzieć to zapamiętać, działać to zrozumieć”
J.L. LEWIS
Publikacja ta zdaniem autorów zawiera nowatorskie metody nauczania i doskonalenia gry w piłkę nożną. Nauczanie poszczególnych działań indywidualnych przedstawione jest w formie piramidy, zawierającej etapy stopniowego przyswajania danej czynności ruchowej, i ma cały czas na uwadze aspekt taktyczny tych działań. Etapy nauczania działań indywidualnych różnią się od siebie i są zależne od stopnia wykorzystania ich w grze. Inne etapy zawiera piramida nauczania podań i przyjęć, a inne strzałów na bramkę.
Kolejne rozdziały tej książki przedstawiają działania grupowe i zespołowe w piłce nożnej. Działania grupowe w ataku i w obronie polegają na współdziałaniu dwóch-trzech zawodników, w celu tworzenia chwilowej przewagi liczebnej, w określonych strefach boiska. Działania te są bezwzględnie zależne od partnerów, którzy w sposób bezpośredni wpływają na realizację celów gry. Działania zespołowe obejmują cztery fazy gry: atakowanie, przejście z atakowania do bronienia, bronienie, przejście z bronienia do atakowania.
Ważnym rozdziałem tej książki jest planowanie pracy szkoleniowej, głównie z myślą o szkoleniu dzieci i młodzieży. Autorzy zaproponowali wprowadzenie pojęć: periodyzacji technicznej, periodyzacji techniczno-taktycznej i periodyzacji taktycznej.
Periodyzacja techniczna dotyczy początkowych etapów od ósmego do 13. roku życia (kategorie: żak, orlik i młodzik), periodyzacja techniczno-tak- tyczna stosowana jest w przedziale wiekowym od 14. do 16. roku życia, czyli kategorii trampkarza młodszego i starszego, a periodyzacja taktyczna obejmuje swym zakresem wiek juniora (od 16. roku życia) do seniora. W tym podziale realizowane są treści związane z działaniami indywidualnymi, grupowymi i zespołowymi, we wszystkich czterech fazach gry.
W periodyzacji technicznej priorytetem szkoleniowym jest nauczanie i doskonalenie działań indywidualnych (m.in. podania, strzały czy drybling) i ich stosowanie w grze. W periodyzacji techniczno-taktycznej celem nadrzędnym są treści związane z działaniami grupowymi w ataku i obronie, oparte na poprawnym wykonaniu działań indywidualnych. W periodyzacji taktycznej istotą są działania zespołowe we wszystkich czterech fazach gry, oparte na realizacji działań grupowych i indywidualnych, tworzących model gry.
W kolejnym rozdziale przedstawiono wybrane aspekty kontroli procesu treningowego dla etapu periodyzacji technicznej, techniczno-taktycznej i taktycznej. Zaproponowano testy sprawności ogólnej i specjalnej wraz z normami dla poszczególnych kategorii wiekowej.
Dla autorów tego podręcznika priorytetem było graficzne opracowanie środków treningowych (ponad 300) w postaci ćwiczeń, głównie w formie fragmentów gry i gier zadaniowych, adekwatnych do etapów zawartych w piramidzie nauczania i do etapów rozwoju fizycznego i psychicznego dzieci i młodzieży. Stosowanie tych środków w procesie treningowym powinno w znaczący sposób przyczynić się do podniesienia poziomu sportowego naszych podopiecznych.
Opracowanie kończy się przedstawieniem założeń periodyzacji taktycznej, następnie znanego na świecie programu szkolenia dzieci i młodzieży - „Coerver Coaching” oraz metody treningowej „Life kinetik”, jako uzupełnie-nia treningu piłkarskiego. Zaproponowano również przykłady gier rozwijających inteligencję piłkarską.
Spis treści
WstępROZDZIAŁ 1.
Nauczanie i doskonalenie gry w piłkę nożną - podstawy teoretyczne
1.1. Proces nauczania
1.2. Nauczanie jawne i ukryte - trening decyzyjny
1.3. Komunikacja na linii trener - zawodnik - „coaching”
ROZDZIAŁ 2.
Działania indywidualne w piłce nożnej
2.1. Wybiegnięcie na pozycję
2.1.1. Nauczanie i doskonalenie wybiegnięcia na pozycję
2.1.2. Wybrane środki treningowe w nauczaniu i doskonaleniu wybiegnięcia na pozycję
2.2. Prowadzenie piłki
2.2.1. Nauczanie i doskonalenie prowadzenia piłki
2.2.2. Budowa jednostki treningowej z akcentem na prowadzenie piłki
2.2.3. Wybrane środki treningowe w nauczaniu i doskonaleniu prowadzenia piłki
2.3. Podania piłki
2.4. Przyjęcia piłki
2.4.1. Nauczanie i doskonalenie podań przyjęć piłki
2.4.2. Doskonalenie podań i przyjęć piłki
2.4.3. Budowa jednostki treningowej z akcenter na podania i przyjęcia piłki
2.4.4. Wybrane środki treningowe w nauczaniu ; doskonaleniu podań i przyjęć piłki
2.5. Strzały
2.5.1. Nauczanie i doskonalenie strzałów
2.5.2. Gra głową
2.5.3. Wybrane środki treningowe w nauczaniu i doskonaleniu strzałów
2.6. Zwody i drybling
2.6.1. Nauczanie i doskonalenie zwodów i dryblingu
2.6.2. Budowa jednostki treningowej z akcentem na drybling
2.6.3. Wybrane środki treningowe w nauczaniu i doskonaleniu zwodów i dryblingu
2.7. Odbiór piłki
2.8. Krycie zawodnika bez piłki
2.9. Gra bramkarza
ROZDZIAŁ 3.
Działania grupowe w piłce nożnej
3.1. Działania grupowe w ataku
3.2. Działania grupowe w obronie
3.3 Wybrane środki treningowe w działaniach grupowych w ataku i obronie
ROZDZIAŁ 4.
Działania zespołowe w piłce nożnej
4.1. Atakowanie zespołowe
4.1.1. Zasady gry ofensywnej
4.2. Nauczanie stałych fragmentów gry
4.3. Przejście z atakowania do bronienia
4.4. Przejście z bronienia do atakowania
4.5. Bronienie zespołowe
4.5.1. Obrona strefowa
4.5.2 Pressing
4.5.3 Obrona przy stałych fragmentach gry
ROZDZIAŁ 5.
Planowanie pracy szkoleniowej
5.1 Periodyzacja techniczna: 8-13 lat
5.2 Periodyzacja techniczno-taktyczna: 14-15/16 lat
5.2.1. Budowa jednostki treningowej w periodyzacji techniczno-taktycznej...
ROZDZIAŁ 6.
Kontrola procesu treningowego
6.1. Ocena potencjału zawodników w wieku 6-13 lat
6.2. Periodyzacja techniczno-taktyczna: 13-15/16 lat
6.3. Periodyzacja taktyczna: od U-17 do seniorów
ROZDZIAŁ 7.
Wybrane metody w nauczaniu i doskonaleniu gry w piłkę nożną .
7.1. Periodyzacja taktyczna
7.2. Coerver Coaching
7.3. Gry rozwijające inteligencję piłkarską
7.4. „Life kinetik” jako uzupełnienie treningu piłkarskiego
Książka
-
ISBN:
978-83-946707-0-2
-
Autor:
Paweł Grycmann, Władysław Szyngiera
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2016
-
Format:
190 x 265 mm.
-
Liczba stron:
542
-
Oprawa:
Twarda