Kraków 2014, wydanie 1, format 160 x 240, objętość 276 str., oprawa twarda
Problematyka recenzowanej monografii jest rozległa i można ją odnieść do wielu dyscyplin naukowych, począwszy od pedagogiki specjalnej i jej dziedziny szczegółowej, którą jest pedagogika lecznicza, poprzez psychologię rozwojową, osobowości i twórczości, do niezmiernie istotnej dyscypliny, jaką stanowi psychologia zdrowia, zaś tematem, a raczej podmiotem głównym tej pracy jest formowanie osobowości dziecka przewlekle chorego z uwzględnieniem kształtowania - w procesach rozwoju, wychowania i kształcenia - obrazu własnej osoby oraz samowiedzy i samooceny; w tle pojawia się również niełatwa problematyka samoświadomości.
Mimo że Autorka podjęła niezmiernie trudne, złożone kwestie kształtowania obrazu własnej osoby dzieci chronicznie chorych, to jednak przystępny sposób narracji sprawia, iż monografię tę można z pełnym przekonaniem polecić przede wszystkim psychologom zajmującym się rozwojem dziecka i jego twórczością. Praca ta może być także użyteczna dla studentów psychologii oraz pedagogiki specjalnej i leczniczej, a nade wszystko dla rodziców i opiekunów, którzy troszczą się i wspierają dzieci z przewlekłą chorobą.
Z recenzji prof. drą hab. Adama Alfreda Zycha
Książka nader istotna, porusza bowiem tematy będące rzadko w kręgu zainteresowań naukowców. To materia nadzwyczaj wrażliwa i trudna. Najcenniejszą wartością książki jest nowatorski sposób przedstawiania i diagnozowania obrazu swojego »ja«, jaki krystalizuje się na podstawie obserwacji czynionych przez autorkę.
Z recenzji drą hab. Janusza Sytnika-Czerwertyńskiego
Spis treści
Rozdział I. PROBLEMATYKA OSOBOWOŚCI I OBRAZU WŁASNEJ OSOBY W ŚWIETLE LITERATURY PSYCHOLOGICZNEJ1. Kształtowanie się pojęcia „osobowość” w psychologii
2. Charakterystyka poznawczego podejścia do osobowości
3. Problematyka „ja” i obraz własnej osoby w literaturze psychologicznej
Rozdział II. PSYCHOLOGICZNE UJĘCIE CHOROBY PRZEWLEKŁEJ
1. Wzrost zachorowań na choroby przewlekłe w XX wieku
2. Wpływ choroby na funkcjonowanie i przebieg rozwoju dzieci
Rozdział III. Rozwój obrazu własnej osoby dzieci w okresie późnego dzieciństwa oraz związki tej problematyki z chorobą przewlekłą
1. Rozwój obrazu własnej osoby z uwzględnieniem okresu późnego dzieciństwa
2. Kształtowanie osobowości i obrazu własnej osoby (samowiedzy i samooceny) osób przewlekle chorych
Rozdział IV. AKTYWNOŚĆ TWÓRCZA DZIECI W OKRESIE PÓŹNEGO DZIECIŃSTWA W ZAKRESIE PLASTYKI
1. Rola aktywności w życiu człowieka
2. Znaczenie terminu „twórczość” w kulturze europejskiej
3. Twórczość plastyczna dziecka
4. Zagadnienie ekspresji a twórczość plastyczna dziecka
5. Cechy twórczości plastycznej dzieci w okresie późnego dzieciństwa
6. Twórczość plastyczna jako odzwierciedlenie osobowości dziecka
Rozdział V. METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ
1. Cele badań
2. Założenia badawcze:: problemy i hipotezy, zmienne i ich wskaźniki
3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
4. Charakterystyka badanej populacji
5. Organizacja badań
6. Metody analizy statystycznej
Rozdział VI. BADANIA WŁASNE – INTERPRETACJA WYNIKÓW
1. Wyniki badań w zakresie oceny prac plastycznych metodą sędziów kompetentnych
2. Wyniki badań w zakresie samooceny mierzonej skalą „Drabinka”
2.1. Analiza różnic między samooceną dzieci zdrowych i dzieci przewlekle chorych w zakresie poszczególnych sfer „ja”
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Indeks osób
Książka
-
ISBN:
978-83-233-3643-3
-
Autor:
Anna Stawecka