Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: , Emilia Lichtenberg-Kokoszka, Ewa Janiuk, Jerzy Dzierżanowski
Waga produktu: 0.300 kg
EAN: 9788375874815
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2010, wyd. 1, format 160 x 235, objętość 182 str., oprawa miękka

Żyjemy w dobie, kiedy dawne określenie „dobrze urodzony” nabrało nowej treści. Obecnie nie wystarcza już pragnienie, aby dziecko urodziło się żywe. Chcemy zaoszczędzić mu wszelkich dających się uniknąć trudności porodowych, aby w przyszłości nie było „trudnym” dzieckiem, obarczonym urazem porodowym. Nazywamy to dobrym porodem. Wszystkie nasze dzieci mają prawo być dobrze urodzone.

Przez wiele lat zajmując się porodem zwracano uwagę jedynie na przeżycia kobiet rodzących, zakładając, że rodzące się dziecko pozbawione jest  jakichkolwiek odczuć, w tym także doznania bólu. Przełom w postrzeganiu przeżyć noworodka zapoczątkowała publikacja francuskiego położnika, Frédéricka Leboyera, wydana w 1974 roku pod znamiennym tytułem „Narodziny bez przemocy”. Wielkim orędownikiem praw poczętych i rodzących się dzieci był także profesor Fijałkowski. Podkreślał on, że każdy, również poczęte i rodzące się dziecko oraz jego matka, zasługuje, by traktować go z szacunkiem i należytą godnością.

Aktualny poziom wiedzy zwłaszcza z zakresu embriologii, medycyny, psychologii, pedagogiki, socjologii i wielu dziedzin nauki analizujących ludzkie losy podkreśla jak istotny jest wpływ prenatalnego okres życia, porodu i wczesnego dzieciństwa na późniejsze możliwości bio-psycho-społeczne każdego człowieka.

Dlatego też zachęcamy każdego komu nie są obojętne losy naszych dzieci i kolejnych pokoleń do zapoznania się z treścią niniejszej publikacji.

RODZICOM uświadomi ona jak istotne znaczenie dla życia i rozwoju ich dziecka ma czas jego narodzin. Pomoże w stworzeniu optymalnych, najlepszych warunków narodzin ich pociechy.

LEKARZOM  I POŁOŻNYM  pomoże w stworzeniu komfortowych warunków narodzin nie tylko dla kobiety, ale i dla rodzącego się dziecka.

PSYCHOLOGOM,  PEDAGOGOM  I  TERAPEUTOM pomoże w zrozumieniu wagi przełomu narodzin nie tylko dla dalszego rozwoju dziecka, w diagnozowaniu przyczyn zaburzeń występujących u dzieci i dorosłych ale również, a może przede wszystkim pokaże jakże istotny moment kształtowania się rodziny i rodzicielstwa.

Ponadto pragniemy podkreślić że, zdajemy sobie sprawę z tego, jak wielu istotnych zagadnień nie udało się poruszyć. Zaś różnorodność tematów podejmowanych w ramach omawianej problematyki potwierdza jedynie interdyscyplinarność zagadnienia oraz ukazuje, jak odmienne mogą być podejścia do dbałości o dobrostan rodzącego się dziecka. Niemniej  mamy nadzieję, że zawarte tu rozważania zachęcą personel medyczny, położne i lekarzy oraz samych rodziców do refleksji nad najpiękniejszym i najtrudniejszym zarazem wydarzeniem w życiu każdego człowieka jakim są jego narodziny. 

Spis treści

Wstęp

Wojciech Guzikowski
Dziecko – aktywny uczestnik porodu. Mechanizm porodowy

Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Optymalne warunki narodzin

Maria Wojaczek
Uczucia rodzącego się dziecka

Magdalena Kosno
Kształtowanie się więzi między rodzicami a noworodkiem w pierwszych godzinach po porodzie

Ewa Janiuk
Położnicza opieka okołoporodowa przyjazna rodzącemu się dziecku

Barbara Kotlarz
Opieka okołoporodowa w Niemczech

Magdalena Gołowkin-Hudała
Dziecko jako aktywny uczestnik porodu. Wybrane aspekty prawne

Andrzej M. Fal, Robert Pawłowicz
Antybiotykoterapia u dzieci a rozwój alergii i astmy

Małgorzata Klecka, Iwona Palicka
Czynniki ryzyka okresu okołoporodowego i ich wpływ na dalszy rozwój dziecka

Danuta Opozda
Narodziny dziecka – pedagogiczna panorama zdarzeń

Jerzy Dzierżanowski
Polski model szkoły rodzenia według Włodzimierza Fijałkowskiego

Maria Nowak
Poród w Biblii

Andrzej S. Jasiński OFM
Dziecko w środowisku biblijnym

Noty o autorach

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-481-5

  • Redaktor: 

    Emilia Lichtenberg-Kokoszka, Ewa Janiuk, Jerzy Dzierżanowski

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...

aaa ssss