Warszawa 2008, wydanie 1, format 210 x 297, objętość 36 str., oprawa miękka
Wiek przedszkolny to okres tzw. swoistej mowy dziecięcej. Wymowa dziecka w tym okresie nie jest jeszcze w pełni ukształtowana. Dlatego metodyka postępowania ortofonicznego z dziećmi przedszkolnymi obejmuje swym zasięgiem takie grupy ćwiczeń jak: oddychanie, fonację, logarytmikę, słuch fonemowy i fonetyczny, sprawność narządów mownych oraz artykulację. Ćwiczenia te prowadzone są ze wszystkimi dziećmi, zarówno przy prawidłowym rozwoju mowy, doskonaląc wymowę i bogacąc słownictwo, jak i przy opóźnionym rozwoju mowy, zapobiegając wadom. Natomiast przy zaburzeniach mowy ćwiczenia te stosuje się według wskazań logopedy.
„Ćwiczenia ortofoniczne polegają na wyrazistym wymawianiu głosek, wyrazów, krótkich rymowanek, tekstów z wyrazami, w których występują trudne do wymówienia głoski i połączenia głosek. Ćwiczenia te doskonalą mechanizmy rządzące mową: prawidłowy oddech, umiejętność posługiwania się głosem, prawidłowe stosowanie elementów prozodycznych mowy (melodii, akcentu i rytmu), zdolność różnicowania dźwięków mowy oraz dokonywania analizy i syntezy słuchowej, umiejętność obserwowania ruchów narządów mownych, zdolność wykonywania tych ruchów.”
Książka
-
ISBN:
978-83-60309-48-2
-
Autor:
T. Bogdańska, G. M. Olszewska