Czy młodzież bywa uzależniona od hazardu w Internecie?
Czy wspólne spędzanie czasu z dziećmi w Internecie zwiększa prawdopodobieństwo ich uzależnienia?
Czy młodzież ucieka do sieci w poszukiwaniu komfortu psychicznego?
To tylko nieliczne z pytań, na które Czytelnik znajdzie odpowiedzi w tej książce. Zawiera ona prezentację wyników badań naukowych nad uzależnieniem młodzieży od gier internetowych, e-hazardu i zakupów w sieci. W książce przedstawiono także kwestionariusz do diagnozy zagrożenia uzależnieniem od Internetu, bardzo przydatny pedagogom i psychologom szkolnym oraz naukowcom zainteresowanym badaniami zachowań młodzieży.
Grażyna Wąsowicz – dr hab., adiunkt na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, współpracownik Instytutu Studiów Społecznych UW. Psycholog ekonomiczny specjalizujący się w badaniach kompetencji finansowych oraz zachowań konsumenckich. Autorka książek Psychologia finansowa i Postawy wobec pieniędzy oraz artykułów naukowych i popularnonaukowych.
Małgorzata Styśko-Kunkowska – dr, adiunkt na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Psycholog społeczny, wykładowca, praktyk oraz autorka publikacji naukowych i dydaktycznych, m.in. na temat postaw konsumenckich, badań jakościowych i warsztatów psychoedukacyjnych. Licencjonowany trener warsztatu Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Część I Internetowy świat zachowań ekonomicznych
Rozdział 1 Zakupy, gry i hazard - skala zachowań i motywy
ich podejmowania
Rozdział 2 Uwarunkowania zachowań ekonomicznych w Polsce i aktywność w Internecie polskiej młodzieży
Część II Uzależnienie od Internetu i e-czynności
Rozdział 3 Internet i podejmowane w nim czynności — charakterystyka i zagrożenia
Rozdział 4 Uzależnienie od Internetu i e-czynności
4.1. Kryteria diagnostyczne uzależnienia od Internetu
i e-czynności
4.2. Fazy rozwoju uzależnienia od Internetu
i konsekwencje
4.3. Cechy osób podatnych na uzależnienie od Internetu
i e-czynności
Rozdział 5
Pomiar uzależnienia od Internetu i e-czynności — metody i statystyki
5.1. Skale do pomiaru uzależnienia od Internetu
i e-czynności
5.2. Zakres uzależnienia od Internetu i e-czynności
- dane statystyczne
Część III Moja Aktywność w Internecie (MAWI) - kwestionariusz do pomiaru zagrożenia uzależnieniem od Internetu i e-czynności
Rozdział 6 Podstawy teoretyczne i empiryczne Kwestionariusza MAWI, etapy prac oraz założenia
6.1. Definicja zagrożenia uzależnieniem od Internetu
i e-czynności
6.2. Etapy prac nad Kwestionariuszem MAWI
6.3. Założenia leżące u podstaw opracowania i stosowania Kwestionariusza MAWI
Rozdział 7 Kwestionariusz MAWI: struktura, wskaźniki zagrożenia e-uzależnieniem i własności psychometryczne
7.1. Struktura Kwestionariusza MAWI - rodzaje testowanych pytań
7.2. Wskaźniki zagrożenia uzależnieniem od Internetu
i e-czynności
7.2.1. Zmiana intensywności korzystania z Internetu w stosunku do poprzedniego roku (Wskaźnik I)
7.2.2. Pięć faz rozwoju zagrożenia e-uzależnieniem (Wskaźniki II Faz I-V) oraz Sumaryczny Wskaźnik Zagrożenia e-uzależnieniem SWZ
(Wskaźnik III)
7.2.2.1. Założenia
7.2.2.2. Pomiar faz rozwoju zagrożenia e-uzależnieniem
7.2.2.3. Obliczanie wartości wskaźników
7.2.2.4. Normalizacja i interpretacja wyników
7.2.2.5. Empiryczne wartości wskaźników faz oraz Sumarycznego Wskaźnika Zagrożenia e-uzależnieniem - poziom i charakterystyka zagrożenia wśród polskiej młodzieży
7.2.3. Rodzaj i częstość aktywności w Internecie (Wskaźniki IV)
7.2.4. Konsekwencje e-uzależnienia (Faza VI,
Wskaźnik V)
7.2.4.1. Konsekwencje finansowe (zaangażowanie finansowe w Internecie)
7.2.4.2. Konsekwencje społeczne (samopoczucie w klasie)
7.2.4.3. Konsekwencje szkolne (wyniki
w nauce)
7.2.4.4. Konsekwencje zdrowotne
7.3. Wskaźniki determinant zagrożenia e-uzależnieniem (Wskaźniki VI)
7.4. Rzetelność Kwestionariusza MAWI
7.4.1. Rzetelność skal służących do określenia wartości Wskaźników II i III
7.4.2. Stałość (stabilność bezwzględna) pozostałych wskaźników zagrożenia e-uzależnieniem
7.5. Trafność Kwestionariusza MAWI
7.5.1. Kryterialna trafność diagnostyczna skal służących
do określenia wartości Wskaźników II i III
7.5.2. Kryterialna trafność diagnostyczna pozostałych wskaźników zagrożenia e-uzależnieniem
Rozdział 8 Realizacja badania z wykorzystaniem Kwestionariusza MAWI
8.1. Instrukcje do badania
8.2. Procedura obliczania wyników
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Czy wspólne spędzanie czasu z dziećmi w Internecie zwiększa prawdopodobieństwo ich uzależnienia?
Czy młodzież ucieka do sieci w poszukiwaniu komfortu psychicznego?
To tylko nieliczne z pytań, na które Czytelnik znajdzie odpowiedzi w tej książce. Zawiera ona prezentację wyników badań naukowych nad uzależnieniem młodzieży od gier internetowych, e-hazardu i zakupów w sieci. W książce przedstawiono także kwestionariusz do diagnozy zagrożenia uzależnieniem od Internetu, bardzo przydatny pedagogom i psychologom szkolnym oraz naukowcom zainteresowanym badaniami zachowań młodzieży.
Grażyna Wąsowicz – dr hab., adiunkt na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, współpracownik Instytutu Studiów Społecznych UW. Psycholog ekonomiczny specjalizujący się w badaniach kompetencji finansowych oraz zachowań konsumenckich. Autorka książek Psychologia finansowa i Postawy wobec pieniędzy oraz artykułów naukowych i popularnonaukowych.
Małgorzata Styśko-Kunkowska – dr, adiunkt na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Psycholog społeczny, wykładowca, praktyk oraz autorka publikacji naukowych i dydaktycznych, m.in. na temat postaw konsumenckich, badań jakościowych i warsztatów psychoedukacyjnych. Licencjonowany trener warsztatu Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Spis treści
WprowadzenieCzęść I Internetowy świat zachowań ekonomicznych
Rozdział 1 Zakupy, gry i hazard - skala zachowań i motywy
ich podejmowania
Rozdział 2 Uwarunkowania zachowań ekonomicznych w Polsce i aktywność w Internecie polskiej młodzieży
Część II Uzależnienie od Internetu i e-czynności
Rozdział 3 Internet i podejmowane w nim czynności — charakterystyka i zagrożenia
Rozdział 4 Uzależnienie od Internetu i e-czynności
4.1. Kryteria diagnostyczne uzależnienia od Internetu
i e-czynności
4.2. Fazy rozwoju uzależnienia od Internetu
i konsekwencje
4.3. Cechy osób podatnych na uzależnienie od Internetu
i e-czynności
Rozdział 5
Pomiar uzależnienia od Internetu i e-czynności — metody i statystyki
5.1. Skale do pomiaru uzależnienia od Internetu
i e-czynności
5.2. Zakres uzależnienia od Internetu i e-czynności
- dane statystyczne
Część III Moja Aktywność w Internecie (MAWI) - kwestionariusz do pomiaru zagrożenia uzależnieniem od Internetu i e-czynności
Rozdział 6 Podstawy teoretyczne i empiryczne Kwestionariusza MAWI, etapy prac oraz założenia
6.1. Definicja zagrożenia uzależnieniem od Internetu
i e-czynności
6.2. Etapy prac nad Kwestionariuszem MAWI
6.3. Założenia leżące u podstaw opracowania i stosowania Kwestionariusza MAWI
Rozdział 7 Kwestionariusz MAWI: struktura, wskaźniki zagrożenia e-uzależnieniem i własności psychometryczne
7.1. Struktura Kwestionariusza MAWI - rodzaje testowanych pytań
7.2. Wskaźniki zagrożenia uzależnieniem od Internetu
i e-czynności
7.2.1. Zmiana intensywności korzystania z Internetu w stosunku do poprzedniego roku (Wskaźnik I)
7.2.2. Pięć faz rozwoju zagrożenia e-uzależnieniem (Wskaźniki II Faz I-V) oraz Sumaryczny Wskaźnik Zagrożenia e-uzależnieniem SWZ
(Wskaźnik III)
7.2.2.1. Założenia
7.2.2.2. Pomiar faz rozwoju zagrożenia e-uzależnieniem
7.2.2.3. Obliczanie wartości wskaźników
7.2.2.4. Normalizacja i interpretacja wyników
7.2.2.5. Empiryczne wartości wskaźników faz oraz Sumarycznego Wskaźnika Zagrożenia e-uzależnieniem - poziom i charakterystyka zagrożenia wśród polskiej młodzieży
7.2.3. Rodzaj i częstość aktywności w Internecie (Wskaźniki IV)
7.2.4. Konsekwencje e-uzależnienia (Faza VI,
Wskaźnik V)
7.2.4.1. Konsekwencje finansowe (zaangażowanie finansowe w Internecie)
7.2.4.2. Konsekwencje społeczne (samopoczucie w klasie)
7.2.4.3. Konsekwencje szkolne (wyniki
w nauce)
7.2.4.4. Konsekwencje zdrowotne
7.3. Wskaźniki determinant zagrożenia e-uzależnieniem (Wskaźniki VI)
7.4. Rzetelność Kwestionariusza MAWI
7.4.1. Rzetelność skal służących do określenia wartości Wskaźników II i III
7.4.2. Stałość (stabilność bezwzględna) pozostałych wskaźników zagrożenia e-uzależnieniem
7.5. Trafność Kwestionariusza MAWI
7.5.1. Kryterialna trafność diagnostyczna skal służących
do określenia wartości Wskaźników II i III
7.5.2. Kryterialna trafność diagnostyczna pozostałych wskaźników zagrożenia e-uzależnieniem
Rozdział 8 Realizacja badania z wykorzystaniem Kwestionariusza MAWI
8.1. Instrukcje do badania
8.2. Procedura obliczania wyników
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Książka
-
ISBN:
978-83-7383-756-0
-
Autor:
Grażyna Wąsowicz
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2014
-
Format:
14.5x20.5cm
-
Liczba stron:
190
-
Oprawa:
Miękka
Inne tytuły z tej serii:
Dorosłe dzieci alkoholików
30,50
PLN
Izby wytrzeźwień a prawa człowieka
15,00
PLN
Litacja W. Osiatyński
32,20
PLN
Rehab W. Osiatyński
31,10
PLN
Rehabilitacja W. Osiatyński
30,70
PLN
Jak walczyć z uzależnieniami
30,40
PLN
Narkotyki anoreksja i inne sekrety
32,50
PLN
Nie alkoholowi i narkotykom
18,06
PLN
Współuzależnienie w rodzinie alkoholowej
25,90
PLN
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...
Nie alkoholowi i narkotykom
18,06
PLN
101 kompetencji pilota wycieczek
38,60
PLN
Analiza chodu
56,60
PLN