Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Gajdzica Zenon,
Waga produktu: 0.400 kg
EAN: 9788378504221
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls

Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej

Kraków 2014, wydanie 2, format 165 x 235, objętość 256 str., oprawa miękka

Książka jest kontynuacją kilkuletnich studiów autora nad codziennością klasy integracyjnej. Przy czym w odróżnieniu od wielu innych opracowań podejmujących problematykę edukacji integracyjnej odsłania ona wiele niewątpliwych, ale często niedostrzegalnych sukcesów tej formy kształcenia. Zostały one zidentyfikowane i opisane za pomocą badań fokusowych oraz narracji nauczycieli wywodzących się ze szkół / klas integracyjnych o zróżnicowanym doświadczeniu. W efekcie analiz powstała swoista mapa sukcesów odnoszących się do różnych wymiarów funkcjonowania szkoły wyrażona licznymi kategoriami rzeczywistymi (między innymi: rozwoju uczniów, klimatu szkoły, satysfakcji z pracy nauczycieli). W dalszej części kategorie te zostały powiązane i ulokowane w szerszych zbiorach twierdzeń i wyjaśnień prezentowanych w postaci kategorii formalnych.
Wykorzystana technika zbierania danych (dyskusje grupowe i narracje) pozwoliła na ich konfrontację, a komparatystyczna metoda analizy (badane grypy wywodziły się z trzech typów szkół) stanowiła pewną formę triangulacji. Badanie zostało osadzone w interpretatywnym paradygmacie poznania.

Synteza wypowiedzi nauczycieli (inaczej ujmując ich deskrypcja praktyki) stworzyła podstawy koncepcyjne przyjmujące postać stożkową – jak pokazała wnikliwa analiza wypowiedzi – różniącą się w badanych grupach punktem wyjścia: od rehabilitacji lub uspołeczniania oraz dojścia do nieco inaczej formułowanych celów. To pozwoliło w sposób w miarę uporządkowany opisać dwie rzeczywistości szkolne, stanowiącą podstawę do opracowania autorskich koncepcji edukacji integracyjnych. Przyjęły one postać siatki, w której występują określone węzły i sieci ich powiązań. Te pierwsze zostają wyrażone przez kategorie zaczerpnięte z wypowiedzi badanych oraz nadbudowane przez kategorie formalne, między innymi: pogranicza, roli, tożsamości, a w dalszej kolejności połączone przy pomocy opisanych procesów np. budowania kultury edukacji integracyjnej czy praktyk społecznych.
W efekcie analiz zostały skonstruowane dwie odrębne koncepcje integracji: rehabilitującej oraz uspołeczniającej. Pierwsza została ulokowana w teoriach strukturalno-funkcjonalnych, druga – w nurcie interakcjonizmu symbolicznego.

Spis treści

Uwagi wprowadzające w treść pracy       

1. Kategoria sukcesu w badaniach pedagogicznych     
1.1. Dlaczego warto badać sukcesy i ich uwarunkowania?     
1.2. Stosowana terminologia jako wskaźnik nastawienia badacza     
1.3. Kategorie w badaniach sytuacji szkolnej uczniów niepełnosprawnych     
1.4. Kategoria sukcesu     

2. W poszukiwaniu koncepcji kształcenia integracyjnego
Sukcesy szkoły (klasy) integracyjnej w opinii nauczycieli –
perspektywa badań własnych     
2.1. Sytuacje trudne a sukcesy kształcenia integracyjnego –
podstawowe założenia badawcze     
2.2. Wywiady grupowe jako źródło wiedzy o szkole
w perspektywie badań własnych     
2.3. Narracje, czyli opowiedziane historie sukcesów   

3. Pojęcie sukcesu szkoły w wypowiedziach nauczycieli klas integracyjnych – ujęcie eklektyczne     
3.1. Sukces szkoły w ujęciu eklektycznym, to znaczy: czyj? czego? jaki?     
3.2. Sukces pierwszy. Zorganizowanie środowiska wielostronnego rozwoju dziecka niepełnosprawnego     
3.2.1. Rola specjalistów   
3.2.2. Dobór uczniów do klasy integracyjnej     
3.2.3. Liczba uczniów w szkole i klasie     
3.2.4. Klimat pracy w szkole     
3.2.5. Wyposażenie i architektura szkoły     
3.3. Sukces drugi. Rozwój dziecka (niepełnosprawnego)     
3.3.1. Ogólne postępy       
3.3.2. Nabywanie wiedzy i umiejętności instrumentalnych,
czyli punkty w teście kompetencji       
3.3.3. Rozwój społeczno-emocjonalny w kontekście
szeroko pojętej socjalizacji       
3.4. Sukces trzeci. Reputacja szkoły w oglądzie zewnętrznym     
3.5. Sukces czwarty. Rozwój zawodowy i osobowy,
satysfakcja oraz samopoczucie  
3.5.1. Poczucie bezpieczeństwa i komfortu pracy   
3.5.2. Satysfakcja z pracy a samopoczucie uczniów
w opinii nauczycieli     
3.5.3. Sukcesy uczniów a samopoczucie nauczycieli     
Konkluzja pierwsza. Rozwój uczniów a wychowanie, którego zabrakło   
Konkluzja druga. Definiowanie sukcesu jako wskaźnik
preferowanej koncepcji edukacji integracyjnej –
wprowadzenie do myślenia o dwóch typach integracji     

4. Sukcesy i ich uwarunkowania w narracjach nauczycieli –
próba triangulacji     
4.1. Wprowadzenie     
4.2. Integracja to sukces sam w sobie – uwagi o kreowaniu środowiska
wielostronnego rozwoju uczniów w szkole specjalnej
i ogólnodostępnej     
4.3. Sukces jako osiągnięcia ucznia z kategorią współpracy w tle     
4.4. Rozwój własny nauczyciela a koncepcja kształcenia pedagogów     
Konkluzja trzecia. Doświadczenia zbiorowe
jako wyznacznik własnej konstrukcji sukcesu     

5. Możliwe mapy sukcesów szkoły w perspektywie poszukiwania koncepcji
edukacji integracyjnej     

6. Kategorie w przestrzeni integracji rehabilitacyjnej i uspołeczniającej –
podobieństwa i różnice. Analiza na marginesie opisu gęstego
i teorii ugruntowanej     
6.1. Ulokowanie oraz zagęszczenie kategorii opisujących sukcesy
integracji edukacyjnej i ich uwarunkowania – założenia wstępne     
6.2. Praktyczne zakorzenienie koncepcji „integracji rehabilitacyjnej”    
6.3. Praktyczne implikacje koncepcji integracji uspołeczniającej     

7. Dwie koncepcje integracji – ujęcie teoretyczne     
7.1. Osadzenie koncepcji     
7.2. Koncepcja integracji rehabilitacyjnej     
7.3. Koncepcja integracji uspołeczniającej     
7.3.1. Założenia wstępne     
7.3.2. Kultura edukacji integracyjnej     
7.3.3. Własności grupy integracyjnej     
7.3.4. Zespół praktyk społecznych i warunków
ich urzeczywistniania     
7.3.5. Podsumowanie     

Zakończenie     

Bibliografia    

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7850-422-1

  • Autor: 

    Gajdzica Zenon

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss