"Postęp cywilizacji spowodował pojawienie się niekorzystnych warunków rozwoju i funkcji układu ruchowego. Jedną z podstawowych przyczyn tego zjawiska jest bez wątpienia stale postępujące ograniczenie codziennej aktywności ruchowej. Powstało już pojęcie hipokinezji cywilizacyjnej. Dzieje się tak zarówno poprzez udogodnienia na stanowiskach pracy, jak i szybko postępującą automatyzację, komputeryzację, motoryzację itp. Najniebezpieczniejsze jest jednak to, że hipokinezja cywilizacyjna dotyka w coraz większym stopniu dzieci. Dziecko w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest z natury bardzo aktywne ruchowo. Występuje w tym okresie różne tempo rozwoju układów funkcjonalnych organizmu. Szybszy rozwój układu krążenia w stosunku do całkowitej masy ciała tworzy naturalny mechanizm zabezpieczenia tlenowego dla wolniej rozwijającego się układu ruchowego.- Jednakże rozwój układu ruchu, przyrost jego masy i nabywanie umiejętności ruchowych mają częściowo uwarunkowania genetyczne. Brak odpowiedniej ilości bodźców ruchowych w tym okresie powoduje zaburzenia i w konsekwencji upośledzenie nie tylko funkcji ruchowej, ale także mechaniki, masy mięśni, ich struktury oraz ich oddziaływania na kościec.
Dziecko jest ograniczone ruchowo przez warunki życia i domową atmosferę ciągłego korzystania przez dorosłych z telewizji, video i komputerów. Na te ograniczenia nakładają się wymagania szkolne i rodzicielskie, błędnie nakłaniające dziecko do „siedzenia przy lekcjach" jako największego dobra, mającego w przyszłości procentować jego wysoką jakością życia i przyszłym dobrostanem materialnym. Zapomina się tu, że jedynym dobrostanem dla młodego organizmu jest harmonijny rozwój - w pierwszej kolejności fizyczny, a następnie psychiczny i intelektualny. [...]" Ze wstępu
Spis treści
WSTĘP1. NEUROFIZJOLOGICZNE UWARUNKOWANIA FUNKCJI RUCHOWEJ
2. TEORETYCZNE PODSTAWY ZABURZEŃ BUDOWY I FUNKCJI KRĘGOSŁUPA
2.1. Patomechanika biernego mechanizmu stabilizującego kręgosłup
2.2. Patomechanika czynnego mechanizmu stabilizującego kręgosłup
3. CELE I PROCEDURY ZASTOSOWANIA NOWEJ KONSTRUKCJI APARATU „SKOL-AS" W KOREKCJI UTRWALONYCH DYSFUNKCJI KRĘGOSŁUPA
4. KOREKCJA DYSFUNKCJI KRĘGOSŁUPA - JEJ PODSTAWY TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE
4.1. Biomechaniczne aspekty zmian biernego mechanizmu stabilizującego kręgosłup
4.1.1 Oddziaływanie na miednicę i odcinek lędźwiowy
4.1.2. Oddziaływanie na odcinek piersiowy i klatkę piersiową
4.1.3. Ustawienie obręczy barkowej
4.1.4. Bierny mechanizm stabilizacyjny - podsumowanie
4.2. Zaburzenia funkcji czynnego mechanizmu stabilizującego kręgosłup
4.2.1. Stabilizacja kręgosłupa w tzw. strefie neutralnej
4.2.2. Równowaga funkcjonalna - współpraca między mięśniami I i II układu odniesienia
4.2.3. Funkcja antygrawitacyjna mięśni lokalnych I układu odniesienia
4.2.4. Funkcja proprioceptywna w sterowaniu postawą ciała
4.2.5. Podsumowanie problematyki zaburzeń czynnego mechanizmu stabilizującego kręgosłup
4.3. Reedukacja posturalna
4.4. Przykłady metod terapeutycznych i ich uzasadnienie
5. PODSUMOWANIE I WARTOŚCI APLIKACYJNE ZAPROPONOWANEJ
METODY KOREKCJI
BIBLIOGRAFIA
Książka
-
ISBN:
978-83-62390-04-5
-
Autor:
Andrzej Stolarz, Andrzej Suchanowski
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2012
-
Format:
165 x 235
-
Liczba stron:
115
-
Oprawa:
miękka