Współczesne badania nad skutecznością procesu treningowego obejmują między innymi analizę zależności między wybranymi zdolnościami motorycznymi, cechami morfologicznymi, fizjologicznymi, biochemicznymi i psychologicznymi a poziomem sprawności specjalnej [Czerwiński i Jastrzębski, 2006],
Efektywność procesu szkolenia w dużym stopniu zależy od trafności i rzetelności wskaźników kontrolnych dających możliwość w obiektywny sposób ocenić poziom specjalnego przygotowania zawodników [Stuła, 2005; Przybylski, 2008a], Kapera i Śledziewski [1997] stwierdzają, że każdy wieloletni program szkolenia powinien podlegać rzetelnej kontroli sprawdzającej, czy realizowany proces treningowy zmierza we właściwym kierunku i przynosi oczekiwane efekty. Im więcej obiektywnych i wiarygodnych informacji o procesie szkolenia, tym większe możliwości świadomego kierowania treningiem w celu osiągnięcia mistrzostwa sportowego.
Jednym z podstawowych wymogów współczesnego treningu jest wdrożenie systemów kontroli efektów potreningowych. Równolegle do realizacji coraz bardziej złożonych i obciążających programów wysiłkowych konieczne jest posiadanie informacji o skutkach ich działania: bieżących, operacyjnych i kumulatywnych. Stąd potrzeba zbierania i wykorzystywania danych z kontroli trenerskiej, badań diagnos-tycznych i monitorowania treningu [Sozański, 1999],
Według Przybylskiego [2008b] kompleksowość kontroli określana jest na podstawie równoległej rejestracji trzech grup wskaźników:
• danych charakteryzujących działalność startową, włączając jej podstawowe parametry, a także reakcje organizmu sportowca, wywołane tą działalnością;
• treści procesu treningowo-szkoleniowego w różnych formacjach strukturalnych, włączając poszczególne zajęcia, mikro-, mezo-, makrocykle, etapy wieloletniego przygotowania;
• reakcji organizmu sportowców, które wywołane są niezwłocznym efektem treningowym na zajęciach, opóźnionym efektem mających się odbyć zajęć oraz kumulatywnym efektem, wywołanym dłuższym stosowaniem programów treningowych w dużych jednostkach strukturalnych procesu treningowego - rocznych cyklach.
Jak stwierdzają Kapera i Sledziewski [1997], im dłuższy okres działań kontrolnych i bardziej kompleksowy ich charakter, tym większe szanse na prawidłową diagnozę (ocenę aktualnych możliwości) i prognozę (przewidywany, docelowy poziom badanej cechy) możliwości sportowych piłkarzy.
Czerwiński i Jastrzębski [2006] uważają, że istotna jest systematyczna kontrola rozwoju młodych sportowców przede wszystkim na podstawie testów motorycz- nych i technicznych. Według tych autorów najważniejszym zadaniem trenerów i współpracujących z nim osób jest ocena zmian w rozwoju ontogenetycznym zawodników w długich okresach szkoleniowych. Dotyczy to tak młodzieży, jak i osób dorosłych.
Według Przybylskiego [2008b] celowe i aktualne zatem staje się opracowanie kompleksowych systemów kontroli, kryteriów oceny potencjalnych możliwości sportowców w osiągnięciu wysokich wyników sportowych, technologii procesu treningowego, które ukierunkowane są na indywidualne cechy funkcji ruchowej i psychiczne procesy młodych sportowców.
Wartością podjętego tematu jest przede wszystkim długotrwały proces badawczy przedstawiający zmiany wydolności i sprawności fizycznej młodych piłkarzy nożnych, co pozwoliło zaobserwować u nich tendencje rozwojowe. Do rzadkości należą badania w przedziale wiekowym 13-15 lat, w okresie przyspieszonego rozwoju. W pracy przedstawiono zarówno rejestrację obciążeń treningowych, jak i ich rezultaty. Porównanie do osób nietrenujących pozwoliło dostrzec efekt wpływu obciążeń na poziom wydolności i sprawności fizycznej młodych piłkarzy nożnych.
Spis treści
WSTĘPRozdział 1
PROBLEMATYKA BADAWCZA W ŚWIETLE PIŚMIENNICTWA
1.1. Piłka nożma i potencjał motoiyczny zawodnika
1.2. Wydolność fizyczna
1.3. Sprawność fizyczna
1.4. Zmiany wskaźników morfologicznych w wieku okołopokwitaniowym
1.5. Wpływ treningu na zmiany wydolności i sprawności fizycznej
1.6. Etapy szkolenia
1.7. Obciążenia treningowe
1.8. Uzasadnienie wyboru tematu i celu badań
Rozdział 2
METODOLOGICZNE PODSTAWY, MATERIAŁ I METODY BADAŃ
2.1. Pytania i hipotezy badawcze
2.2. Charakterystyka badanych osób
2.3. Metody badań
2.3.1. Pomiary antropometryczne
2.3.2. Metody oceny wydolności fizycznej tlenowej i beztlenowej
2.3.3. Metody oceny sprawności fizycznej ogólnej i specjalnej
2.3.4. Rejestracja obciążeń treningowych
2.3.5. Metody analizy statystycznej
Rozdział 3
WYNIKI BADAŃ I ICH OMÓWIENIE
3.1. Charakterystyka antropometryczna 13-15-letnich piłkarzy nożnych w trzyletnim cyklu treningowym
3.2. Poziom wydolności fizycznej tlenowej i beztlenowej młodych piłkarzy nożnych w trzyletnim cyklu treningowym
3.2.1. Wydolność tlenowa piłkarzy nożnych
3.2.2. Wydolność beztlenowa piłkarzy nożnych
3.3. Poziom sprawności fizycznej młodych piłkarzy nożnych w trzyletnim
cyklu treningowym
3.3.1. Sprawność fizyczna ogólna piłkarzy nożnych
3.3.2. Sprawność specjalna piłkarzy nożnych
3.4. Poziom szybkości i wytrzymałości szybkościowej specjalnej młodych piłkarzy nożnych w trzyletnim cyklu treningowym
3.5. Korelacja pomiędzy wskaźnikami wydolności i sprawności fizycznej młodych piłkarzy nożnych
3.6. Wielkość i sktruktura obciążeń treningowych w trzyletnim cyklu treningowym młodych piłkarzy nożnych
3.6.1. Wielkość obciążeń treningowych
3.6.2. Struktura obciążeń treningowych
3.6.3. Wielkość i rodzaj środków treningowych zastosowanych w trzyletnim cyklu treningowym
3.7. Charakterystyka antropometryczna osób nietrenujących
3.8. Poziom wydolności i sprawności fizycznej osób nietrenujących
3.9. Porównanie charakterystyk antropometrycznych młodych piłkarzy nożnych
i osób nietrenujących
3.10. Porównanie wydolności i sprawności fizycznej młodych piłkarzy nożnych
i osób nietrenujących
3.11. Korelacja pomiędzy wskaźnikami wydolności i sprawności fizycznej osób nietrenujących
DYSKUSJA
PODSUMOWANIE I WNIOSKI
BIBLIOGRAFIA
INDEKS SKRÓTÓW
STRESZCZENIE
SUMMARY
SPIS RYCIN
SPIS TABEL
Książka
-
ISBN:
978-83-62390-21-2
-
Autor:
Zbigniew Jastrzębski, Wojciech Barnat
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2015
-
Format:
170 x 240 mm
-
Liczba stron:
180
-
Oprawa:
Miękka