Kraków 2013, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 231 str., oprawa miękka
Niniejsza praca składa się z trzech integralnie złączonych ze sobą części. W pierwszej części zawarto teoretyczne podstawy badań, przedstawiając krótką charakterystykę rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście ich aktywności ruchowej. Opisałem czynniki determinujące aktywność ruchową uczniów klas I–III w zreformowanym systemie edukacyjnym, uwzględniając również środowisko rodzinne. W części drugiej opisałem metodologiczne i organizacyjne założenia badań własnych, z wymaganą charakterystyką badanej populacji. Część trzecia zawiera analizę i interpretację wyników badań, które są empiryczną odpowiedzią na zagadnienia szczegółowe, dotyczące wybranych uwarunkowań uczestnictwa w aktywności ruchowej uczniów w młodszym wieku szkolnym. W tej części (rozdział czwarty), zamieściłem także podsumowanie i wnioski. Pozostaje mi tylko mieć nadzieję, że wyniki przeprowadzonych badań, poza wartością poznawczą, pozwolą na konstruktywne przemyślenia przed ewentualnym, praktycznym ich wykorzystaniem.
Spis treści
WstępRozdział I Teoretyczne podstawy badań
1. Charakterystyka dzieci w młodszym wieku szkolnym
2. Czynniki determinujące aktywność ruchową uczniów klas I-III
2.1. Rola rodziny w rozwoju dziecka i jego aktywności ruchowej
2.2. Rola szkoły w przygotowaniu dziecka do uczestnictwa w aktywności ruchowej
2.2.1. Reformowanie nauczania wczesnoszkolnego a wychowanie fizyczne
2.2.2. Istota i znaczenie pojęć - integracja, kształcenie zintegrowane
2.2.3. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej – oczekiwania a stan rzeczywisty
2.2.4. Planowanie pracy w kształceniu zintegrowanym
2.3. Współpraca szkoły i rodziny w zakresie edukacji fizycznej najmłodszych uczniów
Rozdział II Metodologia badań
1. Cel badań
2. Pytania i hipotezy badawcze
3. Zmienne i ich operacjonalizacja
4. Metody, techniki i narzędzia badawcze
5. Dobór próby i organizacja badań
6. Charakterystyka badanej populacji
7. Metody statystycznej analizy wyników badań
Rozdział III Analiza wyników badań
1. Aktywność ruchowa dzieci w młodszym wieku szkolnym
2. Wybrane osobnicze uwarunkowania aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym
2.1. Wiedza o kulturze fizycznej uczniów klas I-III
2.2. Umiejętności ruchowe uczniów klas I-III
3. Wybrane rodzinne uwarunkowania aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym
3.1. Aktywność ruchowa rodziców
3.2. Aktywność ruchowa rodziców i jej uwarunkowania a aktywność ruchowa dziecka
3.3. Zainteresowanie rodziców kulturą fizyczną dzieci
4. Wybrane szkolne uwarunkowania aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym
4.1. Aktywność ruchowa nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej
4.2. Przygotowanie nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej do prowadzenia zajęć wf
4.3. Stan środków dydaktycznych do realizacji zajęć ruchowych w klasach I-III szkoły podstawowej
5. Różne aspekty realizacji zajęć ruchowych w systemie kształcenia zintegrowanego
6. Współpraca szkoły z rodzicami uczniów klas I-III w zakresie edukacji fizycznej
Rozdział IV Podsumowanie i wnioski
Książka
-
ISBN:
978-83-62891-22-1
-
Autor:
Eligiusz Madejski