Poznań 2008, wyd. 1, format 165 x 235 objętość 436 str., oprawa miękka
"Formalną odpowiedzialnością za przygotowanie człowieka do uczestnictwa w kulturze fizycznej, we wszystkich okresach jego życia czyni się szkołę i rodzinę. Wychowanie przez uczestnictwo w ćwiczeniach do aktywności fizycznej trwającej przez całe życie nabiera szczególnego znaczenia, zwłaszcza w ostatnich latach, przy stwierdzonej niskiej aktywności fizycznej społeczeństwa, zagrożeniach zdrowia związanych z rozwojem chorób cywilizacyjnych, wzrastającej średniej długości życia ludzi i zwiększającej się niepełnosprawności. Pragnienie pozostawania w pełnej sprawności, niezależności osobistej, cenienie wysokiej jakości życia jest powszechne. Problem wychowania do permanentnej aktywności fizycznej jest często podnoszony przez współczesnych teoretyków wychowania fizycznego, pedagogów, socjologów, lekarzy, a także znajduje odzwierciedlenie w zmianach programów wychowania fizycznego.
Główne cele kształcenia i wychowania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego1 w odniesieniu do wychowania fizycznego wiążą się z wszechstronnym i harmonijnym rozwojem psychofizycznym oraz wychowaniem do zdrowego i twórczego życia w młodości i wieku dojrzałym, wychowaniem do uczestnictwa w kulturze fizycznej. Jednocześnie niewiele i dość enigmatycznie wspomina się o przygotowaniu dziewcząt i kobiet do pełnionych w dorosłości ról społecznych, poprzez zróżnicowania programowe wynikające z odmienności płci.
Przygotowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego dokonuje się także poprzez socjalizację w środowisku rodzinnym. Życie rodzinne organizuje zwykle kobieta. ..." Ze wstępu
Spis treści
Wstęp1 PROBLEM BADAŃ NAD AKTYWNOŚCIĄ FIZYCZNĄ W ŚWIETLE LITERATURY PRZEDMIOTU
1.1. Kontrowersje wokół pojęć aktywność ruchowa, aktywność sportowa, aktywność fizyczna
1.2. Metodologiczne problemy klasyfikacji, pomiaru i oceny rekreacyjnej aktywności fizycznej
1.3. Aktywność fizyczna jako forma rekreacji w czasie wolnym
1.4. Związki aktywności fizycznej ze zdrowiem w świetle dotychcza sowych wyników badań
1.5. Organizacyjno-prawne aspekty uczestnictwa kobiet w kulturze fizycznej
1,6. Stan badań nad rekreacyjną aktywnością fizyczną kobiet
2. PROBLEMATYKA BADAŃ NAD STYLEM ŻYCIA
2.1. Wybrane zachowania związane ze zdrowiem
2.2. Koncepcja wartości, postaw i innych pojęć towarzyszących
2.2.1. O wartościach i ich klasyfikacji w literaturze
2.2.2. Postawy i ich znaczenie w badaniach z zakresu kultury fizycznej
2.2.3. Motywy aktywności fizycznej kobiet
2.3. Teoretyczne podstawy kategorii pojęciowej „styl życia". Implikacje dla badań własnych
2.4. Problemy definiowania, badania i typologizacji stylów życia w kulturze fizycznej
2.5. Przyjęta koncepcja stylu życia
2.6. Rola wychowania fizycznego w upowszechnianiu prozdrowotnego stylu życia
2.7. Socjalizacyjna rola kobiet w zakresie dbałości o zdrowie i uczestnictwo w kulturze fizycznej młodego pokolenia
3. ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE BADAŃ WŁASNYCH.
CHARAKTERYSTYKA BADANYCH ŚRODOWISK
3.1. Założenia teoretyczne i problem badań. Cele, pytania i hipotezy badań
3.2. Metody, techniki i narzędzia badań
3.3. Organizacja i przebieg badań
3.4. Kryteria oznaczenia stażu aktywności fizycznej
3.5. Charakterystyka badanych osób
4. ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH
4.1. Subiektywny wymiar aktywności fizycznej kobiet i ich dbałości o zdrowie
4.1.1. Wieloaspektowe ujęcie aktywności fizycznej przez badane kobiety.
4.1.2. Sposób rozumienia czasu wolnego przez kobiety
4.1.3. Zdrowie w ujęciu badanych kobiet
4.1.4. Nieprofesjonalne kryteria zdrowia w świadomości kobiet aktywnych fizycznie
4.1.5. Wyobrażenia kobiet na temat zdrowego stylu życia
4.1.6. Świadomość zdrowotna badanych
4.1.7. Charakterystyka i uwarunkowania motywów aktywności fizycznej kobiet
4.1.8. Wybrane determinanty samooceny sprawności fizycznej i zdrowia
4.1.9. Postawy prozdrowotne i ich uwarunkowania
4.1.10. Wartości życiowe aktywnych fizycznie kobiet
4.2. Aktywność fizyczna i troska o zdrowie w wymiarze behawioralnym
4.2.1. Przyczyny braku aktywności fizycznej badanych w przeszłości
4.2.2. Związek rekreacyjnej aktywności z uprawianiem sportu w przeszłości
4.2.3. Aktywność fizyczna w strukturze zajęć w dni pracy zawodowej
4.2.4. Aktywność fizyczna kobiet a struktura i rodzaje zajęć w dni wolne od pracy zawodowej
4.2.5. Wzory aktywności fizycznej przekazywane dzieciom
4.2.6. Stan odżywienia respondentek wyrażony wartościami BMI
4.2.7. Rozpowszechnienie palenia tytoniu wśród badanych
4.2.8. Rozpowszechnienie spożywania napojów alkoholowych wśród kobiet fizycznie aktywnych
4.2.9. Uczestnictwo w okresowych badaniach profilaktycznych jako przejaw troski o zdrowie
5. PRÓBA REKONSTRUKCJI I TYPOLOGII
PROZDROWOTNEGO STYLU ŻYCIA KOBIET
5.1. Rekonstrukcja i typologia prozdrowotnego stylu życia
5.2. Główne uwarunkowania realizacji prozdrowotnego stylu życia
6. DYSKUSJA
6.1. Zróżnicowanie aktywności fizycznej kobiet w czasie wolnym
6.2. Obiektywno-subiektywne uwarunkowania aktywności fizycznej
6.3. Świadomość znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia
6.4. Uwarunkowania trwałości aktywności fizycznej
6.5. Znaczenie motywów sprawnościowo-zdrowotnych w trwałości rekreacyjnej aktywności fizycznej
6.6. Determinanty samooceny sprawności fizycznej i zdrowia
6.7. Międzypokoleniowy przekaz wzorów aktywności fizycznej w rodzinie
6.8. Postawy prozdrowotne aktywnych fizyczni e kobiet
6.9. Czynniki warunkujące wybory zachowań związanych ze zdrowiem
6.10. Uznawane a realizowane wartości zdrowia i sprawności fizycznej
6.11. Główne uwarunkowania realizacji prozdrowotnego stylu życia
WNIOSKI
ANEKSY
LITERATURA
Physical Activity In Women's Life Styles Promoting Health (Summary)
Książka
-
ISBN:
978-83-61414-07-0
-
Autor:
Maria Nowak