Warszawa 2013, wydanie 1, format 160 x 235, objętość 540 str., oprawa miękka
Inspiracją do przygotowania niniejszego zbioru artykułów naukowych były ważne wydarzenia sportowe 2012 roku: Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w Polsce i na Ukrainie oraz Letnie Igrzyska Olimpijskie w Londynie. Jest to również owoc wspólnej konferencji zorganizowanej przez Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Warszawską Wyższą Szkołę Humanistyczną im. B. Prusa w ramach corocznego cyklu Warszawskie Dni Medialne, w dniach 9–10 maja 2012 roku.
Problematyka podjęta w pracy dotyczy jednak kwestii bardziej ogólnych, znacznie przekraczających zagadnienia wiążące się z piłką nożną czy ideą olimpizmu. Wielość i różnorodność dyscyplin sportowych, a także rozmaitość tematów łączących świat sportu i mediów wymagały pogłębionej refleksji naukowej. Ogromne znaczenie sportu w kulturze popularnej nie byłoby przecież możliwe bez udziału mediów, za pośrednictwem których miliony kibiców mogą uczestniczyć w meczach, turniejach i rozgrywkach. Wybitni sportowcy stają się gwiazdami mediów i dzięki nim zyskują ogromną popularność. W dzisiejszych czasach trudno więc sobie wyobrazić sport bez mediów, i media bez sportu.
Transcendentna wizja człowieka jako istoty duchowej, a zarazem cielesnej, każe w sporcie dostrzegać nie tylko rekordy, rezultaty, wyniki, ale przede wszystkim zmaganie z samym sobą, z własną słabością. Sport jest bowiem nie tylko formą wypoczynku, dążeniem do doskonałości fizycznej, ale również szkołą życia, dyscypliną woli, a więc wiąże się z ludzką duchowością. Pokazuje to wielość obszarów badawczych, zaproponowanych przez autorów: od kwestii etycznych po kulturoznawcze, od refleksji medioznawczej po nauczanie Kościoła o sporcie.
Jest to widoczne w tematach artykułów zaproponowanych do niniejszego zbioru. Autorzy podejmują m.in. zagadnienia z zakresu edukacji medialnej (A. Jaroszyńska, Rola mediów w popularyzacji tańca towarzyskiego; J. Jaroszyński, Sport jako wyzwanie dla edukacji medialnej), historii mediów (A. Lisowski, Pierwsza polska relacja z Igrzysk Olimpijskich – Sztokholm 1912, M. Przybylski, Sporty jeździeckie w mediach II Rzeczpospolitej), etyki mediów (G. Łęcicki, Dylematy moralne i egzystencjalne w polskich filmach fabularnych o tematyce sportowej; J. Soszka, Społeczna odpowiedzialność Lecha Poznań w percepcji jego kibiców; T. Janus, Wartości w życiu aktywnych kibiców piłkarskich) czy też marketingu (B. Krefta, Sukces sportowy jako element budowania wizerunku współczesnego polityka w Polsce; A. Modzelewska, Sportowiec jako celebryta na tle kultury tabloidów). Niektóre artykuły mają charakter raportów z badań empirycznych, inne są filozoficznymi rozprawami, jeszcze inne esejami naukowymi.
Ta wspólna praca badaczy z tak wielu ośrodków akademickich (m.in. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Szkoły Głównej Handlowej, Uniwersytetu Warszawskiego, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Uniwersytet Medycznego w Łodzi, Uniwersytetu Jagiellońskiego), którzy zgłosili swoje propozycje do książki, pozwoli – jak ufamy – na bardziej wszechstronną refleksję naukową o sporcie jako specyficznym fenomenie współczesnej kultury oraz mass mediów. (Wstęp redakcji)
Spis treści
Słowo od redakcjiMiłosz Babecki
Terapeutyczne funkcje e-sportu w leczeniu pacjentów dziecięcych
Agnieszka Barczyk
Sport metaforą życia. Portret Andrzeja Leszczyca, bohatera filmu
Jerzego Skolimowskiego pt. Walkower
Piotr Broniatowski
Wpływ video-challenge na odbiór widowiska sportowego.
Wkraczanie postępu technologicznego do sportu
Katarzyna Burska
Z Czuba i na żywo - językowe sposoby kształtowania relacji sportowych
na żywo na portalu internetowym www.zczuba.pl
Magdalena Butkiewicz
Wpływ PZPN na kształtowanie wizerunku polskiej piłki nożnej
w kraju i za granicą
Paulina Czarnek
O sporcie i sportowcach we współczesnych polskich reportażach radiowych
Agnieszka Garcarek
Informacje sportowe w radiu komercyjnym. Analiza oferty RMF FM,
Radia Zet oraz TOK FM
Anna Gębalska
Społeczny i etyczny wymiar sportu w mediach i kulturze popularnej.
Szanse i potencjalne zagrożenia w dobie etosu ponowoczesności
Grzegorz Gielniewski
E-sport - analiza zjawiska i perspektywy rozwoju
Bartosz Głowacki
Reklama i dziennikarstwo sportowe a etyka - granice prywatności
Anna Górecka
Gracze, kibice i cały ten kram w krzywym zwierciadle
Alina Gut
Adam Małysz. Jak blacharz dekarz stał się idolem medialnym?
Patryk Iwańczyk
Wyznaczniki gatunkowe felietonu na przykładzie Sytuacji podbramkowych
Janusza Atlasa
Krzysztof Jajko
Z ringu na ekran. Kilka słów o audiowizualnych reprezentacjach boksu
Tomasz Janus
Wartości w życiu aktywnych kibiców piłkarskich
Daria Jaranowska
Drużyna narodowa polskich siatkarzy w świetle kamery.
Pamięci Arkadiusza Gołasia
Anna Jaroszyńska
Rola mediów w popularyzacji tańca towarzyskiego
Jan Jaroszyński
Sport jako wyzwanie dla edukacji medialnej
Ewelina Kancik
Zmitologizowany obraz sportowców w reklamach
Mariusz Koper
"Turku, kończ ten mecz!". O mówionej odmianie języka dziennikarzy
sportowych raz jeszcze
Bartosz Krefta
Sukces sportowy jako element budowania wizerunku współczesnego polityka
w Polsce
Kamila Kwasik
Sebastian Świderski - człowiek, siatkarz, trener
Aleksandra Leszczyńska
Szprycujący się koksiarze przyłapani na dopingu. Obraz zjawiska dopingu
w sporcie w polskiej prasie na przykładzie tekstów z "Gazety Wyborczej"
i "Przeglądu Sportowego"
Ariel Lisowski
Pierwsza polska relacja z Igrzysk Olimpijskich - Sztokholm 1912
Grzegorz Łęcicki
Dylematy moralne i egzystencjalne w polskich filmach fabularnych
o tematyce sportowej
Michał Małek
Działalność medialna Polskiego Komitetu Olimpijskiego
Anna Modzelewska
Sportowiec jako celebryta na tle kultury tabloidów
Agnieszka Morzy
Sport w tabloidzie
Małgorzata Pasik, Dorota Kwiatkowska, Andrzej Pokrywka
Doping w sporcie i doping oczami mediów - próba charakterystyki zjawiska
Katarzyna Pawlak
Sport w mediach a aktywność fizyczna Polaków
Marek Przybylski
Sporty jeździeckie w mediach II Rzeczpospolitej
Anna Pycka
Przepis na sukces - pierwsza dekada "Przeglądu Sportowego"
Joanna Sosnowska
Sportowcy i dziennikarze sportowi w telewizyjnych kampaniach społecznych
Justyna Soszka
Społeczna odpowiedzialność Lecha Poznań w percepcji jego kibiców
Przemysław Szews
Felieton sportowy w prasie i internecie
Magdalena Wojtoń
Sport jako element kultury popularnej
Krystian Zawadzki
Sprzedaż praw telewizyjnych jako kluczowe źródło przychodów
wielkoformatowych imprez sportowych
Biogramy
Książka
-
ISBN:
978-83-7151-944-4
-
Autor:
Marta Jarosz,Piotr Drzewiecki,Paweł Płatek