Załączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
Podręcznik nie tylko dla kapitanów „komercyjnych”, ale inspirowany przygotowanym zarządzeniem Ministerstwa Infrastruktury wprowadzającym nowe stopnie żeglarskie i przedstawiającym tematykę szkoleniowa, która obejmuje bardzo rożne aspekty uprawiania żeglugi.
Spis treści
WSTĘP
CO KAPITAN POWINIEN WIEDZIEĆ?
1. NAWIGACJA I URZĄDZENIA NAWIGACYJNE
1.1. NAWIGACJA TRADYCYJNA
1.1.1. Kompas magnetyczny
1.1.2. Deklinacja
1.1.3. Dewiacja
1.1.4. Kierunki i kursy
1.1.5. Znos i dryf
1.1.6. Kąt drogi
1.1.7. Zliczenie proste
1.1.8. Zliczenie złożone
1.1.9. Trójkąt drogowy
1.1.10. Żegluga po loksodromie i ortodromie
1.1.11. Linia pozycyjna
1.1.12. Pozycja obserwowana
1.1.13. Pływy i prądy pływowe
1.1.14. Planowanie rejsu
1.1.15. Procedury nawigacyjne
1.1.16. Podstawowe przyrządy nawigacyjne
1.2. LOCJA I MAPY
1.2.1. System IALA
1.2.1.1. System boczny
1.2.1.2. System kardynalny
Kapitan jachtowy
i.2.1.3. Znaki specjalne i bezpiecznej wody
1.2.2. Światła nawigacyjne
1.2.3. Sygnały mgłowe
1.2.4. Mapy morskie
1.2.5. Wydawnictwa nawigacyjne
1.2.5.1. Locje dla marynarzy
1.2.5.2. Locje dla żeglarzy
1.2.5.3. Roczniki astronomiczne
1.2.5.4. Almanachy nautyczne
1.2.5.5. Tablice pływów
1.2.5.6. Atlasy prądów pływowych
1.2.5.7. Spisy świateł
1.2.5.8. Spisy sygnałów radiowych
1.2.5.9. Oceaniczne drogi świata
1.2.5.10. Żeglarskie szlaki Cornella
1.2.5.11. Mapy drogowe oceanów
1.2.6. Informacja nawigacyjna przy podchodzeniu do portu
1.3. NAWIGACJA ASTRONOMICZNA
1.3.1. Sfera niebieska
1.3.2. Budowa i działanie sekstantu
1.3.3. Identyfikacja ciał niebieskich
1.3.4. Pomiar wysokości Słońca i innych ciał niebieskich
1.3.5. Astronomiczna linia pozycyjna •
1.3.6. Dwie linie pozycyjne ze Słońca
1.3.7. Szerokość z kulminacji Słońca
1.3.8. Szerokość z wysokości Gwiazdy Polarnej
1.4. Nawigacja elektroniczna
1.4.1. System GPS
1.4.2. Inne systemy
1.4.3. Mapy cyfrowe
1.4.4. Pozycja i jej interpretacja, możliwe błędy
1.4.5. Waypoint
1.4.6. Wyświetlacze
1.4.6.1. Monitory kinekopowe
1.4.6.2. LCD
1.4.6.3. Chartplotter - wyświetlacz map (ECDIS - Electronic Chart Display and Information System)
1.4.6.4. Laptopy i komputery osobiste (PC)
1.4.7. Planowanie rejsu
1.4.8. Radary
1.4.9. Żyrokompasy«
1.4.10. Echosondy
1.4.11. Autopiloty
1.4.12. Mostek nawigacyjny
2. METEOROLOGIA I OCEANOGRAFIA .
2.1. ROZKŁAD CIŚNIENIA WOKÓŁ ZIEMI, WYŻE, NIŻE
2.2. Systemy pogodowe, fronty
2.3. Chmury
2.4. ZJAWISKA METEOROLOGICZNE
2.5. SIŁA WIATRU I STAN MORZA
2.6. WIATRY STAŁE I LOKALNE
2.6.1. Pasaty
2.6.2. Monsuny
2.6.3. Końskie Szerokości i wiatry zachodnie
2.6.4. Wiatry Morza Śródziemnego
2.7. Huragany
2.8. Prądy
2.9. INSTRUMENTY METEOROLOGICZNE
2.10. Prognozy pogody
2.10.1. Prognozy własne
2.10.2. Prognozy z lądu
2.10.3. NAVTEX
2.10.4. FAX
2.10.5. Stacje amatorskie
3. MANEWROWANIE JACHTEM
3.1. PRZYGOTOWANIE DO WYJŚCIA W MORZE
3.1.1. Procedura odprawowa
3.1.2. Zgłoszenie wyjścia
3.1.3. Przygotowanie techniczne
3.2. ODEJŚCIE OD PRZYSTANI, NABRZEŻA, KOTWICY, BOI
3.2.1. Od nabrzeża na żaglach
3.2.2. Od nabrzeża na silniku
3.2.3. Odejście z kotwicy lub boi
3.3. WSPÓŁPRACA z PILOTEM
3.4. WPŁYW RÓŻNYCH CZYNNIKÓW
NA MANEWROWANIE JACHTEM
3.4.1. Pod żaglami
3.4.2. Na silniku
3.5. MANEWROWANIE WSTECZ, OBRACANIE
3.6. Żegluga na prądzie
3.7. ŻEGLUGA w CIĘŻKIEJ POGODZIE
3.7.1. Prognoza i pierwsze decyzje
3.7.2. Przygotowanie na przyjęcie sztormu
3.7.3. Żagle sztormowe
3.7.4. Techniki sztormowania
3.7.5. Sztormowanie z pomocą silnika
3.7.6. Zagrożenie falą
3.7.7. Wywrotka jachtu
3.7.8. Ucieczka przed huraganem
3.8. ŻEGLUGA W WARUNKACH ZALODZENIA AKWENU
3.8.1. Zabiegi przygotowawcze do żeglugi w lodach
3.8.2. Ochrona kadłuba
3.8.3. Gromadzenie informacji
3.8.4. Ostrożność, obserwacja, praca na mapie
3.9. KOLIZJA
3.9.1. Ocena uszkodzeń i strat
3.9.2. Procedury postępowania oficera wachtowego (kapitana) •
3.10. STEROWANIE AWARYJNE
3.11. „Człowiek za burtą:”
3.11.1. Manewr pod żaglami
3- H.2. Manewr na silniku
3.11.3. Podjęcie człowieka z wody
3.12. Alarmy
3.13. WEJŚCIE NA MIELIZNĘ
3.14. KOTWICZENIE
3.15. Wejście do portu
3.16. OBSŁUGA TRATW I ŁODZI
3.17. WODOWANIE I DOKOWANIE
4. RATOWNICTWO MORSKIE .
4.1. BEZPIECZEŃSTWO PRACY NA POKŁADZIE
4.2. Procedury alarmowe
4.3. POŻAR NA JACHCIE
4.4. PRZECIEK (alarm wodny)
4.5. AWARIA MECHANICZNA
4.5.1. Uszkodzenie kadłuba
4.5.2. Awaria silnika
4.5.3. Agregat prądotwórczy nie pracuje
4.5.4. Urządzenie sterowe uszkodzone
4.5.5. Śruba uszkodzona
4.5.6. Awaria omasztowania i takielunku
4.5.7. Awaria ożaglowania i olinowania
4.6. AWARIE ELEKTRONIKI
4.7. AWARIE INSTALACJI WEWNĘTRZNYCH
4.8. ROZLEWY OLEJOWE
4.9. UTRATA PŁYWALNOŚCI
4.9.1. Kolizja
4.9.2. Mielizna
4.9.3. Zalanie wnętrza
4.9.4. Zmniejszenie gęstości wody (hipoteza)
4.10. Abandon ship! (opuszczenie jachtu)
4.11. Hipotermia i pierwsza pomoc
4.12. Służba medyczna osiągalna dla jachtu
4.13. Sztrandowanie
4.14. Holowanie
4.15. Żegluga po akwenach niebezpiecznych
4.15.1. Oceany w strefach występowania huraganów
4.15.2. Morza w obszarze przechodzących niżów
4.15.3. Południowy Ocean
4.15.4. Strefy silnych prądów
4.15.5. Rejony działania piratów
4.15.6. Żegluga w strefach zalodzenia
4.16. Niebezpieczeństwa w porcie
4.16.1. Manewry własne
4.16.2. Cumowanie/odcumowanie
4.16.3. Manewry obce
4.16.4. Pożar
4.16.5. Zawiśnięcie na cumach, zalanie
4.16.6. Intruzi na pokładzie
4.16.7. Załoga w mieście
4.16.8. Uszkodzenia od pojazdów
4.16.9. Slipowanie, dokowanie
4.16.10. Nadciągający huragan, tsunami
4.17. Wzywanie pomocy
4.17.1. Sygnały wizualne
4.17.2. Sygnały dźwiękowe
4.17.3. Radiotelefon
4.17.4. Cyfrowe wywołanie selektywne
(Digital Selective Calling - DSC)
4.17.5. INMARSAT
4.17.6. Radiopławy awaryjne (EPIRB)
4.17.7. Transpondery radarowe (SART)
4.17.8. Łączność pozasystemowa
4.18. Morskie służby ratownicze
4.19. Radiowe ostrzeżenia nawigacyjne
4.19.1. Radio (UKF i MF)
4- 19-2- NAVTEX
4.19.3. INMARSAT
5. BUDOWA I STATECZNOŚĆ JACHTU
5.1. Konstrukcja jachtu
5.2. Pojęcia hydrostatyczne
5.3. Siły działające na jacht
5.4. Stateczność
5.5. Kadłub jachtu w ruchu
5.6. Praca kadłuba
5.7. Korozja
5.8. WODOSZCZELNOŚĆ, WŁAZY I ZAWORY
5.9. SYSTEMY POMP BALASTOWO-ZĘZOWYCH
6. BEZPIECZEŃSTWO NAWIGACJI
6.1. Przepisy o zapobieganiu zderzeniom (ColRegs)
6.2. Zasady prowadzenia wachty nawigacyjnej
6.2.1. Skład wachty
6.2.2. Funkcje pełnione na mostku
6.2.3. Przekazywanie wachty morskiej
6.2.4. Przyjmowanie wachty morskiej
6.2.5. Obowiązki oficera wachtowego na morzu
6.2.6. Przejęcie dowodzenia przez kapitana
6.2.7. Okoliczności wezwania kapitana
6.2.8. Wachta kotwiczna
6.2.9. Wachta z pilotem
6.3. Wyposażenie mostka kapitańskiego
6.4. ICS Bridge Procedures
6.5. Automatyczna identyfikacja statków AIS
6.6. Prowadzenie dziennika pokładowego
7. PRAWO MORSKIE
7.1. Konwencja MARPOL, ochrona czystości wód
7.2. Plan ochrony przed ZANIECZYSZCZENIEM OLEJAMI SOPEP
7.3. Konwencja SOLAS
- BEZPIECZEŃSTWO ŻYCIA NA MORZU
7.4. STCW Code A-VIII
7.5. Certyfikaty (wg konwencji SOLAS,TONNAGE, LOAD LINE) i dokumenty jachtowe
7.6. KONWENCJA MLC
7.7. Konwencja prawa na morzu - UNCLOS
7.8. PRAWA I OBOWIĄZKI BANDERY, JURYSDYKCJA PAŃSTWA BANDERY
7.9. WYPADEK MORSKI - ZGŁOSZENIE I DOKUMENTACJA
7.10. PILOTAŻ OBOWIĄZKOWY I DOBROWOLNY
7.11. ODPOWIEDZIALNOŚĆ KAPITANA - JEGO PRAWA I OBOWIĄZKI
7.12. PRZEPISY DOTYCZĄCE BEZPIECZNEJ OBSADY ZAŁÓG JACHTÓW
8. JĘZYK ANGIELSKI.
8.1. JĘZYK ANGIELSKI - WYMAGANIA
8.2. JĘZYK ANGIELSKI
- IMO Standard Marinę Vocabulary
9. RAMOWE PROGRAMY
10. LITERATURA.